Hur mår bra..?

M

Moej

Jag vet inte ens om jag stoppat tråden på rätt ställe, men i alla fall.

Ni som har häst, hur får ni livet att funka för övrigt? Om man går skola / jobbar, har hästen plus till exempel joggar en timme per dag, måste det betyda att man inte kan ha mycket till liv utöver det?

Sv: Hur mår bra..?

Är tråden till de som inte bor hemma?
Hoppas det var ok att jag skrev?

Jag bor hemma, mamma släpper ut/in hästarna när de behövs. Jag har en häst.

Förgår gick jag i skolan var hemma runt 17. joggade en timme, bytte om red hästen en timme + borsta. Mockade stallet och fixa så stallet var klart att ta in de.

igår var jag på stan med en kompis och kom hem 18, åt middag, red till halv nio + fixa klart stallet.

Nu när skolan har börjat har jag inte så mycket tid över att gå ut med hunden eller leka med han,

Visst blir det stressig, man hinner inte allt man vill. Det skulle inte skada om någon annan tog stallet några dagar så jag kunde sköta läxorna mera.
Ett tips är att utnyttja håltimmar och lektionstid.

Planering är det enda rätta. Man kan inte leva ett fullsmockat liv utan att ha planerat eller lägger ner tid på rätt grejer.
Jag har heltidsjobb, får frisörutbildning, samt har hand om 3 hästar själv 3 ggr/dag varav lika många hästar till är påväg. Det blir tidigare mornar och sena kvällar. Men man orkar när man har kul!

Japp, det blir en livsstil!:)
Själv har jag inrättat det så numera att jag jobbar med det älskar; jag säljer hästutrustning via en minibuss och snart en butik på gården och jag har mina hästar (7 st) här på gården.
Stalltjej som hjälper till med ridningen underlättar oerhört (medryttare vore kanske en ide för dig?) samt att maken är välvilligt inställd och släpper ut på morgnarna.
Som tidigare sagts här: Planering och en obändig kärlek till hästen är väl det som får mig att streta på år efter år!!:love:

Hästar är en livsstill. Men klart amn kan ha tid över för annat. Så länge man plannerar och uttnytjar sin tid väll.

Tid, tid, tid... jag hatar att allt ska handla om tid. Livet skulle vara så mycket enklare utan klockor och stress.

Än så länge är det ljust ute och jag har gott om tid att rida och ta hand om min häst efter skolan + åka hem, göra läxor osv.

Längre fram i höst/vinter kommer det därimot vara lite jobbigare, då det kommer att vara kolsvart när jag väl kommit till stallet. Och utöver stallet vill jag ju hinna med kompisar, pojkvän, hund, läxor mm.

Man får helt enkelt planera sina dagar. Jag som studerar får gå efter mitt schema och planera vilka dagar jag hinner rida, vilka dagar jag kan träffa kompisar osv osv.

Under vintern kommer min häst bara att ridas 3-4 gånger i veckan, men det får bli så.

Jag pluggar biologi och kemi på förmiddagarna, jobbar andraskift (14-23) tre dagar i veckan, är helt ledig på fredagar och helger (om de inte behöver mer hjälp på fabriken). Bor hemma, men eftersom jag har lite andra tider än familjen får jag fixa mat och allt sånt själv. Hästen tar jag också hand om helt på egen hand. Han har dessutom eksem för att göra det hela ännu roligare.. Jag åker dit på middagen de dagar jag jobbar, eftermiddagar på måndagen och sen i princip bor jag därute i skogen från fredag förmiddag till söndag kväll.
under heglen passar jag också på att idiotplugga lite och göra fältstudier till biologin. Ofta släpar jag med hästen ut och sätter mig i skogen, eller så får han dra vagnen medan jag sitter och läser. Det låter farligt, och det är det, men hittills har det funkat. Jag får helt enkelt lita på honom, han brukar säga till när det händer saker. nej han sticker inte, så äkla lat som han är.. Tur jag har gott om tid på helgerna, igår låg den äkla ponnyn och sov i över en timme! Ganska gullig ändå. Man blir lugn i själen av att sova på en tjock ponnymage :)

jag pluggar på idrottsgymnasium, vilket gör att jag dels har ett anpassat schema för att hinna med mina hästar (en ridhäst, en ungponny och ett fölsto) och dels får gratis träningar ifrån skolan utav erkänt duktiga tränare. Hade aldrig funkat för mig annars eftersom jag gör allting själv. Kan tillägga att jag bor hemma fortfarande.

jag har två hästar (1 islänning o 1 ardenner) samt att jag har ridning som specialidrott på gymnasiet en gång i veckan o rider dressyr för ridlärare 1 gång i veckan och ändå hinner jag med allt. ;) jag vet inte alls hur jag lyckas, för min islänning bör ridas varje dag för att må bra o ardennern går jag med ca 30-45 min var tredje dag samt dom där lektionerna på stallet 2 gånger i veckan. plus allt skolarbete. men det är hästarna som gör att jag orkar, dom får mig att kämpa :)

Jag förstår hur du känner dej.

Jag jobbar 3 skift så det blir tidiga mornar.
En dag när jag jobbar morgon kan se ut så här:

03.10 Klockan ringer.
Jag går ner och duschar och klär på mej.

03.30 Fodra hästarna går in och äter frukost. Gör mej i ordning.

04.15 Startar bile och släpper ut hästarna.

04.30 kör till jobbet 10 mil enkel ´jobbar 8 timmar.

14.00 Kör hem är hemma vid 15.00
Fikar och bytar om

15.30 Går ut och fodrar " middag" mockar och gör klart för kvällen.

16.30 Jobbar den stora hästen och pysslar små tränar med den lilla.

Är inne vid 19.30-20.00 gör kvällsmat äter och går och lägger mej.

Det är inte mycket till liv över men det måste vara värt det eftersom
man håller på som man gör.

Det är bara att kämpa på det är värt det.

Jag har helt prioriterat bort träning vid sidan av ridningen. Jag har ett heltidsjobb 7-16, rider minst 2 hästar /dag efter jobbet, tävlar eller åker iväg på träningar på helgerna ibland . Jag har också en pojkvän som jag snart blir sambo med, jag tycker om mitt liv supermycket, jag har insett att jag kan inte få det ena utan det andra (jobbet = pengar till hästeriet. Hästeriet = Gör att jag mår bra på jobbet) Jag gillar att det händer något hela tiden, och jag tycker att jag (oftast) har tid för saker utanför hästarna. Men jag tror att allt handlar om tid och planering och prioritering. Jag menar VARFÖR ska man häva sig ut o springa 1 h 1gång/dag om man har ett så hektiskt liv??????, när man kan tillbringa den timmen med att göra något man annars inte skulle hinna med (praktisk sak)

Jag vet inte ens om jag stoppat tråden på rätt ställe, men i alla fall.

Ni som har häst, hur får ni livet att funka för övrigt? Om man går skola / jobbar, har hästen plus till exempel joggar en timme per dag, måste det betyda att man inte kan ha mycket till liv utöver det?

Jag jobbar heltid och har 2 hästar hemma på gården, varav bara en rids. Gift med en man som tycker det är OK att hjälpa till med fodringar och ut- och insläpp.

Jag har INTE tid att lägga ner en timme/dag på någon annan typ av träning/aktivitet. Matlagning, tvätt, städning tar också rätt mycket tid och så ska jag helst hinna umgås med maken och vara någelunda vaken ;).

Visst kan jag åka bort en kväll, men då har jag planerat in det så att kusen får en vilodag och jag bara behöver fixa stall och mat. Maken kan då ta in och kvällsfodra t ex.

Däremot kan jag känna att jag skulle BEHÖVA utöva någon annan form av idrott t ex styrketräning och/eller löpträna för att träna upp kroppen med annat än bara ridningen. Men skulle jag försöka pressa in det på min fritid så skulle jag bli vrålstressad.

Har just skaffat mig en medryttare som rider 1 dag/v för att jag ska få loss lite tid över till att hinna med hus, make och hundar liiiite mer :angel:

/Lizzie

jag går ju fortfarande i grundskolan och har ju mer tid än en som jobbar, men jag har inte precis tid att vara ute och sova borta som mina kompisar, utan måste planera osv. dessutom är det massor att prov varje vecka som måste pluggas och skrivas.:crazy:

för mig handlar det inte om att ha tid, det handlar om att ge sig tid.:)

jag har ca 50 min resa till stallet. jag kommer väl hem vid 21 och då går jag till någon kompis och gör sedan läxorna. mina föräldrar är inte så glada över mina udda tider, men hästen är ju viktigare än skolan!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka