Hur minskar vi våra foderkostnader?

remmis

Trådstartare
Jag har länge velat minska mina hästkostnader och är nu på god väg, tack vare Inte Ung.
Men nu har vi kommit fram till att det är min hästs foderkostnader som är en stor del av problemet.

P
Halvlodsvalack
12 år
700-750 kg
Full tävlingskondition St Georg nivå.
Svårfödd av fullblodstyp
Går ej i gräshage

Fodrar med 15-20kg silage (alla hästarna får ca 6-9kg)
1 kg kraft protein
1,5 kg krafft grund

Har inte kvar värdena. men de är fina värden. torrt. duger bra åt 40 tal dressyrhästar La-GP nivå.

Nu till problemet.
Jag betalar ca 1500 kr /mån för silaget
ligger på ca 3-3,5kr /kg
Hö ligger på ca 5-6 kr/kg

krafften ca 300kr/mån

Senast ändrad:
Sv: Hur minskar vi våra foderkostnader?

Jag har länge velat minska mina hästkostnader och är nu på god väg, tack vare Inte Ung.
Men nu har vi kommit fram till att det är min hästs foderkostnader som är en stor del av problemet.

P
Halvlodsvalack
12 år
700-750 kg
Full tävlingskondition St Georg nivå.
Svårfödd av fullblodstyp
Går ej i gräshage

1 kg kraft protein
1,5 kg krafft grund

Har inte kvar värdena. men de är fina värden. torrt. duger bra åt 40 tal dressyrhästar La-GP nivå.

Nu till problemet.
Jag betalar ca 1500 kr /mån för silaget
ligger på ca 3-3,5kr /kg
Hö ligger på ca 5-6 kr/kg

krafften ca 300kr/mån

Det var det värsta. :eek:
Du (o även alla andra i det stallet) skulle tjäna på att leja en lastbil och köpa hö någon annanstans i Sverige. Här uppe ligger hö på runt 1,80-2,20 kr just nu. Hösilage under 1 kr kilot.
Jag har bra värden på mitt hösilage och betalar 70 öre per kilo vilket är ett ganska normalt pris för ett analyserat foder.

Kan det löna sig att aktivt leta upp ett grovfoder med ännu högre värden? Eller är värdena såpass höga i ert nuvarande foder att det är orimligt att hitta?

1 kg kraft protein
1,5 kg krafft grund

behöver du verkligen ge så mkt krafft protein om du har fina värden i hösilaget? KP är ju ganska dyrt...

Min erfarenhet är att det är lättare att få hästen att tillgodogöra sig proteinerna om kvoten är lägre - gissar att du har en skyhög kvot med den foderstaten och att proteinbehovet är tillgodosett med stor råge - så mitt tips är att ersätta grund och det mesta av protein med ett mer energitätt foder

Du betalar på tok för mycket för silaget.
Och för höet.
15-20 kg är en helt normal giva.
Men du skall ha ett silage som ger allt protein som hästen behöver.
Mitt ensilage som kostade 1,65 + moms har ett proteininnehåll på 72g/kg foder vilket skulle ge 1440g med en giva på 20kg, alltså långt mera än vad någon häst behöver.
Så med mitt ensilage skulle du kunna ge 20kg för 990:- + moms/månad och antagligen skippa både Krafft protein och Krafft grund.
Du skulle då antagligen bara behöva toppa med litet selen.
Tokosel är billigt.

Det är allt!

Men det kräver att hästen kan äta alla dessa 20kg, kan den det?

Energin skulle bli 130MJ - räcker det?
På högpresterande hästar så är energidelen och inte proteindelen som är svår att täcka.

Jag håller med om att hösilagekostnaden är på tok för dyr. Ni skulle kunna hitta högvärdigt hösilage för en billigare kostnad och dessutom kunna strypa krafft proteinransonen.
Vi ger hästarna hestekraft och (trots prisökningen) jag har ännu inte hittat något annat kraftfoder som ger mer för pengarna.

Varför går den inte i gräshage dagtid? Åtmindtone några timmar hade varit önskvärt om du är rädd för att han blir "däst".

Senast ändrad:

Vad skulle du vinna ekonomiskt på att byta ut 1 kg kraft protein och 1,5 kg krafft grund mot lucern? Sist jag köpte lucern hade kvarnbyfoder bäst pris. Olja på det om den är svårfödd, verkar inte som du letar energi i kraftfodret. Jag vill bara minnas att pelleterat färdigfoder kostar en del och att Kraft grund egentligen inte ska ha bättre näringsvärde än ett normalhö.
/U

Men sjutton vad dyrt hösilage, vi har ett som varken är dyrt eller billigt men däremot mycket bra som vi betalar 2,50 per kg torrsubstans. Det gör att 1 kg foder kostar 1,85 inklusive moms samt leverans.

3-5 kr kg känns lite som ocker faktiskt.

Jäklar vad dyrt. Håller med om att du/ni säkert skulle tjäna på att byta foder.
Jag har det jättebra och betalar under kronan för ett kg. ^^

Under sommarhalvåret skulle du ju tjäna in en hel del på att låta hästen gå på gräs.
Det behöver vare sig vara kraftigt eller dygnet runt, men så du kan ersätta några kg foder iaf. Kanske du tom kan ta bort allt kraft då.

Kostar kraften verkligen bara 300.-/månad?

Är ni många i samma stall som fodrar med samma kraftfoder? Då skulle ni kunna tjäna en hel del på att antingen köpa foder i bulk eller på pall tillsammans. Det gör mycket på priset. Om ni inte gör det redan.

Grunden kostar ca 6kr/kg Protein är dyrare men det bli inte över 300 kr i månaden vanligtvis.

Jag har inte möjlighet att köpa in eget foder.
Då jag inte kan förvara det hemma i lägenheten. På gården får man inte ha eget. Det brukar man inte få ha i fullserviestall i sthlm.
Men jag har märkt nu att jag verkligen betalar överpris för stråfoder. Med god marginal!

Och nej, hästen ifråga kommer inte gå i någon gräshage oavsett vad höprisena ligger på. Diskuterar inte hagens vara eller icker vara i denna tråd.

Och nej, hästen ifråga kommer inte gå i någon gräshage oavsett vad höprisena ligger på. Diskuterar inte hagens vara eller icker vara i denna tråd.

Ärligt talat så är det bättre ekonomi att fodra med hö än att ha hästar på bete.
Man får bra mycket mera hö ur en vall än vad man får bete.
Och på vpren så kan man köpa både hö och ensilage till vrakpriser då odlarna vill tömma lagren för att få in nästa skörd.
Att byta mellan olika grovfoder är inte så farligt bara det är ungefär samma analysvärlden på dem.

Det är ju upp till dig hur du har hästen men du skulle spara en hel del om du lät den gå i gräshage, bara säger det. :p
Då kan man ju i de flesta fall ta bort grovfoderkostnaden helt eller minska till hälften/en fjärdedel beroende på hur länge hästen får stå på gräs.

Om du måste ge hästen av det höet, och ge det kraftfodret (Vilket ju inte är någon stor kostnad!) , och är ovillig att låta hästen beta, så är det ju inte ens möjligt att minska kostnaderna.. :p
Förstår inte poängen med tråden om du ändå inte kan ändra nåt?

Fast så är det ju bara om man har ett rent fält att ta hö på.
Är ju inte så ofta man kan ta hö ur betes/gräshagar.
Och så förutsätter det ju att man verkligen tar hö från stället. :p

För mig är det bra mkt billigare att låta hästen beta än att ge en hö och så tror jag nog det är i de allra flesta fall.
Min lillpålle fick 12 kg hö/dag a 2 kr/kg (blev dyrare hö) = 720 :-/månad, plus stallhyra då samt ev lucern och mineraler.
Betet kostar 400:-.
Aningens billigare och de flesta tar ju upp gräset bättre än hö, så att säga.. ;)

I Stockholm så hittar du inget bete för 400:-
Och vill du rida och träna så vill du ha hästen nära.
Ofta så finns det inte ens gräshagar att tillgå i de riktigt stadsnära stallen.
Och finns de så är de svindyra då mark med centralt läge är svindyrt.

Höet och silaget kan man ju odla på billig mark "Långt ut i ingenstans".
För att sedan transportera in till städerna.

Jag har aldrig bott i sthlm så jag vet inte.. :p
Är bete verkligen dyrare än hö+kraft?
Då menar jag inte rent bete, utan hage med gräs.
Exv om man har hästen i gräshage några timmar och minskar grovfoderkostnaden till hälften. Men man kanske måste betala extra för att få ha hästen på gräs och inte sand..?

Jag tolkade det som att ts inte VILLE ha hästen i gräshage, inte att gräshage inte fanns, men det kan ju såklart vara fel.

Även om man odlar på "billig" mark så blir ju uppenbarligen (i många fall?) priserna väldigt höga i storstäderna :p

SOm de andra redan sagt, försök att få ner kg priset i hö. Det skulle göra mycket! Stod tidigare på ett stall där de tog 3.64 kr/kg. Fick 10 kg om dagen (ponny). Försök att hitta billigare hö någon annan stans. Försök gå ihop med några andra så ni kan få mängdrabatt :idea:

Då tycker jag att du ska byta stall faktiskt. För det där är ockerpriser även för att vara i Stockholms-området. Det finns bra fullservice-stall med goda träningsmöjligheter även en bit utanför stan.

Blir väl knepigt om du inte få köpa in eget, men Krafft Grund är värdemässigt likvärdigt med havre, som du kan få för halva kilopriset. Gör ju ingen superskillnad, då du har den stora kostnaden i grovfodret. Liksom jag har, men som jmf så jag ger 3.70 kr/kg för SMÅBALS hösilage, inklusive frakt från Dalarna, och med värden som är precis som jag vill ha/bestämt dem.

Så om det är storbalssilage, och med ganska tveksamma värden, så är det rent ockerpris. Samtidigt får du inte köpa in eget kvarstår ju bara byta stall.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
L
Foder & Strö Vi ska börja ha hästarna ute på nätterna från och med idag! Vi ska då börja ge bara en giva kraftfoder så man ger den själv när man är...
Svar
4
· Visningar
1 758
Senast: Lola_97
·
L
Foder & Strö Äntligen kom analysen från leverantören *pust* Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde :crazy: Hösilage, första skörden, tagits...
Svar
18
· Visningar
1 103
Senast: Liselott84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023