Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Kiwifrukt

Trådstartare
Spinoff på tråden om att hitta stallplatser.

Hur mycket skulle ni klassa det som "normalt" att flytta? Hur länge har ni haft häst, och hur många gånger har ni bytt stall sen dess?

Jag har själv haft häst sen 2000, jag har dock haft olika hästar sen dess, och det här är femte stallet jag står i. Min historik är:
Stall 1, 2000-2002.
Stall 2, 2002-2005.
Stall 3, 2005-2010.
Stall 4, 2010-2013.
Stall 5, mars 2013-nuvarande.

Jag har alltså stått i flera år på varje ställe, och i de flesta fall har flyttarna antingen berott på att jag har fått nya möjligheter att flytta till andra ställen (som när jag började gymnasiet), att ägarna själva har behövt boxen (hade det inte varit så hade vi kanske aldrig flyttat från det första stallet, som var kanon på alla sätt) eller för att jag/hästarna har behövt helt andra träningsmöjligheter än vad det gamla stallet hade att erbjuda. I endast ett fall har det handlat om ren ovänskap, och det var med en inackorderad som mobbade mig i flera år, min kontakt med stallägarna på det stället var (och är, ifall vi möts) bra.

Jag har ändå alltid tyckt att jag har flyttat på mig många gånger, och varit lite rädd för att andra ska tycka att jag/mina hästar borde vara ett problem eftersom vi har rört en del på oss under åren. Men efter att ha läst tråden som är anledningen till den här trådstarten insåg jag att det är fler än jag som flyttat ett par gånger. Så, som sagt, hur många gånger anser ni att det är "normalt" att flytta på sig?
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1 - 2002 -2008.

sedan hade jag hästuppehåll och skaffade egen häst igen som stod i
stall 2 2011-2012 sedan flyttade hon till bete ca 4 mån sommaren 2012 och har sedan stått i stall 3 sedan hösten 2012.

Stall 3 hoppas jag stanna i länge än. Stall 1 var trevligt och en bra anläggning rent träningsmässigt men hade egentligen lite för dåliga hagar och hagtider. Att jag stannade så länge var för att jag blundade lite för hagarna, var beroende av kommunikationer plus att de anläggningar i närheten av ridbana och ridhus som jag kände till hade ganska liknande hagar. Hästen hag hade 2006-2008 trivdes dessutom inte i ett mindre stall som vi provade över en sommar.

Stall 2 är ett stall där nästan alla hyresgäster byttes ut på mindre än ett år, efter vad jag har förstått har det varit hög omsättning länge och är det fortfarande.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Tyvärr, har min häst fått flytta alldeles för många gånger under de 5 åren jag haft honom. Av olika anledningar. Mitt favoritstall där jag hittade ro för både mig och hästen, är nerlagd och ska rivas. Har lånat ut häst på foder och då fick han flytta runt lite. Men det är nog bara på ett ställe som jag känt att min häst inte har kommit till ro.

Men med facit i hand, så tror jag faktiskt inte att min häst mår dåligt. Han är en trygg häst och jag tror tom att det kunnat vara nyttigt för honom. Men så klart hade det ju varit det bästa om vi hade hittat rätt på första stället och aldrig behövt flytta! :)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1: 1998-2002, flyttade för att vi skulle ha föl och behövde mindre stall/mer lämpligt med fölbox etc
Stall 2: 2002-2003, flyttade då stallet blev tomt och vi inte hade sällskap till vår häst (fölet var på lösdrift med annat föl)
Stall 3: 2003-2004, flyttade pga märklig stallägare och att det inte fanns någon box stor nog för åringen.
Stall 4: 2004- (står kvar)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har flyttat runt en hel del men delvis pga att jag själv flyttat.
Bott i nuvarande ort i drygt två år och stått i tre olika stall.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Har haft en och samma häst i åtta år nu
Stall 1: 2005
Stall 2: 2005-2006
Stall 3: 2006-2007
Stall 4: 2007-2008
Stall 5: 2008
Stall 6 (fast samma som nr2): 2008-2013
Och i morgon ska jag flytta tillbaka till stall 5.

Oj vad mycket det såg ut så här i efterhand :(
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har inte häst längre men har blivit en del flyttar, men med olika hästar också, vissa saker har berott på stallägare med någon form av shizofreni som skiftade mellan att vara vanlig och trevlig till aggressiv. Det blev för obehagligt!
Sedan kan det handlat om dåliga förbindelser, uppbyte till bättre stall med träningsmöjligheter, verksamhet då jag hade behov av större stall och sedan ytterligare ett litet till, när jag lade ner verksamheten blev det byte till mindre då någon tog över hyrning av det stora stället.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Lånade en 3-åring av en vän och hon fick flytta först hemifrån (1), sen en flytt med mig (2) och sen hem igen (3). Totalt cool häst trots att hon flyttade 60 mil hemifrån till en okänt människa och sen flyttade med den till ett nytt ställe. Hennes mamma som jag hade efteråt tog det ett par veckor innan hon acklimatiserade sig..
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

har också flyttat ett par gånger med hästarna :)
Skaffade första hästen för 10 år sedan.

Stall 1. 1-1½ år tror jag. Flyttade pga för lågt i tak
Stall 2. 1 år. Kom inte överens med stallägaren
Stall 3. 1-2 år. Blev strul med annan inhyrning
Stall/lösdrift 4. 1 år. Flyttade pga jag flyttade.
Eget stall/lösdrift 5. 1-2 år. Flyttade pga otroligt svårjobbat vintertid.
Stall 6. 1 vinter. Flyttade pga för oventilerat stall.
Eget stall/lösdrift (samma som 5) 3-4 år. Nu har jag åter igen flyttat och denna gång pga köp av egen gård och jag hoppas kunna slippa flytta igen :)

Det har blivit en del flyttande.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag har också flyttat runt med ponnyerna några gånger, främst mellan stall och sommarbete då första stallet inte hade bete till första lillemannen.

Stall 1 2006-2010 med flytt över somrarna. Ponnyn flyttade till stallet 2005, men jag började vara där 2006. Flyttade 2010 för att de sedan inte ville ha häst på gården längre.
Stall 2 2007 sommarbete ca 2 månader
Stall 3 2007 sommarbete ca 2 månader samma år som stall 2
Stall 4 2008 sommarbete ca 3 månader
Stall 5 2009 sommarbete ca 4 månader
Stall 6 2010-2012 flytt pga fång å då fick jag inte vara kvar
Stall 7 2012-2013 flytt pga de hade fler hästar på gården än boxar
Stall 8 har vi stått i sedan slutet av februari 2013

Ponny jag haft längst har flyttat mellan alla stallen, den andra har bara flyttat en gång från stall 7 till stall 8.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Första stallet stod jag i i 8 år, hade stall hemma.

Under resterande år jag haft häst, vilket då blir snart 9 år till, har jag stått i 15 olika stall. Varav jag varit återkommande till 2 av dom men sedan flyttat från det ena då jag inte trivdes längre och från det andra då jag sålde hästen. Till det andra stallet hade jag gärna haft häst i igen om jag bott lite närmare.

Nu står jag i stall nr 16 med nya hästen.

Edit, kom på ett stall till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1 (eget) : 2002-2008
Stall 2 (inack.) : 2009-nu
Mellan 08-09 var ponnyn utlånad.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Tycker inte det finns något som heter för mycket flyttning när det gäller hästar.
Hästar tål flyttningar utan problem, tänk på alla hästar som åker jorden över månader av deras liv för de tävlar. Inte vet de att de bara ska stå i ett stall i 1 vecka eller några dagar eller år när de flyttas.

Men viss finns de hästar som inte tycker om att flyttas och blir lite oroliga några dagar i början men sedan lugnar de ner sig, dessa hästar lämpar sig inte till tävling av denna anledning.
Tävlar man med en sån här häst har man oftast en nervös häst ute på tävling som inte direkt gillar läget.
Med en envis och kunnig ägare kan man dock träna bort detta men man behöver lite okej mycket tålamod.:)

Jag har aldrig dåligt samvete för att jag flyttar min häst, människans liv förändras och då får hästen vackert följa med

Alla ponnyer som får byta ägare efter bara några år för ryttaren växt ut, inge synd om dom tycker jag.

Jag menar när man var ung fick man flytta hästen om vi tex själva flyttade till andra sidan stan, föräldrarna ville inte åka så långt.

Man får kanske ett jobb och vill kosta på sig något bra och flyttar till ett lyxigare stall med ridhus, och efter ett tag blir man arbetslös och måste flytta till ett billigare stall.
Ett stall kanske hästen inte trivs i och ett annat trivs inte ägaren i ja det finns så många olika anledingar till varför man behöver flytta.
Att stå kvar i ett stall man inte trivs i är mer skadligt för hästen tror jag än själva flyttandet.
Hästarna känner på sig att dess ägare inte trivs

Jag har flyttat många gånger med min häst av olika anledningar men en anledning som är mer än andra är att stallägarna spårar ut helt och hållet och är fasiken inte kloka.

Man flyttar till ett stall för att stallägaren säger att till våren kommer paddock byggas, men de kommer ingen paddock,

Eller stallägare som höjer stallhyran med 80% med motiveringen av att de ska fixa och göra fint..
Men fixa och gör fint FÖRST sen höja hyran, finns ingen normal bostadsvärd som höjer hyran innan de renoverar. Och skall såklart inte vara någon skillnad för en stallhyresgäst anser jag!
Eller stallägare som byter hagar och släpper ihop hästar med varandra utan att fråga ägarna är inte heller oki.

Ja många skäl har de varit genom åren till varför man har flyttat hästen.
Hästen bryr sig inte alls
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Oj vad ni flänger runt! Låter jobbigt att flytta så mkt.

Mina hästar har bara stått i ett annat stall förutom nuvarande (egna). 11 år i det första och hittils drygt 6 år här.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Jag tror visst att vissa hästar mår dåligt av att flyttas runt ofta.

Stall 1 , 3år
Stall 2 , 3 år
Stall 3 , 10 år nu
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Stall 1: 2 år, flyttade därifrån för att stallägaren flyttade till nytt ställe (följde alltså med ägaren)
Stall 2: 2 år, flyttade därifrån eftersom det försämrats otroligt och stämningen mellan inackorderade var katastrofal, hästhållningen fungerade inte alls och stallhyran skulle höjas avsevärt trots sämre service
Stall 3: Stått där i nu 5½ år, men håller ögonen öppna efter något annat främst p.g.a. att mina och hästens/hästarnas behov förändrats de senaste åren och stallet därför inte är helt idealt längre.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

inte ett dugg jobbigt, betydligt värre att stå i ett stall där än själv eller hästen inte trivs.
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

kl

Hade min förra häst från föl till hon var runt 3 år.
Först stod hon hos uppfödaren tills hon var 1 år ungefär.
Flyttades sedan till lösdrift där hon stod till hon var drygt 2 år.
Skickades därefter på inridning, sedan hem igen. Bytte sedan stall till ett med bättre träningsmöjligheter. Vi funkade inte ihop och hon skickades på inridning/3-årstest till samma ställe som förut. Sedan hem igen.
Efter det såldes hon till samma person som red in henne och efter det har hon sålts än en gång till en tjej som nu har henne och de verkar trivas bra ihop.
Hästen är nu 6 år.

Hästen verkade ta flyttarna med ro och verkade komma bra till ro på alla ställen, men visst hade det varit skönt att kunna vara kvar på ett och samma.

Flyttarna berodde på olika tankesätt mellan mig och stallägaren i stall 1, begränsad möjlighet till träning och hjälp i stall 2 och flytten från stall 3 berodde bara på att hästen såldes :)
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Oj, i och med att jag själv har flyttat många mil så har jag bytt stall många gånger, svårt att hitta "rätt" innan man själv bott in sig i en ny stad.

Med första hästen stod jag i 3 olika stall under 3 års tid.
Med andra hästen blev det rekord, 6 olika stall på 5 år men då flyttade vi tillbaka till samma stall två gånger.
Med tredje 2 stall på 3 år, med fjärde 1 stall under 2 år
Nuvarande häst 2 stall på 6 månader.
Men samtliga gånger har jag flyttat för att hästen skulle få det bättre efter dens förutsättningar, så det har inte varit "bråk".
 
Sv: Hur många gånger tycker ni det är "okej" att byta stall?

Hela min häst/stallhistorik:
1977-1995: hemma på föräldrarnas gård.
1995-2000: hade ingen häst, därav en lucka.
2000-2001: hos en kompis med två hästar.
2001-december 2009: inhyrd.
december 2009- nu: egen gård.

Sammanfattningsvis stått på sammanlagt fyra ställen på 30 års hästägande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
978
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Myzan87
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp