Hur mkt får era hästar?

Sv: Hur mkt får era hästar?

Min häst får 9 kg hösilage men lämnar ändå ett halvt kg, fast de har ju fortfarande en del gräs i hagen så är nog därför aptiten på hösilaget inte är på topp än.
Äter också en del halm.
Får även 800 g korn, 2 dl kli, 8 dl linfrökaka, 3 st kgmått lucern hack (runt 600 g kanske), 2 dl olja och runt 30 g mineraler. Brukar även få en skvätt melass i och b-vitaminer så han lättare får upp aptiten. Får även en del morötter och ibland även äpple.
Han är även petig med kraftfodret, där brukar också lämnas lite men nu idag hade han ätit väldigt bra bara 1-2 dl kvar.

Detta är ett kräset och svårfött hbl på 17 år.

Fri tillgång på hösilage,
1 kg krafft groov om dagen,
vitlöksflarn,
aloe vera jouice.

min lilla varmblodsvalack (som är i lätt underhull och likaså arbete... :angel: ) får ca 10 kg hö, 1 kg lusernhack, 1 dl foderjäst och 0,5 kg krafft protein. därtill även lite linfröolja och rapsolja. Ger en kvot på 7,4.

11 kg hösilage
runt 1 kg havre (ska dras ner)
1½ liter lusern
7 dl betfor

Tänkte bara fråga hur mkt mat era hästar får.Kunde va kul o se.:D Min får 6 kg hösilage och 3-5 dl havre och en halv dl minneraler om dan.Hur mkt får era ?

Ok, vad innehåller då det näringsmässigt. Vad har du för häst? Det lär ju inte bli någon intressant jämförelse när man jämför olika hästar, samtidigt är det ju mera intressant och speglande om vi även kan få näringsinnehållet. Då kan man se skillnaderna, ffa att det kan skilja på samma typ av häst men ändå kan kräva olika.

Mina två (shettis & litet varmblod) går fortfarande på gräs. Dom delar på 5-6kg hö, vill inte äta mer. Varmblodet får även 1kg lusernpellets+mineraler och morötter, shettisen får 0,5kg lusernpellets+mineraler och morötter. Höet kommer ökas efterhand som dom vill ha mer.

Varmblodssto, 15 kg, 5 dl kornkross, 1 dl soja, 3msk foderjäst och msm

:D

10 kg hö
1 kg havre
1 kg kornkross
½ liter "godis" (kommer inte ihåg vad märket heter, men det är müslifoder med mintsmak iaf :P)
½ kg betfor
+ alger

Skriver det så att det även kan vara av intresse för de som tänker på grovfodervärden, behov osv.

Min häst är en Nsv bruks, sto, 21 år gammal, väger omkring 600 kg. Promenadrids. Går i gräshage ca 12 timmar per dag.

Höet innehåller 110 g smrp och 8,7 MJ per kg foder. Mineralvärden har jag ej i huvudet men det blev förhållandevis mkt Ca och Mg detta året.

Foderstaten ser ut som följer (pr. dygn)
8 kg hö + cirka 2 kg halm
cirka 100 g HippoBas Müsli (att blanda övriga "ingredienser" i)
80 g Krafft Miner Vit

+ 1 dosmått Bioglucomin, 2 msk Nyponpulve, morötter och äpplen cirka 4 av varje.

Kan skriva min systers hästs foderstat också, jag har ändå inget att göra (väntar på pepparkaksdegen :angel: )

Hbl valack, 5 år, väger omkring 500 kg, lätt ridning just för tillfället (5 dgr i veckan, ska sättas igång mer).

Äter samma hö förståss.

8 kg hö + lite halm (fritt)
1 dl Betfor
80 g Krafft Miner Vit

+ 1 dl Dr. Schaettes "hostörter" (vet ej vad de heter).

6 kg hösigage? Har du minishettisar eller:confused:
Min häst får 9 kg hö, 300 g betfor och 50 g mineraler om dagen.
(Hö med 7,8 mj och 53 g smrp)

Ni som fodrar med hösilage: Skriv med TS halten i hösilaget. Annars är det omöjligt att läsa ut något om foderstaten.

Senast ändrad:

Ja.....det enda intessanta jag kan komma med i den här tråden är min ettårings grovfodergiva som är lite intressant.... Stoppar en höbal à 12 kg i ett hönät och hänger in i boxen varje kväll. Den är då slut på morgonen. Får sedan under dagen ca 4 ikeapåsar hösilage, så det är 16 kg med hösilage då också....snacka om matvrak..... Kraftfodergivan ska vi inte ens gå in på för då tror inte ni att jag är riktigt klok....;)

Mitt 2,5-åriga hbl får ca 70 Mj och en smrp/Mj-kvot på ca 6,5.

Med årets grovfoder:
6 kg hö
2 kg hösilage (69%)
1 kg lucernhack
150 g soja
70 g Miner Grön
Morötter

*kl*

Hösilage ska väl ha en Ts halt som är 60-70% eller högre och silage är väl 60% eller lägre (?)

Mitt sto, 4 årigt varmblod, ridhäst, får just nu vid boxvila:

13 kg hö (20 protein 8 energi)
1,8 kg lusern pellets (uppblött)
0,5 kg betfor pellets (uppblött)
1 pump Chevinal Plus

Hon har väldigt svårt att lägga på sej och värdena i höt är ju inte direkt de bästa. 13 kg hö är allt hon klarar av att äta. Sen får hon lite morötter av de som tycker synd om henne för att hon måste stå inne.

Totalt per dag utspritt på 3 fodringar får hon (9-årigt ridtravarsto):

12 kg ensilage (ska får mer när det blir kallare sen).
7,5 dl betfor som blötläggs
1,2 liter kornkross
8 dl hel havre
aloe vera
mineraler
vitlök
3-4 morötter + 3-4 äpplen/dag

Det dräktiga stoet (D-ponny, ca 500 kg) med föl vid sidan får ca 15 kg av ett hösilage med kvoten 6, samt kanske 3-4 kg hö med kvoten 5. Utöver det får hon 1kg lusern pellets, 1 kg K.PlussGrön, ca 0,5 l betfor/linfrö-blandning och 10 ml e-vitamin.

8- mån föungen får samma höilage som mamma, kanske 5 kg per dag, och ca 2 kg hö. Utöver det får hon 0,5 kg PlussGrön och samma betfor/linfrö-blandning, samt e-vitamin.

Nordisen och russet får 12 resp 6 kg av ovanstående hö samt mineraler och lite lusern som krubbskrammel. Fri tillgång på halm.

Russfölen 6-8 mån gamla får ca 4-5 kg höilage per dag, och 0,5 kg Groov 125 per häst och dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar