Hur mkt får era hästar?

Sv: Hur mkt får era hästar?

hösilage har högre torrsubstans än ensilage som är väldigt blött.Ensilage används mest till kossor eftersom hästar lätt blir dåliga i magen av det.Processen att man plastar in ensilage nästan direkt när det är slaget gör att det inte hinner torka så mycket som hösilage som får ligga kanske 3-4 dagar innan man plastar in det.Det blir högre syrahalt i ensilage oxå och man ska då ge hästarna tillskott av E-vitamin.

Min C-Ponny Som har Fång Får : 6 kg Hö , 3-4 kg Halm , 2dl Betfor ,
1dl KRAFFT Ponny , Vitlök , Mineraler , Linfröolja , :d

Vi delar upp Höt + Halmen Så hon får lite flera gånger Per Dag. Då hon inte får äta ett ända grässtrå. (Blir Sjuk Av Minsta Lilla).

// Cheeky_Nicke :love:

Mina får:

*Sto, 6år, 163 cm i mkh, normalbyggd men svårfödd:
Fri tillgång på hö, får i sig ca 9-10 kg uppskattningsvis, och ca 1 kg halm.
1 1/2 kg Krafft Grund
1 kg kornkross
Morötter

*Sto, 16år, 108 cm i mkh, överviktig:
Fri tillgång hö i hagen, begränsad giva i boxen beroende på hur länge de står inne.
1 näve krafft
Morötter

8 kg hö
3 x 0,75 kg havre (orkar inte räkna vad det blir)
0,75 kg betfor

plus lite vitaminer o så

Hon får rätt mycket hö för hon har lite lätt att gå ner i vikt nu på vintern.

D-ponny ska kanske tilläggas.

Vår Shettis Får : 3 Kg Hö , 2Kg Halm , 2dl Betfor , 1dl KRAFFT Ponny , Vitlök , Mineraler , Linfröilja , :d

// Cheeky_Nicke :love:

Wpb sto (D-ponny)450 kg 12 kg hösilage Ts 70, 0,5kg krafft ponny, 4 dl betfor, mineraler, 1l Lucernhack. Rids fem dagar per v.

Welsh Cob 250-300 kg 1,5 år 10-15 kg hösilage Ts 70 (fri tillgång), 4dl betfor, 2dl vetekli, 2 kg Lucernhack, 0,5kg krafft groov, mineraler.

shettis 150 kg 5 kg hösilage Ts 70, 1dl betfor, 0,5dl vetekli, 2dl krafft ponny, mineraler samt någon näve Lucernhack.

ca 12kg Hösilage (väldigt torrt) o det är så mkt hon pillar i sig..
1Kg Havre
3kg Krafft Grund
½L Betfor (ouppblött)
½L Lucernpellets
salt, b-vit, mineraler.

Hbl sto, 570kg :)

*Harkel* Jag har fått ompröva foderstaten, pga ny analys och blötare hösilage...

8 kg hösilage (omkr. 40 % TS och 11,3 i SmbRp-kvot per kg foder)
2-3 kg oanalyserat hö
3-4 kg oanalyserad halm
0,6 kg lucern
0,1 kg vetekli
1 kg helhavre
40 g Miner Vit
ca 2 msk Biotinpellets

MJ/SmbRp-kvot = 7,8
Ca/P-kvot = 2,78

HeJ!

Min tjej har fri tillgång på hö, så hon får "massor"..
Sen får hon lite betfor och mineral till frukost och ca 0,75 kg krossad havre, 0,75 kg krossad korn och 4 msk soja. Och lite äpplen ibland:-)

/ Lavinia

*kl*

Min får
16 kg hösilage (analyserat)
3 kg hö (oanalyserat)
Några nävar halm (oanalyserat)
2 l lucern
2 nävar betfor

Vi ska ta bort betforn helt och så ska hon få 2 l korn också.

*knappnapping*
Nr 1 NF 18 år mkt lätt arbete
6 kg hö (8/59)
0,4 kg lucern (8/105)
30 ml linfröolja
60 gr vit Miner
morötter

Nr 2 NF 4 år dräktig månad 7
6 kg hö (8/59)
0,4 kg lucern (8/105)
0,2 kg betfor
80 gram vit Miner
morötter

Nr 3 Shettis 13 år mkt lätt arbete
3 kg hö (8/59)
0,1 kg lucern (8/105)
0,05 kg betfor
30 ml linfröolja
25 gr vit Miner
morötter

Utöver detta har de fri tillgång på havrehalm i hagen.
//marti

Min får:
9 kg hö med 35 g smlt råprot.
1,2 kg lucern
3 dl havre( jag har köpt på mig 100 kg, men hon blir för pigg på havre så då fick jag köpa korn)
5 dl kornkross
5 dl betfor

min 2,5 åriga arab sto får

7kg hö (analyserat)vill inte ha mer
0,5kg kraft protein
0,4kg betfor
120g mineral röd

hon e svårfödd

15 årigt halvblodsto

20 kg hösilage (vet inte TS-halten, eftersom det inte är analyserat)
6 dl korn
1 liter betfor
1 dl mineraler

Vad är det för skillnad på ensilage o hösilage egentligen ? E det mer energi i nåt elr ?

Hej Jessan!
Ensilage och hösilage är ett annat sätt att konservera gräs på än hö. Hösilage är en benämning som folk har hittat på i efterhand kan man säga. Hösilage är en sorts ensilage och det finns inga definierade gränser vad som skiljer dessa två åt. Ensilage med högre torrsubstanshalter brukar kallas för hösilage. Oftast är det just hösilage som man ger till hästar och ensilage som man ger till nötkreatur.
:banana:

Jag har en liten d ponny valack, hopp, som har rätt mycket arab i sig (korsning), alltså är han ingen stor kraftig ponny.
Han får;

Morgon:
2 kg hösilage, 0,5 l korn + 0,5 l lucern

Lunch
2 kg hösilage

Insläpp/Middag:
2 kg hösilage, 1 l korn + 1 l betfor
1 mått cartiflex, 0,5 mått megabase, 0,5 mått superE, en skvätt matolja och på måndagar & torsdagar får han 15 ml heamolytan.

Kväll/Nattning:
2 kg hösilage, 1 l korn + 0,5 l lucern

:)

Tycker nog att din pålle får för lite grovfoder, 6kg ensilage täcker på sin höjd grovfodret till en shettis.
Tänk på att en häst ska ha minst 1kg ts/100kg kroppsvikt, det innebär ca 1,2kg hö/100kg el. 2kg hösilage/100kg. Detta är minimi mängden, så de bör ha mer ändå.

Mina shettisar får 4 kg hö var o d-ponnyn får 7kg/dag. De har dessutom tillgång på halm att tugga på, det räknas oxå som grovfoder, innehåller dock inga proteiner. Sen kommer kraftfodret på det.

HEJ!!

min quater får 8 kilo hö, 1 kg fibergi BAS, 2 dl korn kross:banana:

Min häst får 4dl Grund kraft. Och har fri tillgång till hö. Men då går han ju ute hele tiden!

Mitt halvblod får fri tillgång på hö, skulle tippa att han äter mellan 12 och 16 kg, beroende på väder och så.. I kraftfoder får han:

0,5 kg havre
0,5 kg Krafft Groov 90
Selen och E-vitamintillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar