Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I Svensk ridponny avel krävs inte att stona är införda i stambok för att avkomman skall kunna registreras som ridponny.
Däremot om hingstaR skall visas så krävs att modern är stambokförd.
På den här punken skiljer sig Svensk ridponnyavel från andra europeiska ridponnyföreningar, alla andra ridponnyföreningar jag känner till är det ett krav att såväl moder som fader är avelsvärderade och nått kraven för att införas i stambok för att avkomman skall kunna registreras i grundstamboken och höra till rasen.
Omfattningen av ridponnyavel i Europa är tämlihgen stor och ridponny är den största LÅNGBENTA ponnyrasen.
ASRP
300 betäckningar/år, av ridponnyhingstarna -43 hingstar
ca 250 betäckningar av raser erkända för ridponnyavel som korsas med en "annan" ras. - 93 hingstar
SWF
(welsh P/B) ca 150 betäckningar av welshhingstar i korsningsavel.
RSF
ca 10
---------------------------------------------------------------
Dansk sportspony
ca 100
Holländsk ridponny (NRPS "arabridponny)
ca 600
Holländsk welshridponny NWR
ca 300
Tysk ridponny
ca 4000
Fransk ridponny
ca 1700
Därtill finns det Österike, Italiensk, Belgisk, Polsk m.fl.
Då kan jag lära dig att inom The British Riding Pony gäller ej dom reglerna.I Svensk ridponny avel krävs inte att stona är införda i stambok för att avkomman skall kunna registreras som ridponny.
Däremot om hingstaR skall visas så krävs att modern är stambokförd.
På den här punken skiljer sig Svensk ridponnyavel från andra europeiska ridponnyföreningar, alla andra ridponnyföreningar jag känner till är det ett krav att såväl moder som fader är avelsvärderade och nått kraven för att införas i stambok för att avkomman skall kunna registreras i grundstamboken och höra till rasen.