Hur mkt fosfor och Kalcium/dag för min islänning

D

Duffy

Hejsan!
Jag undrar om någon vet vad en islandshäst på 134 cm, ganska grov i typen ska väga? Just nu är han i övervikt, så nu ligger han på ca 390 kg.
Dessutom undrar jag hur mycket kalcium och fosfor en islandshäst i den här storleken bör ha varje dag?

Sv: Hur mkt fosfor och Kalcium/dag för min islänning

För 350 kg häst rakt upp och ner utan arbete, 17 Kalcium ca 11 fosfor och runt 6,5 magnesium. Sätts hästen i normalt arbete kommer den att behöva 24/15,5 resp 9,5 och detta är beräknat på ca 1 timmes medelhård träning.

Allt detta finns i ett bra grovfoder, så titta på analysen vad ditt grovfoder innehåller, så ser du sen om du behöver komplettera.

Glöm bara inte selenet. :) Finns normalt sett itne tillräckligt i sveskt hö, kan vara på sin plats att ge ett ½ måttt tokosel i veckan om du inte behöver något annat mineralfoder till ditt hö.

Tror 350 kg är en ganska normal vikt på de isisar jag stött på.

Svar till Boj:

Tack för svaret:D Men hur får man reda på sådana här uppgifter om vad olika hästtyper bör ha? Har letat som en galning efter någon sorts formel eller dylikt, men inte hittat något. Ska mineralhalten alltid finnas med i grovfoderanalysen, jag tittade nämligen över vår men där stod bara hur mycket energi och protein hösilaget innehöll:(

jaa jag har oxå hört att vi har dåligt med selen i sveriges marker, men jag tror att selen ingår i vårt färdigfoder så det är nog ingen fara. Vet du hur mycket selen en sådan häst bör ha om dagen?

Selenbehovet är 0,2 mg/100 kg häst. Så för 350 kg häst blir det 0,2 * 3,5 = 0,7 mg selen/dag. Var observant på att det är just milligram.

Det går inte efter olika hästtyper utan efter vikt, med tillägg för utfört arbete. Det finns alltså alltid en grundgiva, sen ökar behovet för hästen ju mera arbete den utför.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat