Sv: Hur många har skickat hästen på tillridning?
Jag har haft iväg både valacken och unghästen.
MEN, efter noggrannt övervägande och det har tagit lång tid att bestämma vart de ska vara. Jag tycker att det är ett stort ansvar att lämna i väg sina hästar, och ibland så har jag inte varit riktigt nöjd över något, men har alltid kuinnat ha en öppen dialog.
Första gången jag hade iväg valacken var han 14 år, och jag tyckte det var dags att få hjälp med bytena. Jag velade länge, men valde till slut en GP ryttare som då bodde 1 km nära min mamma.
Så kunde mamma hålla lite koll....
Han var där 2 ggr i treveckorsperioder, sedan skulle jag har honom uppstallad där våren efter och rida själv 2-3 dagar/vecka, och tränaren 2 dagar/vecka. Tyvärr skadade han isg i hagen efter en vecka och konvalesensen blev 6 månader. Resultatet blev inte vad jag hade önskat, men det var inte tränarens/utbildarens fel, utan hästen är väldigt svår. (Den svåraste h*n haft för bytesträning)
Efter det har han inte varit hemifrån. Tanken var att min unghsät skulle grundutbildas där, men de flyttade till en annan gård med större träningsmöjligheter och då tyckte jag att det blev för långt.
Sedan tog det mig nästan ett år, innan jag hittade en hoppryttare som jag verkligen trodde på kunde grundutbilda min unghäst.
Och där har det gått över förväntan bra, från att inte ha varit riden, gå stadigt i form i alla gångarter i båda varven på 7 veckor. Jag har visserligen jobbat henne massor för hand.
Hon är ovanligt stabil och har väldigt lätt för sig.
Anledningen till att jag har sökt hjälp är att hon är en riktig "lady", och då blir jag skraj när hon har egna åsikter och står emot...(nu är hon hemma och jag ska rida mest ut nu under sommare, sedan ska hon tillbaks..)
Kontentan är att jag tycker du gör rätt, men man ska välja noga vart hästen ska vara, få en bra magkänsla och kunna acceptera att tränare/utbildare har ett eget sätt och en metod de arbetar efter.
Lycka till.