Hur många tränar NH?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!
En kompis till mej håller på att lära mig NH:D
Jag har fått göra "travleken" på hennes ponny i en repgrimma:)

Så,jag har pricis fått lära mej vad NH är,och lite övningar,och jag tycker att det är jätte bra att rida NH,och göra alla dessa övningarna:D

Så,hur många tränar NH,här med sin ponny/häst?
Gärna bilder och info vad ni tycker om NH!:laugh:

MVH Nougat

Sv: Hur många tränar NH?

NH är ju något slags begrepp som används ganska hej vilt. Ibland bra, ibland mindre bra. Det som förenar är väl kanske att man flyttar undan hästen för tryck på olika sätt. Sedan finns det olika inriktningar, och olika utrustning. Jag tycker inte att jag "tränar" NH, det är helt enkelt mitt förhållningssätt till min häst som jag använder i all kontakt med henne.

det som numera på många ställen kallas NH är i stort sett samma sak som hetat sunt handhavande med häst i sverige i urminnes tider - du får vad du ger ;)

NH är bara ett amrikanskt namn för något som alltid funnits ;) därimot så vet en välfostrad häst att hästar är hästar och människor är människor, något dom bör lära sig tidigt, för inte vill jag leka med en häst på hästars vis, det håller inte en människokropp för

det som numera på många ställen kallas NH är i stort sett samma sak som hetat sunt handhavande med häst i sverige i urminnes tider - du får vad du ger ;)

NH är bara ett amrikanskt namn för något som alltid funnits ;) därimot så vet en välfostrad häst att hästar är hästar och människor är människor, något dom bör lära sig tidigt, för inte vill jag leka med en häst på hästars vis, det håller inte en människokropp för

kan inte mer än instämma helt och hållet:bow: Det behövs inga "lekar" för att en häst ska förstå vad man vill och inte heller för att bygga förtroende mellan häst och människa.

Dessutom anser jag att "lekar" är missvisande, det antyder att hästen skulle tycka detta är jättekul:cool: Men det är i själva verket olika sätt att visa dominans mot hästen, inte lekar alls i hästens värld. På engelska heter det "games" dvs spel, och det är mer rättvisande, ett slags spel som går ut på att människan visar dominans.

Hästar leker med varandra och det tycker jag att de ska få göra. De kan göra roliga saker med oss människor som de upppskattar men inte är det att knuffas runt och flyttas i repgrimma av folk som tycker "lekar" är skojigt.

Så nej, jag tränar inte NH, utan praktiserar sund vettig hästhantering.

håller med dig till fullo, du fick med det jag bara tänkte med :bow::bow:

något som retar mig (och min ena häst som en bekant skulle "demonstrera" på) är när hästen kallas på och den kommer - för att skickas bort och åter kallas på osv. var ligger logiken i det ? bortsett ifrån att iaf. min häst blev väldigt förvirrad och sedmera (3-je gången hon kallat och han kom fram för att skickas bort med tramp på hovarna först och sedan "svansviftning" med armen bakom ryggen) förbannad på henne :crazy: och då kallades han dum för att han visade irritation :confused:

Delvis *Kl*.

... var ligger logiken i det ?
Inte vet jag. Men en sak vet jag, om man sätter sig in i ett område, så lär man sig vad man ska göra, hur man ska göra och framför allt, varför man gör! :idea:
Här brister det ofta när man talar om Natural Horsemanship.

Till dom som anser att dom inte "praktiserar eller tränar NH utan använder sitt sunda förnuft och/eller praktiserar sund vettig hästhantering" vill jag ställa frågan:
Vad är då Natural Horsemanship om ni anser att detta inte ingår?

Game kan betyda ett antal olika saker, och tyvärr har det blivit vanligt att kalla PP:s seven games för sju lekar. Det är inte lekar, som flashlight också skriver. Riktigare är att säga delar (eller i praktiken steg eller nivåer).

LIA

Hejsan!
En kompis till mej håller på att lära mig NH:D
Jag har fått göra "travleken" på hennes ponny i en repgrimma:)

Så,jag har pricis fått lära mej vad NH är,och lite övningar,och jag tycker att det är jätte bra att rida NH,och göra alla dessa övningarna:D

Så,hur många tränar NH,här med sin ponny/häst?
Gärna bilder och info vad ni tycker om NH!:laugh:

MVH Nougat

vet inte riktigt om jag förstår din fråga.
men NH för mig är ett förhållningssätt mellan häst och människa och ett tänk.

vet inte vad du menar med travleken? kan du förklara?

Till dom som anser att dom inte "praktiserar eller tränar NH utan använder sitt sunda förnuft och/eller praktiserar sund vettig hästhantering" vill jag ställa frågan:
Vad är då Natural Horsemanship om ni anser att detta inte ingår?

NH är igentligen i stort samma sak som sunt handhavande av häst (när det inte "missbrukas" eller krånglas till). eftersom jag bor i sverige så kallar jag det vad det heter på svenska. något nytt är det definitivt inte.

"leker" med hästarna gör jag aldrig, och dominerar dom jag inte heller. strävar helt enkelt att få hästarna att vilja göra det jag ber dom om utan att krångla till det eftersom en häst som vill vara till lags alltid gör sitt bästa vad det än gäller :) ger man respekt så är det oftast vad man får tillbaks

kl

Nh är inte en träning för mig utan en livs stil,Jag rider nh,tränar från marken enligt nh,sköter om min häst,släpper ut den i hagen ,gosar med den,helt enklet är med min häst.Så jag jag "tränar" nh med min ponny millan :)

NH är igentligen i stort samma sak som sunt handhavande av häst (när det inte "missbrukas" eller krånglas till). eftersom jag bor i sverige så kallar jag det vad det heter på svenska. något nytt är det definitivt inte.

"leker" med hästarna gör jag aldrig, och dominerar dom jag inte heller. strävar helt enkelt att få hästarna att vilja göra det jag ber dom om utan att krångla till det eftersom en häst som vill vara till lags alltid gör sitt bästa vad det än gäller :) ger man respekt så är det oftast vad man får tillbaks

Sällar mig till denna skara.

Instämmer i detta svar, (skulle skrivit exakt samma själv så varför upprepa:D)

håller med dig till fullo, du fick med det jag bara tänkte med :bow::bow:

något som retar mig (och min ena häst som en bekant skulle "demonstrera" på) är när hästen kallas på och den kommer - för att skickas bort och åter kallas på osv. var ligger logiken i det ? bortsett ifrån att iaf. min häst blev väldigt förvirrad och sedmera (3-je gången hon kallat och han kom fram för att skickas bort med tramp på hovarna först och sedan "svansviftning" med armen bakom ryggen) förbannad på henne :crazy: och då kallades han dum för att han visade irritation :confused:
:mad:
Här har vi det här onödiga maktutövandet. Man kör med kusen.

det ska finnas en anledning till att de ska komma 2 ggr o det ska belönas väl.

Min Karl kör NC med katterna o nu har de slutat att bry sig om honom:rofl:- han bara luras:mad:

Beror på vad man menar med nytt. I Sverige har det funnits i 15-20 år, och beroende på utgångspunkt kan man nog säga att det både är nytt och gammalt.
Förvisso ingår "sunt handhavande av häst" i Natural Horsemanship, men vad innebär det? Och vad mer innebär Natural Horsemanship?

Nu var ju min fråga vad man anser Natural Horsemanship vara, då man säger att sunt förnuft och vettig hästhantering inte ingår där?

När det gäller översättningar, så anser jag att det är bättre att använda orginaluttryck i st f förvrängningar på svenska, typ 7 games/7 lekar, vilket ger fel uppfattning om innebörden.

LIA

sunt handhavande av häst är lika gammalt som hästhållningen är i sverige (avarter och illäror har alltid funnits och kommer alltid att finnas). varför "döpa om det" ?

om man nu ska "vrida till det" så säger jag hellre att NH kan ingå i sunt handhavande av häst i sverige så länge det inte handlar om att få hästen underlägsen och dominerad eller rättare sagt "knäckt" utan att göra sig förstådd med små medel och stor förståelse och insikt.

jag har en amerikansk vännina som jag pratat mkt. med om hästhantering, hon kallar det hon gör för NH ( och hon pratar inte heller svenska) vi är ganska överens om att skillnaden i grund och botten är ganska liten så länge grundtanken uppfattats.

sunt handhavande av häst innebär att människan lär sig tänka häst eftersom en häst inte kan lära sig tänka människa. detta påpekades flitigt av min gamla instruktör och ryttmästare med militär bakgrund. detta gäller från såväl markhantering som från ryggen, strävan ska vara att göra sig förstådd för hästen med så små medel som möjligt utan tvång oavsett om det sker från marken eller från ryggen.

i vilket syfte ska hästen skickas bort då den kommit när den kallades på, gång efter gång, trampa på hovarna och vifta med handen bakom ryggen och backa mot hästen ? så gör inte ens hästarna sinsimellan.

om jag kallar på min häst så kommer han alltid, oftast med ett hummande. att då skicka bort honom för att kräva att han ska komma när han återigen kallas in är inte att visa hästen respekt och hur ska jag då kunna kräva det samma och ändå ha en bra relation med hästen ?

varför ska man hålla på och "träna" ledarskap när det likaväl kan ske helt naturligt i vardagen, och varför dra in vad hästen har för rang i hagen ? en välhanterad häst vet att uppföra sig gentimot människor ändå oavstt "rang" i hagen och vet den inte det så har människan misslyckats oavsett vad det kallas.

Sett mot bakgrund av dina inlägg, så verkar du inte vara klar över vad Natural Horsemanship är och innebär. Inget fel i det, men varför inte ta reda på det först innan man för fram att "så här är det"? Du är f ö inte ensam.

När det gäller frågorna i dina tre sista stycken så har jag inga svar, vilket jag skrev i tidigare inlägg. Det du beskriver känner jag inte igen från Natural Horsemanship-världen.
Antagligen har du sett dom sorgliga konsekvenserna av missförstådda "hur man tränar NH-artiklar", svar på motsvarande i trådar på Buke etc. Entusiaster som sett någon göra underverk med en häst eller varit på någon clinic och blivit imponerad och ska använda samma "verktyg".
För att tala klarspråk, har man inte grunderna om Natural Horsemanship med sig, riskerar det att bli skit av det mesta.

LIA

sunt handhavande av häst är lika gammalt som hästhållningen är i sverige (avarter och illäror har alltid funnits och kommer alltid att finnas). varför "döpa om det" ?

om man nu ska "vrida till det" så säger jag hellre att NH kan ingå i sunt handhavande av häst i sverige så länge det inte handlar om att få hästen underlägsen och dominerad eller rättare sagt "knäckt" utan att göra sig förstådd med små medel och stor förståelse och insikt.

jag har en amerikansk vännina som jag pratat mkt. med om hästhantering, hon kallar det hon gör för NH ( och hon pratar inte heller svenska) vi är ganska överens om att skillnaden i grund och botten är ganska liten så länge grundtanken uppfattats.

sunt handhavande av häst innebär att människan lär sig tänka häst eftersom en häst inte kan lära sig tänka människa. detta påpekades flitigt av min gamla instruktör och ryttmästare med militär bakgrund. detta gäller från såväl markhantering som från ryggen, strävan ska vara att göra sig förstådd för hästen med så små medel som möjligt utan tvång oavsett om det sker från marken eller från ryggen.

i vilket syfte ska hästen skickas bort då den kommit när den kallades på, gång efter gång, trampa på hovarna och vifta med handen bakom ryggen och backa mot hästen ? så gör inte ens hästarna sinsimellan.

om jag kallar på min häst så kommer han alltid, oftast med ett hummande. att då skicka bort honom för att kräva att han ska komma när han återigen kallas in är inte att visa hästen respekt och hur ska jag då kunna kräva det samma och ändå ha en bra relation med hästen ?

varför ska man hålla på och "träna" ledarskap när det likaväl kan ske helt naturligt i vardagen, och varför dra in vad hästen har för rang i hagen ? en välhanterad häst vet att uppföra sig gentimot människor ändå oavstt "rang" i hagen och vet den inte det så har människan misslyckats oavsett vad det kallas.
Guldstjärna *applåd*

Nu var ju min fråga vad man anser Natural Horsemanship vara, då man säger att sunt förnuft och vettig hästhantering inte ingår där?

När det gäller översättningar, så anser jag att det är bättre att använda orginaluttryck i st f förvrängningar på svenska, typ 7 games/7 lekar, vilket ger fel uppfattning om innebörden.

LIA

Håller med ang översättningar, det förvirrar nog många och ger helt fel upppfattning om syftet.

Jag säger inte att sunt förnuft och vettig hästhantering inte ingår i NH, i något slags orginaltänk, för det tror jag absolut.
Men det finns mycket varianter och inte minst när man läser här, som inte verkar vettigt alls, och/eller kanske snarare som kan komma att användas totalt fel av fel personer.

Jag tycker inte heller att vettig klok hästhantering är något som är nytt utan har funnits så länge vi haft hästar omkring oss i landet. Tyvärr mycket dålig också, självklart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 408
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka