Hur många täcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 243
Sv: Hur många täcke?

Vi har bara ett täcke i taget på våra som rids.Resten går "nakna".

Men jag tror kanske att det kan bero på om man som vi har hästarna hemma och sköter allt själv = byter täcke vid utsläpp,insläpp,efter ridning osv.

Eller om man hästen inhyrd och det kanske bara ingår att de lägger på ett extra täcke vid utsläpp.

Så ser det ut härikring i alla fall.

*kl*
Det verkar finnas många olika åsikter om hur hästen ska täckas så jag kan rekommendera att läsa resultat från SLU:s undersökningar om detta.
Hoppas det är ok att länka

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Tack! :bow:

Har aldrig sett tabellen dock läst en liknande artikel av samma tjej i en hästtidning förra vintern. Ska skriva av tabellen och sätta upp i stallet! Bra riktlinjer! Insåg precis att jag lungt kan ha mina ute i natt utan täcke....+7,8 ute just nu här uppe! Åter igen TACK!

Väldigt många hästägare verkar tro att täcken är det viktigaste i hästens liv, t o m viktigare än utevistelse, motion och bra grovfoder. Suck. Det är mitt svar på frågan.. Hästar är mycket mer köldtåliga än människor, även klippta hästar. detta då de har procentuellt sett en mindre del av sin totala kroppsvolym direkt under huden än vi (alltså vi har med hudyta i förhållande till vår totala volym än hästarna). Detta att hästar går täckta när vi själva fortfarande inte använder jacka ser jag som fullkomligt befängt, och liakå den täckesanvändning TS beskriver sig se runt om i sin vardag (och jovisst, jag ser den i min vardag också).

Sedan finns det absolut många skäl atyty täcka sin häst, inte tu tal om det, men just denna överdrivna täckesanvändning där hästarna i princip aldrig får lufta pälsen och vara nakna ser jag som okunskap och missriktad välvilja.

men just denna överdrivna täckesanvändning där hästarna i princip aldrig får lufta pälsen och vara nakna ser jag som okunskap och missriktad välvilja.

Precis!

Jag lyckades fixa till en otrevlig svampinfektion i huden på min häst innan jag begrep bättre.

min kille är inte klippt men har inte så lång päls just nu.. han går med ett regntäcke med 100gr foder och halvhals...

(köper oftast halv hals då jag tycker det är bättre eftersom vatten inte kommer åt att rinna in vid bogen när det regnar)

inne är han utan täcke tills det börjar bli minus grader...

Min häst är också klippt nu men visserligen bara halva kroppen - han har päls på rygg och rumpa.

Jag har lagt på ett helt ofodrat regntäcke och han fryser inte alls.

På dagarna är det som du säger ca 10 + grader men det sjunker ner till nollan på kvällen/natten och vi har kallstall. Eftersom vi inte har täckesservice vill jag inte ha för varmt täcke eftersom det är sol och 10-12 grader på dagen.

Hade jag haft hästen hemma eller haft täckesservice så hade han gått otäckad på dagen (så länge det inte regnar) och fått på sig en fleece eller tunnare stalltäcke på natten. Men nu är det som det är och man får försöka göra det bästa.

Min häst är helklippt och har 200grams stalltäcke inne och regntäcke över det ute. Då är det nu några minus när de går ut på morgonen och 6-8 plusgrader mitt på dagen. Känns lagom för henne just nu!
Jag är rätt nojig och går och känner under täcket och funderar på om det är lagom minst en gång dagligen ;)

Det där med täcken är svårt. Vissa hästar fryser mer än andra och behöver då tjockare täcke, framförallt om de är klippta. Är din häst varm under täcket när du känner med handen, så tycker inte jag att du behöver tjockare täcke, med tanke på att vädret här nere fortfarande är så fint. Kanske när det börjar blåsa och regna att du behöver sätta på ett tjockare täcke.

Hästen ska inte vara varmare under täcket när man känner med handen, än den är "normalt" om man känner med handen.

det människan tycker är varmt och gosigt är för varmt för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Bison
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?