Hur många ggr har du flyttat din häst på 1 år?

My Horse and I

Trådstartare
vi har diskuterat flyttar av häst i stallet och en tjej har flyttat sin 4 grr under 1 år inkl sommarbete och tillridning av hästen..Hästen är lugn och fin och verkar inte blivit påverkad det minsta ( 7år). Hur många ggr kan man flytta en en häst på relativ kort tid säg 1 år..Naturligtvis beror det på individen men nån stans måste det väl finnas en smärtgräns innan hästen blir negativt påverkad ,eller??? :confused:

Sv: Hur många ggr har du flyttat din häst på 1 år?

Det beror la nog på hästen, har bara flyttat min häst 1 gång och har haft han i 3 år. Han var väldigt orolig dom första dagarna, så han är ju inte så van vid att flytta.
Men om dom blir vana vid det så kanske de inte bryr sig så mycket för dom blir vana vid det.

Som mest 6 ggr på ett år. Från mina föräldrars stall till ett eget i samband med att jag flyttade, tillbaka till föräldrarnas stall (jag flyttade ifrån min PV och hem igen), till ridskolan (utlånad som lektionshäst), till nytt stall när jag flyttade igen, till beridare/försäljare och sedan hem igen (till ytterligare ett nytt stall). Honom verkade det inte påverka öht, han var lika lugn hela tiden, men det är ju inget optimalt direkt...

jag har flyttat min häst ganska mkt på grund av att jag gått på strömsholm och man får inte ha kvar hästen där helst under sommar och vinter lovet, han har alltid tagit det lungt och fint aldrig blivit uppstressad. tänk på de hästarna som tävlar i den större klasserna och får resa långa resor och sedan stå i ett nytt stall under en vecka för att sen resa igen. om hästen inte verkar bry sig om att flyttas så ser inte jag några problem men om jag vet att hästen tycker det är jobbigt att flyttas runt på då är det klart att man strävar efter att flytta den så lite som möjligt.

Hm i år har de blitt rätt mkt om man ska räkna med alla träningar..

Flyttade till stall nr 1 stall J

Hästen åkte iväg på tillridning 1 månad till stall S

Hästen kom tillaks till stall J och där stod vi 1 månad bara eftersom nu dög inte stallet längre nu när jag kunde rida min häst.För långt, för dyrt, för långt till paddocken, Inge spolspilta,

Flyttade till stall A och där stod vi 2 månader bara hästen min vart mobbad i hagen och fanns inte hagar så min kunde gå själv så då fick vi flytta igen

Nu var det sommar och hon flyttades till ett sommarbete

Som hon inte heller trivdes på så efter 4 dagar så flyttade vi till nytt stall

Stall H med bete som vi nu står kvar på och stortrivs och stått i snart 6 månader.:)

Hon åkte 1 månad på Töltsättning och kom tillbaks till stall H igen för 3 veckor sedan

Min häst tar flyttningar med ro.. man kan flytta till nytt ställe och rida ut samma dag hon bryr sig inte.. en perfekt tävlingshäst på de viset som inte blir stressad av nya miljöer...

Det verkar som om det är en vane sak,tävlingshästen flyttas till olika miljöer hela tiden.Om man har en lugn häst kanske det kan vara bra att flytta ut på sommarbete ,personligen skulle min häst tycka om miljöombytet och nya spännande häst kompisar...

Går också på stömsholm så det blir flytt varje sommar och jullov. Ska även byta stall här nästa vecka så det blir ganska mycket flytt på pålle. Han bryr sig dock inte utan verkar bara tycka det är kul att vara på nytt ställe, likadan vid kurser där han sover över också så det är ganska skönt med en cool häst:)

Senaste året 2 ggr. Först till nytt o sen tillbaka till det gamla.

Har blivit rätt mycket flyttande på ett år.. Köpte honom för ett år sedan, tog honom med till skolan. Var hemma en månad från skolan och hade honom då hos en vän som har uppfödning. Åkte tillbaka till skolan. Slutade sen där och åkte hem igen, då till ett annat stall. Nu för ett par månader sen bytte jag stall. Märker ingen skillnad på hästen, han är precis som han alltid varit :p.

Hehe det här var verkligen en tråd för mig att svara i ;) Egentligen tycker jag väl att man ska försöka att flytta/byta hagkompisar osv så lite som möjligt, men det är väl ändå ingen som gör det för skojs skull? ;)

Jag köpte min häst precis i början av året och hade hittat ett perfekt stall (nr1), trodde jag... men det var precis tvärtom och vi flyttade redan efter 2 dagar (utan att hon hunnit gå ut i hagen ännu!) Kom då till det verkligen perfekta stallet (nr2) och allt är frid och fröjd, 2 månader senare får hon en spark på benet med senskada som följd och får tillbringa 2 veckor på Ultuna (nr3). Efter det skulle hon ha boxvila i x antal månader, så då kunde jag inte flytta tillbaka eftersom det är lösdrift, men visste inte vart jag skulle ställa henne, så det blev nödlösning på ett konvalescentstall (nr4) i ca 4 dagar... Efter det fick hon flytta till ett billigare "boxvilestall" (nr5) där hon kunde påbörja sin "riktiga" boxvila... Där stod hon väl ca 2 månader tills det var återbesök på Ultuna och jag fick nya direktiv att börja skritta 3 dagar/vecka, och då blev helt plötsligt "boxvilestallet" alldeles för långt bort så då hittade jag ett nytt "boxvilestall"(nr6) som låg närmare där hon fick stå ca 3 månader för att slutligen åka på nytt återbesök och få reda på att jag fick släppa henne på lösdrift igen, så tillbaka till stall nr 2 ;)

Nu verkar ju hon ha överlevt allt detta flyttande, men usch vad elak man känner sig, även fast alla flyttar har inneburit något positivt (förutom den första ;))

Senast ändrad av en moderator:

5 ggr har mina tvååringar flyttat på ett år(travare), dom bryr sig faktiskt inte alls...bara deras "mamma" ( jag då ) är med :love:

I år har det bara blivit en gång, men under de 2,5 åren jag haft honom så.. 5 gånger, 1st till stallet jag hade honom (nära mitt), sedan tillbaka till vart han stod innan, sedan tillbaka igen, efter det till skolans stall och då jag blev klar därifrån till öns enda (!) riktiga innackorderingsstall. Jag har haft problem med stallägare då ena la hela stallet och deras hemska dotter på mitt ansvar, och den andra "tyckte" så mycket (de ägde ponnyn innan) att jag kände mig pressad. Tog 1,5 år innan jag slapp allt och fick känna hur det känns att ha egen häst.
Nästa flytt blir endera i vinter, om jag måste byta jobb=flytta långt, eller nästa sommar=bygger stall hemma. Ponnyn har tagit det med ro och hemmastatt sej otroligt snabbt på alla ställen.

Har blivit rätt mycket flyttande på ett år.. Köpte honom för ett år sedan, tog honom med till skolan. Var hemma en månad från skolan och hade honom då hos en vän som har uppfödning. Åkte tillbaka till skolan. Slutade sen där och åkte hem igen, då till ett annat stall. Nu för ett par månader sen bytte jag stall. Märker ingen skillnad på hästen, han är precis som han alltid varit :p.

Ja han vet ju inget annnat.

Jag har bara flyttat min häst en gång de senaste 4 åren, och jag tycker att man ska försöka låta bli att flytta om det inte är nödvändigt. Jag anser att hästar behöver en stabil och trygg tillvaro utan alla de förändringar det innebär att byta stall; nya kompisar, nya rutiner, ny miljö, andra människor osv. Visst kan man göra det någon gång, men jag tycker verkligen att man ska försöka låta bli att flytta så mycket som möjligt. Jag vet en del människor som flyttar hästarna om det blir lite dålig stämning mellan dem och nån annan i stallet, eller om det inte gillar en viss häst i stallet, och det är ju bara extremt.

Jag tänker bara på alla elithästar som reser världen runt.

och hästar är djur som reser mycket i det vilda. De byter betesmarker, så att byta stall, så länge flockmedelmmen är med (dvs ägaren/den som hanterar hästen) är inte så stor deal för vissa.

Andra påverkas enormt mkt.

Jag hade en ponny en gång som var jätte trygg i sig själv, han låg och vilade (såg död ut, så jag var tvungen att gå och peta på han) mellan klasserna ;) Han brydde sig inte vars han stod, bara han hade mig, mat och vatten :)

Oj vad jag saknar den tiden när man kom in i ett tävlingstall och ropade på han bland 30 andra hästar och sen svarar han :] Inte för att det hör till tråden men ändå :)

Jag hade en ponny en gång som var jätte trygg i sig själv, han låg och vilade (såg död ut, så jag var tvungen att gå och peta på han) mellan klasserna ;) Han brydde sig inte vars han stod, bara han hade mig, mat och vatten :)

Oj vad jag saknar den tiden när man kom in i ett tävlingstall och ropade på han bland 30 andra hästar och sen svarar han :] Inte för att det hör till tråden men ändå :)

Helt underbart!!! Har själv en lugn 5-åring och jag ska verkligen jobba på att få honom lika trygg som din ponny....:)

Jag köpte min häst i början av sept. Innan dess har hon stått i stallet där hon är uppväxt, sen varit utlånad till 2 olika hem i somras och sen nu till nuvarande stallet.

Men det är en väldigt trygg och stabil dam som inte jagar upp sig i onödan.
Har haft med henne till en kompis stall för vi skulle rida ut tillsammans, och hon stog och vilade på gången medans jag mockade ur transporten innan vi skulle rida.

Beror mycket på hur trygga dom är i sig själva tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 028
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 636
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel