Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har insett att det inte är något dåligt med att byta stall många gånger. Förr tittade jag lite snett på den typen av människor, men nu har jag, efter ett antal flyttar insett hur viktigt det är med att man trivs i stallet. Det gäller både hästen och människan. Min häst blev jätterastlös och hemsk att hantera i ett stall (trots att de gick ute mer än i något stall jag stått i). När jag sedan flyttade henne igen blev hon en helt ny häst. Otroligt harmonisk och hon fick tillbaka sitt "keliga jag" som vi tappat i föregående stallet.

Min stallhistorik ser ut:
Stall 1. April-juni 1997
Stall 2. 1997-2001
Stall 3. 2001-2010 (eget stall)
Stall 4. September 2010 - dec 2010
Stall 5. Januari 2011 - Juli 2011
Stall 6. Augusti 2011 - Oktober 2011
Stall 7. November 2011 - Februari 2012
Stall 8. Mars 2012 - Nu :)

Senaste åren har jag alltså flyttat en hel del, av olika anledningar, men den främsta orsaken är att jag och hästen bytte stad och hittade inte rätt på direkten. Nu älskar jag stallet där jag står! Stallägaren får nog typ slänga ut mig om jag ska flytta därifrån, som det känns nu : )
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Min förra häst fick flytta runt en del, mest pga att jag själv flyttade runt till olika hörn av landet…

Stall 1: 2 år, flytt pga att stallägaren plötsligt ville ha full hyra (helinack) även när hästarna gick på bete, trots att de inte fick något kraftfoder, ingen stödfodring m hö när gräset började ta slut och man inte hade tillgång till boxen.
Stall 2: 1 år, flytt pga alltför lång restid att ta sig till stallet, blev för jobbigt i längden
Stall 3: 4 år, flytt pga att jag själv flyttade till annan ort för studier
Stall 4: 2 år, flytt pga att jag flyttade till annan ort för jobb
Stall 5: 1 år, flytt pga att jag slutade det jobbet och flyttade tillbaka till födelsestaden
Stall 6: 1 år, flytt pga dåliga rutiner i stallet, dåliga staket mm.
Stall 7 (lösdrift): 5 år, sedan tog hästen slut…

Nu har jag ny häst som jag haft i två år, den har jag i stall 7, lösdriften, och där hoppas jag att vi kan vara kvar för det är toppen där!
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har flyttat hästen en gång, år 2012, och har haft honom sen 2010. Anledningen var dels bättre träningsmöjligheter, och att det kom en ny häst till stallet där hästägaren var mindre härlig att ha och göra med. Tycker nog att det är högst individuellt hur ofta det känns rimligt att byta stall. Så länge hästen inte tar skada av det (t.ex. har svårt att hålla på och byta flockar, får ovanor m.m.) och får sina behov tillfredsställda så tycker jag att hästägaren har rätt att flytta efter sitt eget tycke. Sen kanske det inte känns helt normalt att flytta varje månad, någon form av kontinuerlig plan bör man väl iaf kunna hitta.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

har bytt stall en gång. ägaren bytte hus med sonen. först var det mening att vi skulle stå kvar men tillslut så bestämmde dom sig för att inte ha inakorderingar mer.

en före detta kompis flyttade runt sin stackars häst över 20talet gånger. plus att den stackarn hade flyttat några gånger innan han kom till henne. han mådde inte bra av att flytta runt så. hon begrep inte varför hästen var så stressad och nervös jämt. sen var har slut i benen men det fattade hon inte heller utan skulle promt rida långritter med han. men nu är han borta som tur är.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Min äldsta häst har bott i 7olika stall på ca 15år. Tycker inte det varit konstigt :-)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1 97-03 Första stallet.
Stall 2 03-04 Hyrde ett hus med eget stall.
Stall 1 04-05 Tillbaka till stall 1.
Stall 3 05-06 En stallkompis flyttade och behövde sällskap i nya stallet.
Stall 4 06-07 Vart sambo och flyttade med hästen.
Stall 5 07-09 Vi flyttade mer ut på landet och hästen följde med-
Uppehåll,vart singel och satsade på körkort och jobb så lade hästeriet på hyllan.
Stall 6 10-Nuvarande,trivs hur bra som helst,och så länge inte avståndet kommer bli för långt så kommer jag alltid stå här!

Stall 1 trivdes jag bra i bitvis,tyvär så var stallägaren lite speciell i bland,plus att en annan inhyrd tog för mycket energi,klagade på allt och gnällde över att min häst fick för lite mat fast hon rullade fram... Stall 2,eget stall var en dröm,men efter att ha stått där ett tag så tröttnade jag på att vara själv jämt... Hyrde ut en plats till en annan som sen skulle visa sig bli en av mina bästa vänner! Flyttade sen "hem" igen pga avstånd,och då tillbaka i stall 1. Stall 3,en kompis som jag stog i stall 1 tillsammans med hade fått möjlighet att hyra våra grannars stall (jag hade typ 50 meter dit),och hennes familj ägde en stor äng,så hagmöjligheterna var mycket bättre,plus att det funkade fortfarande inte med en person i stall 1. Tyvär skaffade denna tjej en medryttare som körde över oss fullständigt,så hon slutade i princip att vara i stallet,så det var bara jag och medryttarna som var där,vilket var gröna döden... Stall 4,beslutade mig för att bli sambo med pojkvännen på andra sidan stan och flyttade med mig hästen eftersom jag inte hade körkort,och stall 3 låg långt ut på landet. Stall 5,valde att flytta ut på riktiga landet igen,och hyrde lägenhet där det även fanns möjlighet till stallplats,och jag hade fortfarande inget körkort,så det var ju självklart att hästen skulle med! Stall 6,nuvarande stället,helt underbart liten gård,uppdelat på ett privatstall,två uthyrningsstall och en lösdrift,trivs som sagt som fisken i vattnet,och har inga planer på att flytta därifrån,jag gillar verkligen ALLA där på gården,finns ingen jag känner "åhh,neeej..." för! :p Vi har jättekul,och stallägarna är helt underbara dom med! :love:

Detta är 4 olika hästar,första hästen var med från 97-07,andra hästen 06-09,tredje hästen 10-10,och nuvarande 11-för alltid! :love:

Vid närmare eftertanke så var jag tillbaka en sväng i stall 1 igen runt 07-08 någongång,då funkade det kanon,för energitjuven hade flyttat! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

stall 1, hade hästarna installade där hela min uppväxt, 10 år tror jag. minst. mkt skitsnack dock.. och vi flyttade sen till ett stall som var närmre där vi bodde. där hade vi hästarna i ca 3 år kanske(?), sen flyttade vi till eget stall (hade en häst som inte trivdes i inackoderingsstall + att vi ville avla och då ha eget så flyttade till landet, 600m från stallet vi hade hästarna i så red dit dem) och stått där sen dess. (10 år)


så 3 stall på 23år så de hästar jag har nu som jag haft i upp till 10 år har varit här sen jag köpte dem.
Sen har jag en gamling som har varit med sen första stallet som dock är hos en på livstidsfoder hälsar på han då o då o han mår prima. (1km från stall 1). så han har en flytt till på sina 25år. köpte honom av uppfödaren där i närheten också (23år sen(?) (dock min spanjor har nog desto fler och längre flyttsträckor sen innan han kom till mig)

Har dock hänt att vi tillfä'lligt stallat upp någon av hästarna i annat stall. typ hingst på hingstbete. någon häst i träningsstall med paddock/ridhus. (värst var ett tag på gymnasiet, unghingsten på hingstbete (där jag red en av ägarnas hästar) 1-2hästar i ett träningsstall och 1-2hästar hemma (den andra hästen flyttade till träningsstallet när vi tog bort en häst som vi hade haft i 15 år,den som inte trivdes i inackoderingsstall). då blev det lite pendlande :crazy:

o jag bo rju inte kvar på landet men hästarna får bo kvar här så åker jag till dom, för dom har det bäst här :). o nu sommartid bor jag här en hel del när morsan åker på semester.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Ja, min förra foderhäst, känns som många år sen..
Följde ägaren och hästen via nätet, 7 gånger på 9 månader flyttade den.
Pga dålig ekonomi fick ägaren ingen plats tillslut..
Tur det kanske..
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1: 1999-2002. Flyttade för stallet skulle säljas. Hade 3 olika hästar här, köpte min nuvarande strax innan vi lämnade detta.
Stall 2: 2002-2004. Flyttade när jag började gymnasiet på annan ort.
Stall 3: 2004-2005. Flyttade för att jag inte trivdes med stallägaren.
Stall 4: 2005-2007. Flyttade för bättre träningsmöjligheter.
Stall 5: 2007-2008. Sålde hästen sommaren 2008. Köpte dock tillbaka den i april 2010.
Stall 6: 2010-2011. Flyttade när jag skulle flytta pga studier.
Stall 7: 2011- nu. Första vintern stod hästen på lösdrift men 2012 flyttade hon in i stallet istället. Här trivs vi bra och blir kvar så länge hästen lever, tycker hon har flyttat runt tillräckligt i sitt liv.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har tyvärr flyttat min häst väldigt många gånger, men hur det än är så prioriterar jag naturligtvis mitt liv, och behöver vi då flytta för min skull så är det så. Tror dessutom faktiskt att hästen är mer anpassningsbar än jag i nya stall.

Så min och min hästs historik är följande. Jag nämner även bete eftersom samtliga gånger har inneburit helt nya marker med helt nya flockar, dvs. ingen stallkompis med, så jag ser det som en lika stor omställning som om jag flyttat henne till en lösdrift istället för en boxplats.

Vår 2006 - Flytt från säljaren till stallet på mitt jobb.
Sommar 2006 - Flytt från jobb till bete.
Höst 2006 - Flytt till stall 1.
Höst 2006 - Flytt till stall 2.
Sensommar 2007 - Flytt till stallet på nytt jobb, 20 mil bort.
Höst 2007 - Flytt 20 mil hem igen till akut påletad, tillfällig stallplats.
Höst 2007 - Flytt till stall 3.
Höst 2008 - Flytt till stall 4.
Sommar 2009 - Tillfällig flytt till bete, sedan tillbaka till stall 4.
Sommar 2010 - Tillfällig flytt till bete, sedan tillbaka till stall 4.
Sommar 2011 - Flytt till bete.
Höst 2011 - Flytt till stall 5.
Sommar 2013 - Flytt till tillfällig stallplats.
Sommar 2013 - Flytt till bete.
Höst 2013 - Flytt till stall 6.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har haft häst i 29 år.

Stall 1 - stod där två år, utan el och vatten (fick hämtas i brunnen med hink)
Stall 2 - Eget stall. Hade hästen där från att jag var tolv tills jag flyttade hemifrån. dvs nästan 10 år.
Stall 3 - Tog med hästen när jag flyttade hemifrån. Stod där 6 månader.
Stall 4 - Flyttade till stockholm.
Stall 5 - Bytte stall i stockholm. Längre bort, men trevligare stämning.
Stall 6 - Flyttade tillbaka till Växjö efter tre år. Eget stall.
Stall 7 - Mitt nuvarande stall. Här har jag haft hästen de senaste 7 åren och planerar inte någon flytt.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Man flyttar ju av olika orsaker. Förändrade omständigheter för egen del, eller i stallet. När man flyttar flera gånger på ett år, då kanske det börjar bli misstänksamt, annars lägger jag inga värderingar.

Jag har haft häst sen 2002, har stått på 4 olika ställen.

Första tre åren stod jag installad nära hemmet och ridskolan. Fick möjlighet att starta lösdrift och nappade för att se om hästen blev bättre i benen så jag flyttade av den orsaken. Det var i samma stall som jag haft hästen på bete på i under åren så jag blev helt enkelt kvar efter sommaren.

Där drev vi lösdrift i sammanlagt 6 år, med ett uppehåll på 6 månader då jag ville prova att ha hästen närmre hemmet igen och flyttade honom till en nystartad lösdrift 5 min hemifrån. Hagen var för liten och vi var inte helt nöjda med skötseln av fodret, så vi flyttade tillbaka till gamla lösdriften och drev den vidare några år till. Sen blev det nya stallägare och jag fick barn. Jag avsade mig ansvaret helt för att jag nu ville vara mamma ett tag, och sen kom det en dam som var så otroligt elak mot övriga hyresgäster (men omtyckt av stallägarna) och dessutom väntade jag barn nr 2 och kände att jag måste ha hästen närmre hemmet, annars skulle jag inte få tid att åka dit. Så den där damen fick bägaren att rinna över och till slut flyttade alla hyresgäster förutom damen och hennes egen elev (idag är dom uppsagda och lösdriften borta pga den damen). Hade det inte varit för att jag behövde ha hästen närmre hade jag nog kämpat vidare där borta var ett jättebra ställe och jag trivdes med stallägarna.

Hittade en lösdrift 3 minuter bort och där står vi nu, är verkligen jättenöjd. Hästarna har det jättebra, stallägarna och folket är avslappnade och snälla med djur och varandra. Vi har stått här i 2 år och trivs jättebra.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

jag fick min häst i aug-01 och sedan dess har vi på 12 år avverkat 10olika stall ungefär.

Vissa gånger har vi bara stått ett halvår knappt och andra gånger ett par år.
Har även haft hästen ute på foder två gånger och till den ena var det bara drygt 5 månader och den andra var det ett år och då vet jag att jag lämnade hästen på ett ställe och sedan hämtade hem den från ett annat, så det räknar jag som två ställen.


Men min häst är rätt enkel och miljöombyte har inte påverkat honom så mycket. Han är 15 år nu och det är först nu vid senaste flytten som jag märkt en stor skillnad på honom, så nu blir det inga mer flyttar hoppas jag.

Annars är han en resvan häst som även vart iväg på meetings och bryr sig inte, äter och dricker som han ska när vi är iväg osv... :)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har haft två hästar (en i taget dock) sen 1996 och stått i 5 olika stall.

1996-1997 - flyttade för att stallägaren flyttade
1997-2006 - flyttade för att stallägaren flyttade (jag bytte även häst 2004)
2006-2008 - flyttade p.g.a. oenigheter med stallägaren
2008-2008 - stod här 1 månad, mest p.g.a. att flytten från förra stallet blev lite
akut och jag inte hann hitta något bättre
2008- - trivs och står kvar så länge jag kan
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Har sen år 2004 haft 3 hästar, dem har stått i följande stall/lösdrift/beten.

1: Aug 2004 - okt 2004 Sörby gård
2: okt 2004 - juni 2005
(såldes en häst och köpte en ny)
juni 2005 - okt 2005 Berga gård
3: okt 2005 - feb 2009 SRK
4: feb 2009 - maj 2009 Gärtuna gård
5: maj 2009 - okt 2009 Bete Vidbynäs
6: okt 2009 - feb 2010 - Katarinagården
Tog bort häst nr 2. Köpte senare en ny häst (nuvarande)
7: sep 2010 - dec 2010 Agdala gård
8: dec 2010 - feb 2011 Södertörn RC
9: feb 2011 - maj 2011 Årsta slott
10: maj 2011
11: maj 2011 - dec 2011 Kämsta
12: dec 2011 - mars 2012 Dalsta
13: mars 2012 - aug 2012 Hedlanda herrgård
14: aug 2012 - okt 2012 Vistaberg
15: okt 2012 - nuvarande Tysslinge


Med häst nr 1 o 2 flyttade jag inte så mkt. Men sista (nvarande) har flyttat massor pga dåliga stall helt enkelt! Hon är dock en kolugn häst så hon har nästan pånyttfötts för varje flytt. På nuvarande stall kommer vi stanna länge! :)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Det beror väl på hur hästen tar det! Hade en kompis som flyttade runt sin häst lite hela tiden.. Blev bara någon månad på varje ställe. Det jag såg av hästen verkade han dock inte påverkas allt för mycket av det! Min gamle stackare hade nog inte blivit lika glad..

Stall 1: 2006-2013 (nuvarande)

Det var det ;) Även om det inte alltid varit en dans på rosor har jag haft väldigt tur och trivs superbra där jag är! Flyttar inte gärna på pållen om jag själv inte flyttar för långt bort! På honom märks det bara han kompisar flyttar att han blir ledsen så han får stå kvar så länge som det bara är möjligt! :)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har haft mina 2 hästar i ca 4år. De var 1 resp 3 när jag köpte dem, då stod vi i ett "billigare stall" trivdes bra. Sen var det dags för utbildning för då 4åringen så då flyttade vi till stall med ridhus och bättre träningsmöjligheter, 2åringen fick följa med. Där stod vi tills de blev 4resp6 år, stormtrivdes, tyvärr lade stallet ner sin verksamhet och vi var tvungna att flytta. Återigen till ett billigare stall utan direkt möjlighet till träning året om. Vantrivdes ena hästen skadade sig allvarligt i boxen, allt kändes bara skit! Stod där i ca 4månader. Nu är vi tillbax i första stallet fast i annan stall byggnad då de växt ur det gamla stallet. Trivs bra, fast att "träningsstallet" kommer alltid vara "hemma". Har så pass unga hästar så de kommer nog flyttas en del till i sina dagar.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Har inte häst längre (fast nu börjar det kännas som "just nu") men hade 1991 - 2005.

1991-1993: Inackorderingsstall 1.
1993-1995: Blev sambo, möjlighet att ha hästarna hemma. Min unghäst gick dock på lösdrift ett av dessa år.
1995-1998: Vi flyttade från gården. Hästarna flyttade till inackorderingsstall 2.
1998-2005: Vi flyttade igen. Hästarna flyttade till inackorderingsstall 3.

Ska jag skaffa ny häst vill jag tillbaka till inackorderingsstall 3. Alla de som stod där är kvar, trots att det är åtta år sedan jag slutade. Hästarna har genomgått ett generationsbyte, men ägarna är desamma + 1 (hon som kom istället för mig). Två av hästägarna har stått i stallet i mer än tjugo år.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Intressant tråd :)

Min gamle häst (18 år) har får se en hel del stall i sina dar.
Köpte honom som ettåring 1996 då han gick på hingstbete, sen flyttades han som tvååring 1997 till ett annat hingstbete som senare flyttades igen innan jag tog hem honom när han var 2,5 år.
Sen flyttade jag från Småland till Blekinge 1998.
Där hamnade han i ett större inackorderingsstall nära ridskolan.
1999 köpte vi egen gård och han flyttades igen.
2003 sålde vi gården och han flyttades tillbaka till det förra stallet.
Men innan dess var han utlånad på foder och stod i två olika stall under den tiden.
2005 lånade jag ut honom på foder ännu en gång och han flyttade till ett annat stall.
När han 2006 kom tillbaka stallade jag upp honom i ett mindre stall närmare hemmet. Det stallet hade från början ridhus men när det stängdes flyttade många därifrån så det gjorde jag också. Minns inte exakt vilket år det var men i det nya stallet stod han tills vi köpte egen gård igen 2011.

Nu lovar jag att han aldrig mer behöver flytta någonstans!
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Nuvarande häst:

maj 2010 - 1 sept 2010: Hos min tränare, bete, jättebra att kunna kursa och ta lektioner för att lära känna varandra.
1 sept 2010 - 30 dec 2010: Stort inackorderingsstall, visade sig ha hemska rutiner (kort utevistelse osv) vilket inte framgick vid inflytt, både jag och häst blev tokiga tillslut.
31 dec 2010 - 29 dec 2012: Liten lösdrift, trivdes toppenbra men blev tvungen att flytta pga knäpp stallägare, alla inackorderade sade upp sig samtidigt.
29 dec - nu: Litet inackorderingsstall, världens bästa, kommer att stå här tills jag kan skaffa egen gård.

Fyra olika ställen på drygt tre år alltså, inkl sommarbetet. Hade gärna hoppat mellanlandningen i det stora stallet, de andra platserna har jag varit supernöjd med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
978
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Myzan87
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp