Hur många hästar hinner ni med?

Brolinskan

Trådstartare
Ni som jobbar heltid med att träna hästar. Hur många hästar hinner ni med att träna om dagen? Vilka övriga sysslor ingår i ert jobb och hur lång tid tar dem? Vad har ni för arbetstider?

Tycker det är väldigt intressant att höra då personer jag har i min närhet som jobbar heltid med hästar har väldigt olika antal hästar som max per dag.
 
Sv: Hur många hästar hinner ni med?

Nu skljer det en hel del från stall till stall avseende inriktning, organisation, tempo med mera. Inte alltid lätt att jämföra. I de galoppstall jag ridit är det inte ovanligt att man ridit sex till åtta hästar per dag, sex dagar i veckan. Sen mockar och fodrar man med i vissa stall eller byts av med att göra det. I några stall börjar man sex på morgonen och innan lunch är alla hästar ridna och boxarna klarade. I andra stall har man börjat halv åtta och där har arbetsdagen slutat sju på kvällen. Men då har det kanske varit ett par timmar ledigt efter lunch. Oftast lägger man ner runt en timme på varje häst...
 
Sv: Hur många hästar hinner ni med?

Det är just för att det är så olika som jag tycker att det är lite roligt att jämföra. Jag har mest koll på de stall jag jobbat i/har omkring mig och där är tempot rätt högt. Inga konstigheter att ha 10-15 hästar om dagen även om jag själv kan tycka att då blir tempot lite väl högt.
 
Sv: Hur många hästar hinner ni med?

När jag var stallskötare så gjorde jag iordning hästarna bara men det var 2 ryttare som red ca 6-8 hästar var om dagen innan kl 2(då jag gick hem) andra hästskötaren red en 3 hästar också på em.
Var rullande band och hästarna reds en 30-40min var och gick en 30-40 min i skriften utöver det.
 
Sv: Hur många hästar hinner ni med?

Det är just för att det är så olika som jag tycker att det är lite roligt att jämföra. Jag har mest koll på de stall jag jobbat i/har omkring mig och där är tempot rätt högt. Inga konstigheter att ha 10-15 hästar om dagen även om jag själv kan tycka att då blir tempot lite väl högt.

Oj kan det verkligen vara ngn hög kvalité på arbetet om man ska hinna med 10-15 hästar/dag?

1 häst borde ta 1h och efter 15h är man ju rejält trött som människa och kan ju inte direkt prestera sitt yttersta.
Däremellan måste man ju få till både mat och sömn...
 
Sv: Hur många hästar hinner ni med?

Jag bedriver ett litet inridning och utbildningstall och jag har mellan 8-9 hästar i träning. När jag har fullt i stallet blir det väldigt långa dagar eftersom jag rider och tränar alla hästar själv. Jag har hjälp med alla stallsysslorna ca 3dagar i veckan samt har hjälp från marken med inridning av unghästarna.
Genomsnitt arbetar jag ca 10 timmar/dag det blir dock längre dagar vid tex, tävling, visning av hästarna för kunder, träningar m.m
Hästarna arbetas 5-6 dagar i veckan, ca 30-60 minuter beroende på hästens ålder och utbildningsnivå.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp