Sv: Hur många hästar?
Jag har en fråga till dig eftersom du inte rider så många gånger eller särskilt länge
Det finns fler som gör som du häromkring och jag tycker varken att det är rätt eller fel att göra så, alla har sin egen plan
Men det jag undrar är hur hinner du värma upp och varva ner/skritta av hästarna? Det är ändå stora djur, mycket muskler och hästar som går högre klasser och oftast ännu mer muskelmassa vilket tar ännu längre tid att få varm innan man kan jobba rörelser och styrka? Eller gör du olika beroende på om det är ett joggingpass eller ett styrkepass?
Om man tittar på toppryttarna (som har helt andra resurser dock!!) så skrittar de hästarna länge innan de börjar med något! Min häst ex. skulle nog sätta sig totalt på tvären om han inte fick bli varm och komma igång innan man sätter honom på ett styrkepass
Mina hästar går ute i hagen i flockar stora delar av dygnet. Det är väldigt sällan jag hämtar en häst från stallet för ridning utan jag hämtar dem från hagen till ridning. Där rör de på sig och har viss uppvärmning "av sig själva". Grabbarna busar och bråkar en hel del och håller sig tämligen uppvärmda. De är nio killar i åldrar 2-8 år i samma hage och där blir det en del rörelse.
Jag tycker att det är helt OK att jogga fram en häst i stället för att skritta igång den lång stund. Sedan är jag inte säker på om du och jag menar riktigt samma sak med joggingpass, förstås
Det är ju egentligen bara nordisen som jobbar tung styrketräning, och så sexårige fjordingen som har börjat reagera väldigt bra på samlande arbete i både skritt och trav (trampar honom mot piaff för att få honom att bli kvickare i bakbenen och för att få bättre kvalitet på galoppfattningen).
Men det är ju också så att jag hittills begärt samling i väldigt korta stunder.
Upprepning av få steg med bra kvalitet ger i mina ögon ett bättre långsiktigt resultat än att försöka nöta långa sektioner där kvaliteten blir sämre.
Än så länge är jag i nivån att travlängningar (som jag har skruttsvårt för) är bra om jag ur en trevlig arbetstrav, kanske lite mot samling, får rätt sug i längningen i några steg, sedan samla ihop och börja om.
Explosiviteten är inte så stor, accelerationen/längningen inte så uttalad och inte så stark.
Nordisen får jobba relativt mycket med galoppfattningar ur skritt och ur ryggning, för att få lite gratis med samling i fattningen och bra kvalitet från start. Vi tränar på bytena också, där fuskar han lite och blir hängande i luften och för långsam i stegisättningarna så därför blir det en del arbete mot piaff för att snabba på stegen.
Om han inte känns riktigt alert, blir det inga byten utan då tränar jag något annat.
Sedan är det klart, med tanke på ditt resonemang om muskelmassa, att mina hästar är genomgående ganska små.
Nordisen, som är störst, är en smäcker kbl-travare på 158cm.
Det blir ju inte alls samma muskelsmassa som på ett 170cm halvblod.
Jag ser ju också öppna och skänkelvikning som faktiskt lösgörande och värmande övningar. Sluta är ju mer samlande än lösgörande så det får man ju vänta lite mer innan man gör.