Hur många har skickat hästen på tillridning?

jacko

Trådstartare
Jag är jättespänd och förväntansfull! Jag ska skicka min 9-åriga elephant på tillridning hos en duktig ryttare! Inte för att vi har några "större" problem eller för att jag tror att hon ska kunna få upp honom i några högre klasser - bara för att jag känner att jag behöver en puff och för att "jag är värd det" (oj, nu låter det snart som en hudkrämsreklam!).

Som vanligt snurrar tankarna mest kring en själv, därför denna tråd... Har NI skickat era hästar på tillridning/utbildning? Kan inte ni berätta lite om hur ni upplevde det och vad ni fick hem igen?

Sv: Hur många har skickat hästen på tillridning?

Inte på tillridning direkt men jag skickade bort Barcelona när hon skulle gå Breeders i fälttävlan som 6 åring , hon var extremt stor och ganska valpig och jag kände att jag inte fick i hop henne för att kunna rida såpass höga klasser som 6 åring kval i Msv B och final i Msv A så det blev en kille som fick göra det. Men iof så red jag henne mest själv hemma och så skickade jag henne precis innan tävlingarna osv.

Nu var det ju till folk jag kände väl och som jag vet tar väldigt bra hand om hästarna dessutom inte så långt ifrån mig och sedan såg jag ju henne en del på tävlingarna eftersom jag själv brukade tävla på samma tävlingar med min andra häst.

Skall man betala dyra pengar för att skicka iväg dom på tillridning så se till att inte slösa bort det när hästen väl kommer hem igen dvs att den skall vila i 2 veckor eller att du bara rider 2-3 ggr i veckan då är det helt bortkastat tycker jag.

Nej, jag ser det som en investering i både mig själv och hästen. Jag rider den 5-6 dgr/ vecka och tränar en gång i veckan, så han kommer inte att komma hem till semester. :D (Eller, om man jämför med hur duktiga ryttare rider sina hästar, så har han väl jämt semester... ;))

Tyckte du fick hem vad du förväntade dig?

Jag hoppas kunna åka ofta och titta till honom, han ska inte så förfärligt långt bort, mätt i geografiskt avstånd. Jag har också en liten säkerhetslina i att tjejen som ska utbilda honom rider för samma tränare som jag, men spelar i en annan division än jag. (Ja, jag spelar ju inte ens i någon division...)

Jag hade min förra på tillridning eller vidareutbildning ska jag väl kalla det. När jag tävlade som mest och ville komma ett snäpp vidare. Hästen var fin, men relativt uppe i ålder innan jag fick den (9 år) och hade innan dess visserilgen en noggrann och allsidig grundridning och skaplig rutin att tävla lite runt bygden, men inte så mycket mer.

jag hade den på tillridning hos min tränare som bodde 5 km bort. så det var lätt att vara närvarande och jag vet sen tidigare precis hur hon rider då jag ju tränade för henne och hon även ridit hästen vissa pass många gånger tidigare.

Jag fick hem mer än jag förväntade, därför att jag inte riktigt kunde föreställa mig skillnaden i förväg även om jag ju hoppades och hade förväntningar. Han var stärkt i sin form och sin kropp på ett helt annat sätt, på ett sätt som inte bara var övergående och som jag kunde ta tillvara på.

Jag har inte skickat bort någon häst men funderar på att göra det i vinter/vår.
Jag har själv otroligt dåliga träningsmöjligheter på vintern och är dessutom gravid. Så planen skulle då vara att få hästen dressyrtrimmad innan vårens tävlingar drar igång för då räknar jag med att själv vara igång igen.

Åh, det låter ju underbart! Hoppas det blir så för mig och Elephanten också!

Jag har inte skickat på tillridning, utan snarare kört perioder då tränaren rider häststen 1gg/v och jag rider för henne 1gg/v.

Det märks stor skillnad såklart efter hon har ridit, och numer kan jag bibehålla mycket mer av känslan och ridningen efter hennes pass, nu rider hon mer sporadiskt.

Tycker att det är bra att göra detta om man vill att hästen ska komma upp ett snäpp eller två, men då vill jag kanske under tiden eller direkt i anslutning träna för den som rider så jag också följer lite utav hästens utbildningskurva.

Jag åkte bara iväg till tränaren som red den ett par dár/ v i några månader för att "knapparna" skulle fungera. Satt o kollade o åt punchpraliner:D
Sen red jag för henne.
Det sitter i fortfarande efter 4-5 år.:bow:

Ja, ja:o
MEN. jag lärde mig mkt på att försöka att se vad o hur hon gjorde- DET missar man om man bara skickar bort den.

Vi åkte till Tinne en gång för att han var så svår, men i samma stund så började det att funka:banana:

Ja, jag hoppas att ryttaren ska stå ut med att jag kommer och tittar ofta. (Men det tror jag). Tränaren har också rekommenderat att jag rider för henne, för att få hjälp med tävlingsbiten - vi får väl se om hon vill ta sig an en 35årig tjockis utan meriter. :D

Det där med punschpraliner - det lät ju riktigt lockande! :rofl:

Jag har gjort det nu.. Annars är jag inte så glad för att lämna iväg min hästar eller rättare sagt, tycker inte alls om det. Jag vill ha mina hästar på mina hjälper och så,, sen vill jag gärna ha mycket hjälp från marken istället.

Nu står iaf min fyraåring hos en känd unghäsutbildare pga att jag är skadad och inte får rida.. Detta för att minska risken att jag blir avslängd av han igen när jag börjar rida och för att vi inte ska komma efter ännu mer i utbildningen..

Du får lycka till! Hoppas det går bra!

Min häst var på vidareutbildning för en 10 år sedan (då han var 6), för att han var lite vild och jag inte riktigt fick fatt på honom. Har aldrig ångrat det!!
Han var 1 månad hos min dåvarande tränare och jag var där 1 - 2 ggr per vecka, först bara för att titta på när hon red och sedan red jag de 3 sista dagarna innan vi åkte hem igen. Sedan fortsatte vi träna 1 gång/ vecka hemma också. Jag kan säga så här: i början tyckte jag att han var svårare att rida än innan han åkte, men när jag väl lärt mig hans nya "stil" (MYCKET mera framåt fast inget spring och MYCKET känsligare för hjälperna) gick det oerhört mycket bättre för oss! :banana:
Mitt främsta tips är att se till att den som ridit hästen verkligen hjälper dig också, så att du kan rida din "nya" häst!
Lycka till!!!!

Det ska jag absolut försöka! Det som känns så himla bra är att den här duktiga tillridaren tränar för samma tränare som jag. Men givetvis är hon på en nivå så att hon har mängder av människor hon insuper kunskap och inspiration ifrån!

Jag har ju nästan inte låtit NÅGON annan sitta på min häst överhuvud taget. Min tränare har gjort det en gång i 20 minuter och en kompis har travat av henne efter ett pass en gång. I början VILLE ingen annan rida för att hon var så ... crazy.. :angel: och sedan har jag lite för mycket "jag kan själv" i mig..

Men nu börjar jag känna att det är dags att få hjälp. Dels är det bra om någon annan kan rida hästen, tänk om det skulle hända mig något så att jag inte kunde rida t e x. Dels skulle min häst tjäna på att få hjälp att komma upp ett snäpp av någon mer begåvad än jag. Så min tränare ska få rida min häst lite i sommar - det ska bli jättespännande!

Jag har tagit hjälp i perioder.

Dels har en sm- vinnande FT ryttare - grundutbildat min häst och tävlat lite - innan hon flyttade til _fel_ :angel: del av landet.

Sedan har jag tagit hjälp när det har behövts - och funnit att fås.

Tycker att det finns lite motstånd mot det - men jag tycker att det är schysstare mot hästen

Det går långsammare med två noviser - och det blir inte lätt för hästen.

Även är det bra feedback att se någon annan rida ens häst

Väldigt bra beslut. :bow:

Tyckte du fick hem vad du förväntade dig?

Jag fick hem en väldigt välutbildad terränghäst och det var ju det som var syftet, att jag sedan är bättre dressyrryttare själv är ju en annan femma :devil:

Jag har också tagit hjälp i perioder. Min häst, som egentligen är i svåraste laget för mig, står ett par månader om året hos mina tränare. När han är där rider jag inte överhuvudtaget men är ofta med och tittar när dom rider honom. När jag har honom hemma tränar jag 1-2 gånger i veckan, ibland rider min tränare istället för mig....min häst blir MYCKET lättare att rida och är mer med mig efter att någon av mina tränare ridit......

Jag har haft iväg både valacken och unghästen.

MEN, efter noggrannt övervägande och det har tagit lång tid att bestämma vart de ska vara. Jag tycker att det är ett stort ansvar att lämna i väg sina hästar, och ibland så har jag inte varit riktigt nöjd över något, men har alltid kuinnat ha en öppen dialog.

Första gången jag hade iväg valacken var han 14 år, och jag tyckte det var dags att få hjälp med bytena. Jag velade länge, men valde till slut en GP ryttare som då bodde 1 km nära min mamma.
Så kunde mamma hålla lite koll....:)
Han var där 2 ggr i treveckorsperioder, sedan skulle jag har honom uppstallad där våren efter och rida själv 2-3 dagar/vecka, och tränaren 2 dagar/vecka. Tyvärr skadade han isg i hagen efter en vecka och konvalesensen blev 6 månader. Resultatet blev inte vad jag hade önskat, men det var inte tränarens/utbildarens fel, utan hästen är väldigt svår. (Den svåraste h*n haft för bytesträning)
Efter det har han inte varit hemifrån. Tanken var att min unghsät skulle grundutbildas där, men de flyttade till en annan gård med större träningsmöjligheter och då tyckte jag att det blev för långt.

Sedan tog det mig nästan ett år, innan jag hittade en hoppryttare som jag verkligen trodde på kunde grundutbilda min unghäst.
Och där har det gått över förväntan bra, från att inte ha varit riden, gå stadigt i form i alla gångarter i båda varven på 7 veckor. Jag har visserligen jobbat henne massor för hand.
Hon är ovanligt stabil och har väldigt lätt för sig.
Anledningen till att jag har sökt hjälp är att hon är en riktig "lady", och då blir jag skraj när hon har egna åsikter och står emot...(nu är hon hemma och jag ska rida mest ut nu under sommare, sedan ska hon tillbaks..)

Kontentan är att jag tycker du gör rätt, men man ska välja noga vart hästen ska vara, få en bra magkänsla och kunna acceptera att tränare/utbildare har ett eget sätt och en metod de arbetar efter.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 558
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar