Hur mäter man på vagnarna?

S

Svanhild

Var o hälsade på en dam i söndags och hon visade mig hennes rockard. Hon undrade om den var nog bred att tävla med o jag visste inte riktigt svaret:crazy:

Den är smalare än 125 ytterkant hjulen men den har avbärare runt hjulen som gör nån cm så då blir det exakt 125 om man mäter vagnen på bredaste stället... jag trodde först att den var godkänd men sen har jag börjat tvivla. Nog är det ytterkant hjulen man mäter? Avbärarna kommer väl utöver de 125 det minst ska va?

Sv: Hur mäter man på vagnarna?

hjulens bredd ska vara minst 125 cm så det låter som om din väns rockard inte går att tävla med. Tyvärr så har TR ändrats så numera får du inte tävla med en vagn som har något som sticker ut mer än hjulets nav

Inget får sticka ut? Inte ens stänkskärmar?

Ok vilken himla TUR att jag råkade fråga då!! Jag är ju mitt i slutklämmen på min rockardrenovering så jag får kolla stänkskydden INNAN de nitas på plats igen efter målningen. Kan ju va så att jag tvingas bygga om dem lite:crazy:

Ja.... Hoppas du får till det! Kolla så att du har rätt bredd på vagnen med. Själv måste jag införskaffa mig en ny vagn till nästa tävlingssässong eftersom jag inte längre får tävla med min gamla roslagsrockard. *morr*

Vad är det för fel på din rockard enligt TR då?

inte utanför navkapseln på hjulet.... så svaret är nej

Dök upp en ny fråga i min lilla skalle...

Får man ha lite bulliga gammaldags navkapslar eller måste hjulen vara helt släta i ytterkant? Säg har man lite bulliga navkapslar o stänkskärmar som sticker utanför själva hjulet men inte utanför navkapslarna, är det tillåtet?:confused:

Sätter in en bild på min rockard så blir det lättare att förklara :D

Bågen som går över hjulet och fäster i hjulet går utanför hjulet vilket inte är godkänt. inte heller avbäraren får gå utanför hjulet så som det gör på min rockard. dessutom är min rockard för smal... under 125 cm och det är heller inte godkänt. gå in på Roslagsrockardens hemsida och titta på de nya vagnarna så ser du skillnaden!

Får man ha lite bulliga gammaldags navkapslar eller måste hjulen vara helt släta i ytterkant? Säg har man lite bulliga navkapslar o stänkskärmar som sticker utanför själva hjulet men inte utanför navkapslarna, är det tillåtet

Så länge det inte sticker ut något utanför navkapslarna så är det ok.... om jag förstått det rätt.

VA?! Har då bara hört att vagnsbredden måste vara minst 125cm, har tävlat 3 tävlingar i år med både avbärare och skärmar som sticker ut utanför hjulen och inte fått ett endaste påpekande ang detta....och vi som precis byggt om våran för att den skulle vara tillräckligt bred...tycker att det verkar rätt knäppt att man inte ska få ha avbärare på rockarden, kan ju bli rätt farligt om det hugger fast, vår tränare berättade för oss hur viktigt det var med just detta på rockards isamband med att vi skulle bygga om den...

Men hur blir det om avbäraren sitter fast på navkapseln då som den gör på våran rockard...?!

Senast ändrad:

Vi har i vår klubb fått tävla med "fel" rockard denna sässong men sen måste vi ha korrekta vagnar.

Avbärare får du ha men de får inte gå utanför hjulet på rockarden. Så som min vagn är får det alltså inte vara.

Har ingen bild på hur våran ser ut men på den sitter avbäraren fast i själva hjulbulten...vet inte om hjulbulten i sin tur räknas som navkapsel eftersom annars går det inte att sätta fast hjulet, den sticker iaf ut mer än själva avbäraren, men som sagt, vi har inte fått några påpekanden på dom 5 funktionskontrollerna vi gått igenom iår....

Ja, det där förvånar mig lite... den där konstruktionen som det är på din vagn är ju VÄLDIGT vanlig... ska alla de där vagnarna dömas ut nästa år?! Ojoj, i så fall har vagnindustrin ett uppsving att vänta sig! O många stackars kuskar tvingas punga ut dyra slantar:devil:

ja det kommer bli väldigt dyrt och de som gör vagnar kommer verkligen säga HURRA! *mutter*

Så med andra ord så kan vi inte ha våran vagn såhär?! Eller?!

Tycker bara att det är så konstigt att kontrollanterna inte sagt något om detta...då det är fler än bara vi som har en sån här vagn....

Är rädd att många kommer att sluta tävlingköra om man tvingas byta vagnar, det är ju inte precis det sporten behöver...känner att något måste göras....detta gynnar ju knappast någon. Dom gräver körsporten i Sveriges grav dom som hittar på dessa idiotiska idéer...Nä fy usch jag blir så ruskigt förbannad :devil: Vem skriver man till?! Vem kan jag skicka bilder på våran rockard till för att höra om den är godkänd eller ej? Någon som vet?

Senast ändrad:

Är rädd att många kommer att sluta tävlingköra om man tvingas byta vagnar, det är ju inte precis det sporten behöver...känner att något måste göras....detta gynnar ju knappast någon. Dom gräver körsporten i Sveriges grav dom som hittar på dessa idiotiska idéer...Nä fy usch jag blir så ruskigt förbannad :devil: Vem skriver man till?! Vem kan jag skicka bilder på våran rockard till för att höra om den är godkänd eller ej? Någon som vet?

Just det där är jag oxå rädd för!! Fan för byråkrater som ska sabba allt!:devil: Vad sägs om en lista med namn här på buke som vi sen skickar... ja nånstans...:devil::idea:

Så som jag tolkar TR så är din rockard ej godkänd.

jag citerar ur TR. " Med begreppet vagn avses i detta reglemente såväl enaxlade som tvåaxlade fordon. I alla klasser skall vagnar vara försedda med reflexer. I maraton är minsta tillåtna spårvidd 125 cm för alla vagnar. Ingen del av den vagn (inklusive avbärare) som används i maraton får vara bredare än den utsides spårvidden, med undantag för navkapslar och svänglar."

Detta tolkar jag som att det ända som får sticka utan för spårvidden är navkapslarna allt annat måste vara innanför eller lika långt ut som spårvidden. Navkapslar tolkar jag som att det inkludera hjulbultar.

Men det kan väll inte vara allt för svårt att bygga om eller? beror klart på hur hjulen sitter fast.

jag har två roslagsvagnar, en ny och en gammal. den nya är 125cm men den är väldigt lik "Beppos". Jag undrar vart avbäraren sitter?
vart kan man kolla på nya roslagsvagnar eller roslagsrockarden?

jag hittade roslagsvagnar. nu såg jag skillnaden. då är min godkänd, vad bra

Liknande trådar

Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 650
Senast: agtatoon
·
J
Körning Hoppas på att kunna få lite hjälp från er körfolk härinne!:) Jag köpte shettis för en dryg månad sedan och har sedan dess dammsugit...
Svar
16
· Visningar
4 243
Senast: JennyK
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 517
Senast: Underbar
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka