Hur många km per vecka?

Sv: Hur många km per vecka?

Det är steninga stigar (stora stenar) i början. Grusväg mestadels samt nya sträckningen mycket grusväg i olika storlekar.
Jag rekommenderar inte barfota faktiskt pga av 5 mil grus sliter MYCKET !!!
/Cetzy

cetzyboy skrev:
Det är steninga stigar (stora stenar) i början. Grusväg mestadels samt nya sträckningen mycket grusväg i olika storlekar.
Jag rekommenderar inte barfota faktiskt pga av 5 mil grus sliter MYCKET !!!
/Cetzy

Vet du någon ritt som du tror är bra att starta barfota på?

Hälsning Maja

Det låter som du rider i överkant långt för bara en 5-mil. Alla hästar med regelbunden motion av alla de slag (dressyr, hoppning, uteritter) klarar en femmil galant, speciellt om man en dag per vecka rider en lite längre tur med mycket trav och några galopper (ca 1,5 mil räcker väl).

Detta baserar jag på min erfarenhet av när jag hade ridskoleelever på ridskolehästar som tävlade distansritt mellan 1998 och 2001. De tog bla lag-DM brons under dessa år. Ridskolehästarna gick vanliga lektioner 5-6 stycken i veckan i ridhus eller på ridplan, gick ute i hagar dagtid och gick 1-1,5 mil varje eller varannan söndag under mina lektioner. Detta räckte mycket väl och vi hade inga uteslutningar på dessa år. Dock red de inte så fort - runt 10-11 km/h på tävling.

Själv är jag på 8 - milsnivån med en lättränad häst som jag får vara försiktig med så att han inte övertränas. Han rids distans ca 4 mil i veckan plus dressyr/western/styrke pass. Någon gång ibland går han 2-3 mil på ett pass och det visar sig att han i år (förra året red jag längre och hårdare) har bättre kondition än någonsin förr! Red ca 3 mil förra helgen och efter 2,5 mil av MYCKET kuperad terräng (riktigt långa sugande backar) hade han fortfarande energi att bralla lite i slutet av sista backen... :) Förut blev han trött och "hängig" i huvud/hals redan efter 1,5 mil, men nu ser han ut att vilja ta en runda till när vi kommer hem. Känns otroligt bra att ha honom på hugget på det här viset och att aldrig ta ut det sista ur honom.

/Camilla

Hej Hoppas att det var till mej svaret var menat. Det känns skönt att höra att jag nog inte tränar för lite. Det har varit lite körigt att få till tillräckligt med ridhusträning/dressyr. Tycker du att 2 längre pass (1,5-2, ibland 3 mil) är mer lagom än 3 pass per vecka? Och sedan dressyr, skrittpass och kortare turer att "fylla ut"med? Det är ju inte bra att träna för mycket, vill inte få förslitningsskador.

Det låter bra med det upplägget - variation gör att hästen vill mer mentalt också!

Lycka till!

/Camilla

Camilla_H skrev:
Det låter som du rider i överkant långt för bara en 5-mil. Alla hästar med regelbunden motion av alla de slag (dressyr, hoppning, uteritter) klarar en femmil galant, speciellt om man en dag per vecka rider en lite längre tur med mycket trav och några galopper (ca 1,5 mil räcker väl).

Detta baserar jag på min erfarenhet av när jag hade ridskoleelever på ridskolehästar som tävlade distansritt mellan 1998 och 2001. De tog bla lag-DM brons under dessa år. Ridskolehästarna gick vanliga lektioner 5-6 stycken i veckan i ridhus eller på ridplan, gick ute i hagar dagtid och gick 1-1,5 mil varje eller varannan söndag under mina lektioner. Detta räckte mycket väl och vi hade inga uteslutningar på dessa år. Dock red de inte så fort - runt 10-11 km/h på tävling.

Själv är jag på 8 - milsnivån med en lättränad häst som jag får vara försiktig med så att han inte övertränas. Han rids distans ca 4 mil i veckan plus dressyr/western/styrke pass. Någon gång ibland går han 2-3 mil på ett pass och det visar sig att han i år (förra året red jag längre och hårdare) har bättre kondition än någonsin förr! Red ca 3 mil förra helgen och efter 2,5 mil av MYCKET kuperad terräng (riktigt långa sugande backar) hade han fortfarande energi att bralla lite i slutet av sista backen... :) Förut blev han trött och "hängig" i huvud/hals redan efter 1,5 mil, men nu ser han ut att vilja ta en runda till när vi kommer hem. Känns otroligt bra att ha honom på hugget på det här viset och att aldrig ta ut det sista ur honom.

/Camilla

Man får inte underskatta den distans som en häst går när det tränas på ridbana. Ett sådant ridpass (exkl. fram och avskrittning) med 45 min trav och lite galopp blir ungefär en mil. Så lektionshästarna och din går nog bra mycket mer än du tror. Det är ju inte bara distans hästen rör sig framåt i när den går på en uppmätt bana i skogen.

Hälsning Maja

Nåja, den genomsnittlige ridskolehästen på en liten ridskola går nog 2/3 av lektionerna med ryttare som inte kräver så mycket och där ingår nog mestadels skritt och en hel del stillastående. Gjorde det inte det så skulle de flesta av dem inte vara så överviktiga... ;)

Min egen jobbar dock rejält under ett dressyrpass men det rider jag bara en gång i veckan.

/Camilla

När jag började med distansen så fick jag höra en enkel regel som var att man skulle rida lika många kilometer/vecka som man tänkt tävla km/tävling, alltså skulle man rida 5 mil/vecka när man tänkte starta 5-milare, 8 mil/vecka om man tänkte tävla 8 milare etc. etc.
Om man då tar med i beräkningen ALL ridning man får in (som t.ex. jag har dryga 2km till ridbanan och sen rider jag kanske dressyr där i 45 minuter och sen skrittar vi hem, då blir det ju ett antal kilometer trots allt där med...) så krävs det nog inte så många långa distanspass/vecka precis.

Den "regeln" verkar inte särskilt vettig tycker jag. De flesta hästar kräver inte så mycket och man riskerar att få en övertränad häst med skador i stället.

edvarda skrev:
Den "regeln" verkar inte särskilt vettig tycker jag. De flesta hästar kräver inte så mycket och man riskerar att få en övertränad häst med skador i stället.

Menar du på de högre miltalen då?
För 50km/vecka är inte mycket... Rider man tex ut 5 dagar i veckan ca 1 - 1.5 timme i lugnt tempo så är man ju uppe i det?

Mer än så rider jag ialla fall. Antingen jag ska rida 5mil distans eller ej. Tittar man te.x på förslaget till träningsschema som Stopek hade gjort så nog kommer du upp i mer än 50km/vecka?

En fråga: Hur menar du med överträning? Syftar du på för hård träning, utan vila eller vad menar du? *Nyfiken*

/Emma

Kvalite går före kvantitet menar jag.
Många "nöter" alldeles för många mil i onödan tror jag. Vissa veckor blir det ju mer längd än andra men som regel är det inte antal kilometer som säger hur bra jag tränat min häst.
Jag tror också att det är mycket större risk att i sin iver och ambition, träna för mycket än för lite. Detta orsakar en hel del överbelastningsskador hos hästarna. Vila och återhämtning kan inte nog betonas som en del i träning och uppbyggnad.

Till den där "regeln" - skulle man då träna tolv och sexton mil i veckan om man rider svåra klasser...? Skulle inte bli så många starter då!

Camilla_H skrev:
Nåja, den genomsnittlige ridskolehästen på en liten ridskola går nog 2/3 av lektionerna med ryttare som inte kräver så mycket och där ingår nog mestadels skritt och en hel del stillastående. Gjorde det inte det så skulle de flesta av dem inte vara så överviktiga... ;)

Min egen jobbar dock rejält under ett dressyrpass men det rider jag bara en gång i veckan.

/Camilla

Ja, jag har inte så stor erfarenhet av just lektionshästar utan tänkte mest på hur privathästar går när de går på ridbana. En dressyrryttare kan ligga och harva runt i trav och galopp i en timme för att sedan tycka att "pust så långt vi travade" om de travar fem minuter på raken i skogen.

Hälsning Maja

edvarda skrev:

Ja, jag måste nog hålla med när hästen börjar komma upp i 120 km och så. Då behövs det inte så många kilometrar i veckan. Fast vad vet väl jag, det är kanske just det som det behövs. Vi kanske tränar för lite här i Sverige.

Hälsning Maja

Knapplån

Min ena häst som går svårklass 12 och 16 mil tränas knappt distans alls. Vi rider fartlekar, klättrar, hoppar lite och dressyrar. Han har så många mil i benen att han inte behöver fler på träning och kan ändå gå i ett bra tempo på 16 mil :)

edvarda skrev:
Till den där "regeln" - skulle man då träna tolv och sexton mil i veckan om man rider svåra klasser...? Skulle inte bli så många starter då!
Kan väl erkänna att jag inte brydde mig så mycket om vad det skulle innebära för den som red långa sträckor eftersom det då (och fortfarande) kändes så oerhört avlägset att jag skulle rida 10 eller 12 mil på tävling... men som jag uppfattade det då så var det väl så att det var under uppbyggnadsperioden och inte under tävlingssäsongen man skulle rida sådär, för under tävlingsäsongen så vilar man väl hästen rätt mycket mellan tävlingarna? Sen känns det ju helt rätt att som Neywaz skriver inte träna en häst som redan är uppe i den konditionen och går på den nivån, utan det här var nog mest när man ska byta nivå?

Tycker iaf att det verkar vettigt att det räcker med total ridsträcka 5 mil/vecka om man tävlar 5 mil, för som flera andra påpekat så kommer man FORT upp i fem mil på en vecka... När jag tex. rider långa vägen till paddocken (grusväg och skogsstigar istället för asfalt då) så blir det ju 8km bara i transportsträcka till och från paddocken och det är ju inte ens nästan ett distanspass...

I övrigt kan ni ju alltid glömma bort att jag ens nämnde det här tipset, för jag vill då rakt inte bidra till att en massa människor övertränar sina hästar för att de läst något jag skrivit online... :o

Krasux skrev:
En fråga: Hur menar du med överträning? Syftar du på för hård träning, utan vila eller vad menar du? *Nyfiken*

/Emma

Antingen för hård träning men då upptäcker man det ganska snabbt i varma ben osv eller för stor mängd träning, alltså att man nöter och nöter och nöter och då uppstår kanske inte signalerna direkt utan efter en längre period av träning.

När jag tränade förra vintern var det en kombination av båda. Jag började den mer intensiva distansträningen för tidigt på säsongen och red alltså för lång period plus att jag red snabbare pass än tidigare.

/Camilla

Här håller jag verkligen med dig - har träffat flera såna som tycker att de varit på långtur (med fika!) när de ridit 1 mil...

/Camilla

edvarda skrev:
Kvalite går före kvantitet menar jag.
Många "nöter" alldeles för många mil i onödan tror jag. Vissa veckor blir det ju mer längd än andra men som regel är det inte antal kilometer som säger hur bra jag tränat min häst.
Jag tror också att det är mycket större risk att i sin iver och ambition, träna för mycket än för lite. Detta orsakar en hel del överbelastningsskador hos hästarna. Vila och återhämtning kan inte nog betonas som en del i träning och uppbyggnad.

Ja, precis. Min häst har tex knappt gått ett pass som kan kallas träning sedan i onsdags, eftersom det har varit extremt varmt här för årstiden. Vi har haft 20-25 grader varmt och då han har lite vinterpäls kvar runt magen och på baken så har han nog med att bara röra sig i hagen. Att i den här situationen dessutom träna skulle innebära att han skulle bli jättetrött, men skulle jag se till min träningsplan så borde han ha gått några pass distans under den senaste veckan. Vi ska tävla om tre veckor så det känns som det är dags att spetsa formen lite.

Men jag har lärt mig och inser att det här är det bästa som har kunnat ske nu i träningen. Det hade varit mycket värre om vi haft det svalt fram till tävlingen och när vi då kommer söderut så blir det 25 grader på en gång och då blir det inte kul under tävlingen...

Så nu tar jag mer hänsyn till alla faktorer runtomkring och känner mindre oro över att han inte är tillräckligt tränad.

/Camilla

Liknande trådar

Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 689
Senast: mackan
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 800
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 556
Senast: fryckan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 536
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka