Hur mkt grovfoder?

Muninn

Trådstartare
Hur mkt grovfoder ger ni era islandshästar?
Vet självklart att det beror på vilken kvalitet det är på grovfodret, men ungefär?

min 3åring som inte gör speciellt mycket får just nu 4 kg hö om dagen (och så lite kraftfoder att det knappt räknas...), men då går han i hage där det är bra gräs kvar.
Måste ju höja sen när han går över i hage där det inte är så mkt gräs- mina ridna hästar har fått 6 kg hö/dag innan, plus kornkross och betfor.

Hur mkt ger ni?

Sv: Hur mkt grovfoder?

För ögonblicket går våra hästar på 6 kg väldigt torrt hösilage, samt knappt 1 kg hackelse. De har lite kvar i en hage att peta med.

Jag började "stödfodra" med 4 kg hösilage/häst ( 60% TS) nu i helgen. Delar det på 2 ggr/dag. De går fortfarande på bete, men de har tydligt visat att det inte räcker. Jag har beräknat att de ska få minst 8 kg till vintern + några dl Hestekraft och mineraler.

Hur mycket hö/hösilage man ger beror ju mycket på värdena.

Jag har jättelåga värden på både MJ och smrp,( 5,5/35 ) så jag kan ge mycket hösilage.

Min häst är väldigt lättfödd. Hon går på nästintill obefintligt bete och är ändå tjock! (inte bara bukig utan tjock, så man inte känner revbenen...)
Hon är inne på natten och får sammanlagt 2-2,5kg hö plus 1 kg halm och mineraler,jäst och typ 2 nävar betfor.

Man säger ju att hästar skall ha minst 1-1,2 kg torrsubstans grovfoder per 100 kg kroppsvikt, och det är ju en bra utgångspunkt.

Just nu går min häst fortfarande på bete dagtid, och får utöver detta ca 2,5 kg hö per dag (kväll).

Vintertid äter han oftast hösilage (och inget bete då givetvis) och får då 7-8 kg per dag.

På vintern när det varit mkt kallt har jag satt så mkt hö i hagen att de haft hö hela tiden, vilket innebar att det för 2 islandshästar gick 1,5 bal/dag:ca 15 kg högst vilket inte är speciellt mkt(de lämnade kvar lite hö oxå)

När jag utfodrar dem mer kontrollerat så så ger jag mellan 6-8 kg/häst beroende på individ.

Fri tillgång på bra hösilage bra värde ute i kylan lite mindre värde i boxen..Alltså 2 sorters hö

Min lilla går på 5kg hösilage, 1liter havre, ½liter betfor och ½liter kli +mineraler varje dag..
nu när jag är i dalarna går han på mindre havre då d ä mkt gräs i hans hage.

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar