Hur mata svårmatad häst?

Lycanthrope

Trådstartare
Quarter tittar misstänksamt på fodret, nosar lite. Tvi säger hon och tittar på något annat. Jag provar att blanda med betfor, det gillar ju de flesta.
Hon nosar igen när jag tar upp hinken till mulen och tittar sedan på mig och fnyser: "Du har blött min mat! blä!".

Hon har tappat lite i vikt av infektionen och jag vill få i henne kraftfoder och lucern men hon äter inte! Lurade i henne finadyne via kraftfodret i 10 dagar så är väl därför hon inte vill äta det, och nu har jag foderjäst i och hon gillar inte pulver, men blöter jag det så ratar hon det. *suck*

Stängde in henne i ligghallen någon timma med fodret men hon rörde det inte, stod bara och tittade ut efter de andra hästarna.

Jag ska prova att stänga in henne och shettisen sen (som inte når upp till krubborna) och se om hon äter då men hon verkar svårflörtad.

Det måste väl finnas fler såna hästar där ute, hur har ni gjort med dem?

Sv: Hur mata svårmatad häst?

Vad ger du för foder? Vanlig havre är det få som ratar, foderblandningarna kan ju innehålla nån tillsats som hon är misstänksam mot.

Annars kan du ju köpa hem äpplen, vi brukar skära ner ett äplle i småbitar och röra ner i maten hos vårt sto som gärna lämnar i krubban annars. (De ändra två äter vad som helst. :D)

Havre ÄLSKAR hon men hon blir så förbaskat het, några nävar borde dock funka. Men blandar jag det med pulvret så vill hon inte ha. :mad:
Har müsli också som de andra älskar med hon verkar inte charmas.

Ska prova med äpplen! Vi har ju äppelträd. :D

Tanken var ju att hon några timmar om dagen ska äta lucern och det gjorde hon innan när man stängde in henne, men det är så mycket gräs där de går nu så hon kanske blir mätt? Fast det är ju inte så mycket näring i gräset.

Knepigt... det är det där som gör att jag inte skulle kunna ha mina på lösdrift, även om det vore trevligt. Min mest lättfödda är ett matvrak som äter allt som kommer i hennes väg, medan de andra inte bryr sig så mkt, så jag skulle få åtminstone en som var jättefet, en som var lagom och en spinkig stackare. :laugh:Det ä problemet nu när det finns en massa att gå och plocka med ute men som mest bara fyller magen utan att ge så mkt protein.

Det går inte att ta in den tunna hästen i stallet en timme eller två, och sedan servera maten? Så h*n får stå och bli lite småhungrig så blir kanske maten lite mer intressant.

Blir den knepig av havre, ge inte det då. Jag har en som också är sån, det blir liksom inte så roligt att rida om hästen är som en nervös ångvält. :crazy:

Jag brukar ta in henne ett par timmar men hon tittar bara efter de andra :)

Ska iaf prova att ta in shettis också idag och se om det funkar.

Liknande trådar

Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 523
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min lille 3åring har haft oturen att trampa in en 5cm lång pinne i hoven och står nu på boxvila tills dess att hålet dragit ihop sej och...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Eme_liie
·
E
Foder & Strö Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom. Höet äter han... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: Em_E_liE
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025