Hur mäter man Tum på datorn?

Tappsveden

Trådstartare
Behöver eran hjälp bukefalister!!

Hur mäter man på skärmen hur stor tum det är?
Ska köpa en plattskärm men vet inte ritkgit hur stor den ska vara...hur kollar man?

Sv: Hur mäter man Tum på datorn?

tummåttet är skärmens diagonal.
på en tv räknas hela bildröret, dvs även den del du inte ser, medans på en platt skärm så är det den synbara ytan som räknas.
sedan så skall de kolla vad du vill kunna ha för upplösning.
1280x1024 är trevligt och då gärna som 17"

tack för svaret men blev itne så mycket klokare...*förvirrad* funderar på att ta en 17".

Ska du köpa den av en privatperson kan det vara bra om man är osäker. Är det en affär så behöver du inte mäta

En 17" platt skärm är helt ok men bra att köpa det från ett märke som erbjuder bra grarantier.

Eftersom en plattskärm är uppbyggda av väldigt små pixlar så är det ju bra att exempelvis du inte får tag i en som är trasig och ligger i mitten på skärmen :)

alltså en skärm med en trasig pixel, kan lysa irriterande grönt eller liknande JÄMT.

Japp som jag skrev ovanför, trasig

Min fader ska köpa en genom jobbet..jag vet ingeting om märke eller så..

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del...
2
Svar
24
· Visningar
742
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka