Hur mkt får era hästar?

Sv: Hur mkt får era hästar?

min ponny får 2 liter kraft och 3 -4 dl betfor om dan. Hö vet jag faktiskt inte ( står i inackorderingsstall där anställda på gården fodrar )

Mitt halvblod får 13 dl hippo basic, 2dl betfor (torr), 1 dl alger, 30 g foderkrita 8 kg hö/ dag

Islänningen (lite små tjock ;) ) får 4 dl hippo basic, 1 dl alger, 30 g foderkrita, 4 kg hö /dag

min arab får 8 kg hö, 1kg lusern, 2dl betfor 2dl kli, linfröolja och mineraler

vårat vbl (d-ponny) får 9kg hö 1½kg lusern 1kg korn, 2dl betfor,3dl kli, linfröolja och mineraler

och självklart salt o vatten :p

Intressant tråd! :)

Kallblodstravare, 15 år, får per dag:
- Hö 7 kg + några kilo ute
- Havre 1 l
- Vetekli 4 dl
- Mineraler 1 dl
- Betfor 4 dl

Halvblod, 11 år får per dag:
- Hö 7 kg + några kilo ute
- Havre 2 l
- Vetekli 6-8 dl
- Mineraler 1 dl
- Betfor 4 dl

Kommentarer? (Inte jag som lagt upp foderstat, kan inget om det :angel: )

min arab får nu under vilan nästan ingen kraft, men ger hnm fortf. samma grovfoder mängd....

kl.06.00 (höautomaten släpper ner då) - 2 kg silage
kl.07.30 - 1 näve hippo bas harmoni
kl.12.00 - 1 kg silage
kl.15.00 - 2 kg silage, 1 näve hippo bas harmoni
kl.20.00 - 1 kg silage, 1/4 hippo bas harmoni, 1/4 vetekli, biotin, b-vit, olja.
kl.22.00 (höautomaten släpper ner då) - 1 ½ kg silage & 1 kg hö

Min arab får:
8 kg hö
1 liter krafft groov 125
0,5 liter krafft protein
0,5 liter betfor(torr)
1 liter havre
1 dl mineraler per dag:d :d

Kallblodstravare 155 mkh:

Morgon: 2 kg hö + mineraler, morötter och 200 gr Krafft Müsli.

Lunch: 1,5 kg hö + fri tillgång på halm hela dagen i hagen.

Kväll: (Vid insläpp ca kl 19): Mineraler, morötter, samt 200 gr Krafft Müsli. Dessutom får han 8 kg hö som han sätter i sig under natten. Han får också en tuss halm (står på torv) som det ofta finns pyttelite kvar av på morgonen.

Han rids ca 5 dagar i veckan och då både dressyr/hoppträning samt ordentliga skogsturer.

Korsningsponnyn får ca 7-8 kg hö, 5 dl betfor (torrt), 10 dl korn, 1/2 dl mineraler och en massa morötter :d

Varmbloden har jag ingen koll på för dom har jag på träning så de får tränaren hålla reda på :p

Jag har ett halvblodssto som får:

10 kg hö
1 kg ponny krafft
Morötter 1/2 kg
100 g blå mineraler

Varför ger du mineraler när du ger steel joint? Blir ju lite kaka på kaka..:rofl:

Ena hästen ett stort varmblod får 14-15kg hösilage.. 3kg fibergi..
Andra hästen ett mindre varmblod som är till åren men ändå lätt att hålla i hull får: 10kg hö , 2kg havre och alger.
shettisen får ca:3.5kg hö 2dl krafft per dag.
c-ponnyn 10kg hösilage , 1kg lusern + 1kg havre o alger.:banana:

o så en massa morötter blir det varje dag i maten..:rofl:

Shettiskillen får mellan 4-6 kg hö..Lite beroende på vad han petar i sig i hagen som han delar med ett halvblod.
300gr müsli orginal från mustang.
1 dl mineraler
B-vitaminer

Mitt sto på ca. 150 cm får sen... idag... 9 kg hösilage, 1 kg fibergi (och 2 dl betfor) om dagen :smirk:

7 kg hö, ½ liter fibergi, ½ liter müsli, 1 mått glucosamin, ½ dl mineraler, 1/4 liter betfor & 1/4 dl lusern :)

han är en ponnykorning russ/arab.

Min stora häst får fri tillgång på ganska torrt hösilage, (äter cirka tolv kg), 1 kg hippo basic, 250 g luzernhack, mineraler, vitaminer, en skvätt matolja per dag.
Mina shettisar får fri tillgång på samma torra hösilage (äter cirka 5 kg var per dygn), mineraler, vitaminer, en näve hippo basic och en näve var luzernhack.

Min ridhäst, kallblodstravarstoet, får ca 15 kg hösilage, 1/2 kg hel havre, 100 g betfor, 2 dl mineraler (Solid), 1/2 kg lucernhack, 1 dl linfröolja samt omkring 2 kg morötter.

Fjord/kallblodstravaren får detsamma, förutom att han bara får 3 hg havre.

Unghästen, kallblodstravare får 25 kg hösilage, 1/2 kg havre, 1/2 kg lucern, 100 g betfor, 2 dl mineraler, 1 dl linfröolja, 2 kg morötter samt 1/2 kg lucernhack.

Dessutom ger jag alla tre loppfrön för tillfället.

Immer

Maxad d-ponny. Lätt i typen. Valack född 1997. Svårfödd. Tränar dressyr på LA-nivå och hoppning.

8 kg hö (38 smrp, 7,8 MJ)
3 kg hösilage (67% TS, 71 smrp, 7,1 MJ)
2 kg Krafft Grund (vid hårdare arbete 2,5-3 kg)
Biotin
VSL

Blivit mycket finare i hull och muskler sedan jag drog ner kvoten och även började ge mer Krafft Grund. Han låg högre i både MJ och smrp innan men fungerar mycket bättre på denna foderstaten och med hårdare ridning :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar