Hur mkt. halm går åt?

lille skutt

Trådstartare
Är det någon som kan svara på hur mkt. halm jag kan behöva köpa till mina hästar?
Jag tänker ha ett lager torv underst och sedan halm,3st av boxarna är 3.2*4m och 1 är 2.4*2.75
Är nu så länge sedan jag hade halm att jag glömt hur mkt. jag ska beräkna/år och häst.;)

Sv: Hur mkt. halm går åt?

Det är väldigt individuellt.
Jag har en som behöver ca 7 kg/dag och den som är extrem åt andra hållet behöver 7 kg/vecka. De går ute morgon till kväll så här års. Sedan har jag nåra som är i området i mellan...

Sv: Hur mkt. halm går åt?

Jag brukar räkna att när man nyströr en tom storhästbox går det åt 2-3 balar halm om ca 10 -12 kilo.

Sedan ersätter man allt som blivit blött och skitigt varje dag och det är 0,5-1 bal per dag dvs ca 5-10 kilo.

För att vara säker på att jag har nog med halm hela vintern så köper jag in en småbal per stalldag och häst.

Då har jag alltså inte bädd.

Anlägger man bädd borde det gå åt totalt sett ca 1/3 upp till hälften av vad det gör när man inte har bädd.

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 581
Senast: Lea88
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II