Hur många minuter per dag...

Tassetass

Trådstartare
... rör ni vid eran häst? Utan handskar, borstar, sadlar eller täcken emellan din hud och hästens päls?

Jag har inte daglig kontakt med hästar numer, därför har det här lilla experimentet tagit nån rund månad, men till slut har jag kunnat komma fram till en slutsats, som ingalunda har vetenskapliga grunder eller något statistist värde, men det är intressant iaf.

Jag har en sköthäst som jag kliar på en-tre dagar per vecka, och jag har nu kunnat konstatera en enorm skillnad på honom beroende på hur mycket jag tar i honom.

Borstar jag i säg 30 minuter så står han och tittar på annat, kanske skrapar lite i golvet och är lite uttråkad och rastlös. Om jag borstar 10 minuter och bara smeker honom i 20 minuter, då sover han. Hovarna är nere på golvet, han bryr sig int alls om ljud eller rörelse runtomkring, han gäspar och tuggar och sträcker på sig.

Observera då att jag menar bara att jag rört honom, smekt honom mjukt medhårs med båda händerna över hela kroppen. Ingen massage eller akupressur eller "manipulation" av något slag. Bara enkla smekningar. (Jag masserar honom också, men det har jag givetvis inte tagit med i den här lilla "undersökningen".)

Jag har i flera år tänkt på det här, just att bara röra hästen, iakttagit folk och fä och funnit att de hästar som berörs mycket mår bättre. Människor som tar sig tid att röra sina hästar verkar många gånger lugnare de också.

Det verkar inte heller krävas mycket; 15-20 minuter har vi alla över, annars har man ju valt fel hobby.

Någon annan som funderat på detta?

/Jenny

Sv: Hur många minuter per dag...

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hästen helt enkelt tycker att borsten är långt ifrån så skön som en handflata. :angel:

Förlåt att jag trottsar - som vanligt - men jag ville mest säga att så kan det ju vara.

Själv tror jag att alla varelser mår bra av direkt fysisk kontakt. Man delar mycket när man lägger handen mot en häst. Det kan man tom känna.

Ska prova din teori med start i morgon. Får se om det går med min häst, vi pratar så mycket med kroppen mellan hanteringen att jag sällan gör samma sak oavbrutet så länge som 30 min. Men vi får se om vi lyckas. :cool:

tintilar skrev:
Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hästen helt enkelt tycker att borsten är långt ifrån så skön som en handflata. :angel:

Förlåt att jag trottsar - som vanligt - men jag ville mest säga att så kan det ju vara.

Själv tror jag att alla varelser mår bra av direkt fysisk kontakt. Man delar mycket när man lägger handen mot en häst. Det kan man tom känna.

Ska prova din teori med start i morgon. Får se om det går med min häst, vi pratar så mycket med kroppen mellan hanteringen att jag sällan gör samma sak oavbrutet så länge som 30 min. Men vi får se om vi lyckas. :cool:

Jo, självfallet är händer säkerligen skönare - och det är väl halva poängen, på nåt sätt. Men jag inbillar mig även att handskar kan "störa", fastän de är så tunna och mjuka som mina vantar är. För som du säger, alla levande varelser mår bra av fysisk kontakt...

Har ni svårt att stå still kanske det räcker med 10 minuter ;) Det tar ungefär 10 minuter för mig att stryka igenom en hel häst, men jag brukar köra 2-3 vändor, beroende på häst och "humör".

Min lilla häst (f: -04) gör jag inte mycket mer än klappar och kliar på och har gjort sen jag fick henne så jag vet inte om det gör någon skillnad om jag inte gjort det. Däremot vet jag att hon tycker om det och gärna kommer i hagen för att bli "gosad med".

Min "stora" häst har jag också tagit mycket på sen jag fick honom...hur många minuter om dagen har jag ingen aning om men dom dagar jag inte rider är jag oftast bara ute i hagen och "pillar" på honom och umgås. Dom dagar jag rider brukar vi efter att vi har ridit och är klara och han är "avklädd" gå till ridbanan (i grimma) och bara vara och gosa och klappa och allmänt bara njuta av livet...när vi gör det är han väldigt avslappnad när jag stryker på honom, han slickar sig om munnen, gärspar massor, sträcker på sig och står otroligt stilla (stilla brukar han stå men då rör han verkligen inte en "fena").

Hmmm..en slutsats kanske *S* Tror att det ligger mycket i det "Tassen" säger men å andra sidan tror jag att fysisk kontakt är otroligt viktigt för alla oavsett om det är hästar, hundar, människor eller något annat djur.

/Ankan

Jag vet inte hur länge, brukar inte ta tiden...
Men jag har ganska mycket fysisk kontakt med min pålls, vi brukar ofta gosa, jag kliar & klappar henne och hon noffar mej med mulen.
Halva nöjet med att umgås med henne är att bara se på henne, klappa henne över halsen, pussa lite på mulen och bara känna närhet till varandra, det får mig att bli lycklig...

Förut masserade jag henne rätt mycket också, nu blir det bara ca. 1 gång i veckan.

Min pålle tycker inte om att bli rycktad, och för att inte bara ryckten ska bli vår dagliga kontakt brukar jag smeka igenom honom både innan och efter ryckten. Smeker över hela kroppen, även på svansroten och så. Han tycker om det, eller står och bryr sig inte i alla fall. Samtidigt passar jag på att visitera benen och så, såklart :). Kan även bli lite massage i det.

/Sofia

Det låter lite perverst att skriva "smeker". Men det finns väl inget annat uttryck för det?

Det är väl inte perverst att säga "smeker"? Inte mer än vad man gör det till iallafall..;)

Och ja - jag tycker att det funkar med kroppskontakt, alltså handflatan mot hästen. En del hästar på ridskolan är stressade och tjuriga, speciellt vid sadling. Om man bara lägger handen på magen en stund och smeker en stund går det jättebra att sadla sen, absolut inga problem. Gäller iof i alla lägen... Har jag märkt iallafall. Alla hästar är ju inte så kelsjuka, men jag har upplevt att de flesta iallafall lugnar sig lite när man lugnt och långsamt stryker hästen på halsen, på ryggen osv... Och bara varvar ned...zzzz

Oj, från sammanlagt kanske fem minuter per dag/häst till upp emot en timme per dag/häst. Om de blir masserade ökar tiden.

Det är dock sällan jag står och smeker de någon längre stund i sträck, utan det är alla smästunder jag lägger ihop, jag klappar/kliar/smeker/känner igenom mina hästar ganska mycket när jag väl är med dem så att säga. Men vissa dagar blir det bara lite kli, en smekning här och en smekning där etc och då blir det inte många minuter sammanlagt.

Båda mina är suckers för närkontakt, men om det är med ryktborste eller hand verkar inte spela någon roll, inte heller om det är smek och kel eller om jag i 20 minuter med rynkad panna står och klämmer och känner på ett ben t ex, eller gör rent ett sår. 'Matte pysslar med oss' är trevligt helt enkelt ;)

Jag passerar dem dock sällan utan att ge dem en smekning på nosen, lite kli i pannan, en klapp på halsen eller 'dra' lite i ett öra (stor favorit). Och jag har ju hästarna hemma så jag är i stallet många gånger per dag så många bäckar små.

Ungstoet gillar kli och kel, helt på huvudet och mulen. Rykt och massage är helt okej men inte så himla speciellt. Valacken blir dimmig på ögonen och faller i trance och kan stå timme ut och timme in när man pysslar med honom (ryktar, masserar, stretchar, gör rent sår) men är inte KELIG på samma sätt som unghästen. Valacken skulle behöva ett litet ponnybarn som ville putsa på honom och fläta honom och olja in hovarna och bara i sllmänhet 'dutta' med honom sådär som man gärna gjorde när man var barn, då skulle han vara i himlen. Tyvärr bor jag för offside annars hade jag raskt skaffat ett litet ponnybarn åt honom.

Men jag tror just den här dagliga, kontinuerliga kontakten jag har med hästarna gör MYCKET. de är glada att se mig (ungstoet gnäggar VARJE gång oavsett om det var fem minuter sen hon såg mig sist) och de kommer alltid fram och hälsar. Och jag träffar dem ju minst fyra ggr/dag och då blir det kel och kli, om än kanske bara lite fort. Stod jag så jag träffade dem en gång per dag tror jag långvarig fysisk kontakt skulle bli viktigare/göra mer skillnad.

Tjae...det beror alldeles på. I hagen bara social beröring ägnar jag mig åt med ledarestoet mest och sedan är det beroende av individen vilka behov de har och hur mycket de vill bli kliade (tre hästar). Men jag ägnar kanske en 10 minuter en kvart om dagen till att bara vara i hagen. Mycket av den tiden ägnar fölet åt att lukta på mig.

I stallgången vid skötsel ger jag ibland massage. Det är också beroende av behoven. Jag visiterar alltid hästen på någon minut efter rykt med mina händer och masserar kanske en till två gånger i veckan. Men bara på de hästar jag arbetar.

Hälsning Maja

HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt Fölåt att jag låter lite sur.. :( men asså... jag håller på med NH... och visst kan hästarna tycka ett det är skönt att bli klappade..!! De gör min häst och jag klappar henne, men inte 15-20 minuter per deg ! den lilla fysiska kontakt de får med andra ute i hagen, den räcker. Går man fram till en häst, och den inte får lukta på din hand innan du börjar klappa den, så har du utsatt den för en kränkande handling. // LILLA JAG

kkaarriinn skrev:
HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt

Inte i behov av fysisk kontakt?
Vart har du fått det ifrån?

kkaarriinn skrev:
HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt Fölåt att jag låter lite sur.. :( men asså... jag håller på med NH... och visst kan hästarna tycka ett det är skönt att bli klappade..!! De gör min häst och jag klappar henne, men inte 15-20 minuter per deg ! den lilla fysiska kontakt de får med andra ute i hagen, den räcker. Går man fram till en häst, och den inte får lukta på din hand innan du börjar klappa den, så har du utsatt den för en kränkande handling. // LILLA JAG

Haha... Kul :D Men berätta gärna mer, för all del! Det förklarar ju verkligen varför de flesta hästar gärna lägger huvudet i famnen på mig och verkligen tigger om kontakt när jag smekt eller masserat dem några gånger. Men det kanske är konstiga hästar..?

Vidare, angående att det är kränkande att klappa en häst innan den nosat, så finns det många hästar som vänder halsen till först, så att säga. Alla hästar är inte "nostypen"...

Och sist: Hur är att du håller på med NH relevant i den här diskussionen?

Senast ändrad:

kkaarriinn skrev:
HRM! Tänk på hästar i frihet ! Har dom någon fysiskt kontakt ? NEJ! Hästen är absolut inte i behöv av fysisk kontakt

Det låter konstigt, för när jag tittar på hästarna i hagen brukar de ha mycket fysisk kontakt med varandra: de slickar, nafsar, kliar etc. varandra. :smirk:

Alla djurarter som jag har erfarenhet av (hästar, kaniner, hundar, katter och får) har haft ett behov av fysisk kontakt. Hur stort detta behov är beror på individen, men behovet finns där.

rapport! :D

Glömde helt bort det först - för lyrisk över första ridturen på månader.. Men efteråt kastade jag borsten och vantarna. Han reagerade faktiskt inte speciellt och efter ett tag började han jockla med munnen så som han gör när han är irriterad eller uttråkad. :smirk: Kan ha varit så att han inte gillade att ärmarna på min jacka rav honom hela tiden. Får göra ett nytt försök nästa gång om jag kan ta av mig jackan då.

Det var allt från ttl för idag.. :cool:

Man får ju inte räkna med värsta resultaten på en gång :D Tar ju ett tag för häst och människa att känna in sig på varann... Tog sköthästen kanske 3-4 veckor innan han började "vara med", nu gäspar han nästan direkt han ser mig i stallgången :D

Håller med dig, man får bättre kontakt och de blir lugnare.
Själv brukar jag alltid gå ut direkt när jag kommer (eller efter jag ex. blandat fodret) och "leker" lite i hagen, klappar, gosar och "pratar".
Iaf en halvtimme om dagen, ibland blir det mindre.Men oftast alltid såhär mkt och ofta.
Vi trivs bäst båda två då.

Har ridit samma häst i 3 år och hon är en riktig kärring. Borsta med rotborste går bort enligt henne, då stryker hon öronen och slår med huvudet, bli ryktad är supermysigt, hon står stilla och halvslumrar, smeka på kroppen är blä, samma reaktion som borsten, däremot så tycker hon om att bli kliad och smekt i huvudet. Åtminstone ett tag, sedan är det precis som om hon kommer på att det inte passar längre och hon rycker bort huvudet. Hon är definitivt ingen häst man kelar med. Ibland lägger hon upp huvudet på ens axel, men så är det precis som om hon kommer på att nej, så ska ju inte hon tycka om att göra så drar hon bort det. Lite förmänskligande kanske men hon verkar verkligen tänka att kela det passar sig inte för en dam som hon. Blir nästan lite förnärmad..... Men man har lärt sig henne. Just pga att hon är så här så är ett huvud på axeln rena lottovinsten för en annan!! ;)

/Timsetim

Inte för att "trycka ner" din upptäckt men det finns studier gjorda på just detta där det har visat sig just att både hjärtrytm sänks och avslappnande kemiska ämnen frigörs vid fysiska smekningar, förutsatt att hästen har vants vid fysisk kontakt vilket de flesta hästar har. De mest effektiva ställena att smeka en häst vid är ffa manken, sen var det ytterligare två ställen som jag inte kommer ihåg i huvudet nu var det var, kan kolla upp detta.

Däremot har inte all människor denna förmåga på alla hästar. Tror att sin egen häst kan de flesta nog få denna reaktion på men att generellt överföra det från alla människor till alla hästar går nog inte för där kommer vår relation och känslor gentemot den häst vi har framför oss in och den är inte alltid ultimat.

Jag tar i alla mina hästar varje dag, både med och utan handskar. Klappar alltid om dem innan jag borstar och alltid efter jag ridit.

Jag märker att de blir oerhört mkt mer trygga vid fysisk kontakt, vilket de även har själva i hagen. Mina hästar står alltid vid varandra och gnuggar och gnider på varandra.

Den som tyvärr måste gå själv tar jag på ännu mera eftersom hon tycker om det väldigt mkt. Älskar att bli kliad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5 Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen. Först såg...
Svar
13
· Visningar
5 709
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama