Hur många har skickat hästen på tillridning?

Sv: Hur många har skickat hästen på tillridning?

Ja det där du skriver om är viktigt och svårt.

Det är ofta mina tränare som ridit min häst, annars kan det ju bli helknas. Om det är två helt olika metoder

Nu skulle jag ha jättesvårt att hitta någonstans, ännu svårare än med tränare.

Men jag tror Jacko känner till sin (?)

Jag har också kört iväg min idag :D

Hoppas på underverk när han kommer hem :angel:

Kl

Jag har inte gjort det. Är nog lite "kan själv" som nån skrev:o. Med det menar jag attt är hästen borta och lär sej så utvecklas ändå inte jag och hur ska jag då i längden kunna ta tillvara:confused:
Först är det säkert skillnad men sen?

Däremot skulle jag kunna tänka mej varianten som någon skrev om att hästen är hos duktig ryttare óch jag rider för den ryttaren ett par dagar/v för att vara med i utvecklingen och även hänga med själv.
Eller att låta ngn rida nån dag/vecka och äta praliner och titta och lära:idea:

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hoppas få en liten puff på vägen i grundutbildningen. Som jag skrivit ett par gånger kommer jag givetvis att vara där och titta också.

Jag är långt från fullärd, så jag hade inte tänkt mig skicka iväg hästen och sen få hem den lite uppgraderad och tro att jag var klar för de stora klasserna. :D

Kl

Jag har inte gjort det. Är nog lite "kan själv" som nån skrev:o. Med det menar jag attt är hästen borta och lär sej så utvecklas ändå inte jag och hur ska jag då i längden kunna ta tillvara:confused:
Först är det säkert skillnad men sen?

Däremot skulle jag kunna tänka mej varianten som någon skrev om att hästen är hos duktig ryttare óch jag rider för den ryttaren ett par dagar/v för att vara med i utvecklingen och även hänga med själv.
Eller att låta ngn rida nån dag/vecka och äta praliner och titta och lära:idea:

Jo, jag tror visst att du skulle kunna ta till vara på hästen när den kommer hem. :)
Har man ett specifikt problem, och får hjälp med det, så har hästen bättre självförtroende att utföra detta + att den kommer vara mera lösgjord, bärig och taktfull osv, osv.
Då får man en känsla över hur det ska vara.
Smartast är ju som jag och även jacko gör, och som flera andra gjort, att lämna den till någon som man redan tränar för. Ofta är det lättare för tränaren sedan att undervisa när de känner hästen så väl.

M som var en liten ligist som ung har varit iväg i tre omgångar på tillridning. Två gånger hos min dåvarande hopptränare och jag for även dit & fick lektioner under tiden samt att jag fortsatte rida för henne 1 gång/vecka även sen jag tagit hem M igen. Där fick jag jättemkt hjälp med markarbetet, hon blev mkt finare & lättare för mig att rida där. Jag hade lite svårt att få henne att jobba som ung, hon hade ju lite humör. Däremot blev hon inte bättre att rida ut av dessa tillridnngar då inte heller denna tränare rådde på den biten (och hon är TUFF och DUKTIG!). Så då M var 7 år for hon i tre månader till en annan människa där hon främst reds ut ensam men han tävlade henne även lite i hoppning och meriterade henne där. Hon hade gått 1 m med mig innan, han red hem plac i 1,10 och startade 1,25 m på henne.

Hästen jag fick hem var inte istadig längre! Hon hade en helt annan motor och hade hittat en säkerhet i hoppningen även på de högre hindrena. Däremot var dressyrformen si så där men den trimmade jag fort till själv.

Jag har varit jättenöjd med de tre gånger M varit på tillridning. Det har verkligen gett oss mkt. Inte minst den sista gången, det blev liksom vändpunkten från att jag tänkt sälja henne till det fina samspel vi har i dag. :love:

Coco har varit iväg på tillridning 2 gånger, en kortare och en längre. Båda gångerna har jag varit mkt nöjd över vad jag har fått hem, även om den sista gången gav mig mest.
Hon har stått hos min tränare nere i skåne, ca 40 mil en väg hemifrån, men jag kände för att kunna få ut det mesta av träningen så åkte jag ner en gång/vecka och red för honom, ibland stannade jag och red två dagar och ibland åkte vi hem samma dag. Sista gången var hon borta 2,5 månad och när jag kom hem med henne fick jag verkligen hem en helt underbar häst och lyssnade och var väldigt välriden. Vi har haft stora problem med olika viljor förut, men dessa var i stort sett som bortblåsta.
Men som många andra säger så skall man noga överväga vart man skall skicka sin häst, det måste ju verkligen vara någon som man litar på och där man även kan ha en öppen dialog hur man vill att träning skall läggas upp.
Lycka till och hoppas att du får hem en välriden häst!

KL

Vi (eller ägaren rättare sagt) har lämnat iväg min medryttarhäst för tillridning. Det var tänkt att han skulle vara borta under hösten men han blev kvar i 8 månader. Ägaren åkte ut 1-2 dagar i veckan och red för tränaren för att hänga med i hästen utveckling.
Nu när Cheque är hemma igen rider ägaren fortfarande för tränaren och det fungerar bra och vi är jätte nöjda med resultatet!

Jag har en "beridare" som rider hemma hos mig nu 3-4 dagar i veckan. Jag är alltid med och tittar och rider nu för tiden inget själv, jag bara tömkör.

Hästen går sjukt bra med henne så jag är nöjd:D

Jag tycker absolut att man ska skicka i väg hästen för vidareutbildning om man är på den nivån som vi är på. Visst är det kul att ha lärt hästen allting själv men oj vad mycket gråt och tandagnissel det är innan man kommer till resultatet. Har man råd och möjlighet så tycker jag absolut att man ska göra det.

Jag har den insikten att jag inte är så bra på att rida och jag är speciellt inte bra på att sätta bytena så det är absolut inget jag ska göra. Ödmjukhet inför sin egen ridning och om man vågar släppa lite på "jag kan bäst själv" så kommer man nog både längre och snabbare framåt (detta inkl. dock inte de som hänger på detta forum som redan är duktiga på att rida:D)

Jag håller med dig i allt du säger.

men även om man är duktig på att rida (eller whatever) så är det svårt att få sådan rutin om man inte har ridandet som yrke.

Det är ju alltid lättare för hästen att förstå om ryttaren har tillräcklig rutin och kan anpassa sig just efter _denna hästen_ .

Men för att kunna det måset man ju ha utbildat många olika hästar

kankse onödigt inlägg - håller mest bara med

...

men även om man är duktig på att rida (eller whatever) så är det svårt att få sådan rutin om man inte har ridandet som yrke.
....

Förutom detta, tycker jag att det är svårt att rida min egen häst ibland - bara för att den är min och är förknippad med en massa känslor som "stör" träningen. Dessutom har man ju ofta förstärkt varandras bra och dåliga sidor om man ridit samma häst i många år, vilket kan vara knepigt att se eller ta sig ur på egen hand. Då kan det vara mkt lättare att rida förutsättningslöst på andras hästar och se var problemen ligger när man inte är så insyltad.

Jag har aldrig skickat iväg någon av mina hästar på tillridning, men flera gånger har jag tagit hjälp av tränare (både hoppning och dressyr) som ridit hästen.

Arbetar på en anläggning där jag har ett visst antal passhästar som jag vidareutbildar inför försäljning främst, samt har egen verksamhet med hästar för utbildning. Det är främst många gröna och unga hästar, men även en del felridna hästar. Jag tror att eftersom jag rider mycket olika hästar har jag lättare att lösa problemen hos mina egna. I perioder när jag kanske bara ridit 1 eller 2 hästar, har jag kört fast mycket mer än vad jag gör när jag rider mera. Nu är vi flera tävlingsryttare i samma team med flera tränare runt oss, men jag är inte helt främmande för att lämna bort en häst för vidareutbildning, även om jag tror att jag har den hjälpen runt om mig om det skulle behövas. Att lämna bort till tävlingsryttare i framtiden för högre klasser är något jag absolut skulle kunna tänka mig.

Vi skickade iväg vår förra ponny på tillridning till vår dressyrinstruktör. Ponnyn reds av henne i 4 veckor och sedan var min dotter där den sista veckan och fick lektioner.

Det var kanonbra och gav en jätteskjuts framåt för både ponny och ryttare. Värt vartenda öre, tycker jag.

Jag tänkte vända på den här frågan och berätta att jag själv har tagit emot hästar på tillridning och utbildning och även försäljningsuppdrag. Jag tycker att det kan vara jätte nyttigt att se någon annan på sin häst och se en ny ryttare träna nya grejer.
Tänk på att ha ett seriöst kontrakt, även om man lämnar tillnågon man känner. Det är aldrig kul om det skulle hända något. Jag ser alltid till att hålla god kontakt med mina "hästägare" och ärligt berätta hur det går. Har det gått skit, så tyckerjag att man skall säga det,för då kan man ju också känna att man kan lita på ordet när det går bra. Jag brukar också förklara vad det är jag har gjort, vad jag har tränat på och sen avslutar vi med en eller ett par ridlektioner. Lite beroende på geografiska förutsättningar. Hoppas det går bra med era hästar och att ni får det ni blir lovade.

Nu har jag hämtat min pojk :love::love: från tillridningen
Otroligt att det kan hända så mycket på bara 2 veckor :bump:
Det är en helt annan häst jag fick med mig hem.
Han är lätt och smidig, lyssnar på mig och det bästa av allt, han är väldigt positiv :banana:

Vad skönt:banana:
Kan du fortsätta att träna för denna?

Vad sa h*n om vad som var fel?

Vi har bara skickat iväg en häst på tillridning, o dte var min unghäst Forsythia, som har enormt tryck i sig o som bla försökte sig på att slänga av mamma o var allmänt både här o där. Vi hade i samma veva flertalet ponnyer på tillridning och mkt annat - och ingen av oss var sugna på att ta oss an denna vildhäst vid en sån här tidpunkt :D. Så vi skickade henne till en mkt duktig unghästutbildare(samma som Lancet) för ca ett halvår sedan, precis efter delningen mellan henne o fölet. Gick jättebra o fick tillbaka en jättretrevlig häst som fått lära sig allt o lite till av vad vi hoppats på :D,
var mkt nöjda!

Sj tar jag emot tillridningar o de som ska tillbaka till sin förra ryttare hjälper vi med träningar för att överföra den "nya" hästen till sin ryttare på bästa sätt o inte tappa den nya kunskapen på vägen =).

Senast ändrad:

Skickade bort min ponny förra vintern till en duktig hoppryttare, då jag hade svårt att få henne lyssna på skänkeln ! Hon skulle vara borta i en månad , men fick komma hem efter en vecka , då det visade sig att det var i mig felet låg :crazy: ( var för lite konsekvent i min ridning ) Hehe ... lite snopet, men NYTTIGT ! :smirk: Nu går det dock HURBRASOMHELST :bump:

Förutom detta, tycker jag att det är svårt att rida min egen häst ibland - bara för att den är min och är förknippad med en massa känslor som "stör" träningen. Dessutom har man ju ofta förstärkt varandras bra och dåliga sidor om man ridit samma häst i många år, vilket kan vara knepigt att se eller ta sig ur på egen hand. Då kan det vara mkt lättare att rida förutsättningslöst på andras hästar och se var problemen ligger när man inte är så insyltad.

Så kan jag oxå tycka ibland!
Man känner sin egen lite för väl ibland nästan.
Det blir lixom lite samma grejer och samma fel man gör dagarna i ända. Därför är det ju bra med omväxling och att någon annan ryttare rider hästen några veckor medan man själv rider någon annan häst om det finns möjlighet till det! :)

Ang, tråden så tror jag att det är hur bra som helst att låta någon riktigt duktig ryttare vidareutbilda hästen ibland! Själv har jag aldrig skickat iväg min ponny, men mammas kompis (vuxen) är liten nog att rida min ponny och hon är jätteduktig, så hon har ridit några gånger! Efter det är min pålle mer bärig och samlad i formen än vad jag klarar av att rida henne till. Fast man ska nog vara väldigt noggrann när man väljer någon att skicka hästen till och välja någon som man känner och vet hur personen rider.

ursäkta luddigt inlägg :0

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 558
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V