Hur många stamboksförda RP ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zuzzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 142

Zuzzi

Trådstartare
Ja vart ligger ridponnyerna på för nr nu? Hingstar är väl på 153/154 men stona?

Har hittat till 1199

Tacksam för svar

Sv: Hur många stamboksförda RP ston?

ASRP använder seienummer med tre siffror för hingstar och fyra siffror för ston.

Det betyder att den första hingstan som stambokfördes fick stamboksnummer 100 och sista numret som delats ut är 154. Det betyder 54 hingstar som fått ut ett stamboksnummer.

(Flera av de hingstar som fått stamboksnummer blev aldrig införda i avd I hingstbok som=slutgodkänd.
De som föll bort på vägen, kanske inte klarade alla bruksprov förs då in i hingstbok avd II och om dom betäcker betäcker dom med betäckningsbevis och avkommorna blir ridponnyer (43:or) med grå papper)

2006 hade 29 hingstar löst betäckningslc och var aktiva i avel.

Det första stoet fick då stamboksnummer 1000 och senaste uppgiften jag fått är att ca 200 ston har fått ett stamboksnummer.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket :bow: Nu har jag ett humm om vart de ligger nånstans

I Svensk ridponny avel krävs inte att stona är införda i stambok för att avkomman skall kunna registreras som ridponny.
Däremot om hingstaR skall visas så krävs att modern är stambokförd.

På den här punken skiljer sig Svensk ridponnyavel från andra europeiska ridponnyföreningar, alla andra ridponnyföreningar jag känner till är det ett krav att såväl moder som fader är avelsvärderade och nått kraven för att införas i stambok för att avkomman skall kunna registreras i grundstamboken och höra till rasen.

Omfattningen av ridponnyavel i Europa är tämlihgen stor och ridponny är den största LÅNGBENTA ponnyrasen.

ASRP
300 betäckningar/år, av ridponnyhingstarna -43 hingstar
ca 250 betäckningar av raser erkända för ridponnyavel som korsas med en "annan" ras. - 93 hingstar

SWF
(welsh P/B) ca 150 betäckningar av welshhingstar i korsningsavel.

RSF
ca 10
---------------------------------------------------------------
Dansk sportspony
ca 100

Holländsk ridponny (NRPS "arabridponny)
ca 600

Holländsk welshridponny NWR
ca 300

Tysk ridponny
ca 4000

Fransk ridponny
ca 1700

Därtill finns det Österike, Italiensk, Belgisk, Polsk m.fl.

Då måste jag kapa tråden och fråga hur sjutton man får information om stamboksförda ston? Efter Riksstambok XIII har det ju inte kommit ut någon stambok från ASRP och bara sporadisk information i Ridponnynytt. Kommer det att utkomma någon stambok i framtiden? Om inte, hur skall vi släktforskningsintresserade få korrekt information?

på ASRP's nya hemsida kommer de stamboksförda stona att dyka upp verkar det som eftersom den finns en flik i deras meny, inte fungerade ännu dock men den kommer väl i framtiden. Verkar gå trögt med sidan?

Tack Peråke, intressant fakta :bow:

I Svensk ridponny avel krävs inte att stona är införda i stambok för att avkomman skall kunna registreras som ridponny.

På den här punken skiljer sig Svensk ridponnyavel från andra europeiska ridponnyföreningar, alla andra ridponnyföreningar jag känner till är det ett krav att såväl moder som fader är avelsvärderade och nått kraven för att införas i stambok för att avkomman skall kunna registreras i grundstamboken och höra till rasen.

Omfattningen av ridponnyavel i Europa är tämlihgen stor och ridponny är den största LÅNGBENTA ponnyrasen.

ASRP
300 betäckningar/år, av ridponnyhingstarna -43 hingstar
ca 250 betäckningar av raser erkända för ridponnyavel som korsas med en "annan" ras. - 93 hingstar

SWF
(welsh P/B) ca 150 betäckningar av welshhingstar i korsningsavel.

RSF
ca 10
---------------------------------------------------------------
Dansk sportspony
ca 100

Holländsk ridponny (NRPS "arabridponny)
ca 600

Holländsk welshridponny NWR
ca 300

Tysk ridponny
ca 4000

Fransk ridponny
ca 1700

Därtill finns det Österike, Italiensk, Belgisk, Polsk m.fl.

Samt att ej förglömma The British Riding Pony i England, vars betäckningar per år övergår totalsumman av betäckningar ovan.
Dock är engelsmännen urdåliga på att registrera sina avkommor, så %registrerade ponnier är mkt lägre än levande föl.:banana: :banana: :banana:

Då kan jag lära dig att inom The British Riding Pony gäller ej dom reglerna. :banana: :banana: :banana:

Ja förstås British Ridingpony och Brittiska ponnyraser, som alla Europeiska ridponnyföreningar har i botten på sin ridponnyavel när ländernas inhemska ponnyraser inte var så lämpliga att rida på.

I Sverige har vi ju nästan bara brittiska ponnyraser och rider på, men när vi pratar ridponny och avelsföreningar som pysslar med prestationsavel så har utvecklingen gått långt ifrån ursprunget.

Aveln skiljer sig helt och hållet, ridponnyföreningarna har hårda urval mot avelsmålet och formar generation för generation en ponny allt mer lämpad för sporten--medans Britisk ridponny forfarande följer sitt brittiska avelsätt med att stoägarna sköter helt och hållet valet av avelsdjur.

Det för med sig att när man är på olika typer av sammankomster där det pratas ridponyer och ridponnyavel så benäms typen av avels såsom RIDPONNY och då syftar man på stamböcker såsom de Tyska/Holländska/Franska/Danska osv och pratar man om ursprunget så pratar man om Brittisk ridponny.

Även i England finns numer en RIDPONNYförening lik de övriga europeiska ridponnyföreningarna som har avel med urval och mot sportponnyer (Sports Pony Studbook Society (SPSS))

Dom utrycker sin avel och avelsmål och hur det avlas inom England som förjande.

"As a nation we stand alone in the production of ‘top quality’ ponies of most types and sizes and we should now consolidate our worldwide reputation by not allowing ourselves to fall further behind in the production of the ‘Sport Pony’."

peråke

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 366
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 538
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka