Hur många gånger har du ramlat av?

Hur många gånger har du ramlat av?

  • 0 gånger

    Röster: 2 2,6%
  • 1-5 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 6-10 gånger

    Röster: 12 15,8%
  • 11-15 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 16-20 gånger

    Röster: 5 6,6%
  • 21-25 gånger

    Röster: 7 9,2%
  • 26-30 gånger

    Röster: 3 3,9%
  • 31-50 gånger

    Röster: 9 11,8%
  • 50-100 gånger

    Röster: 14 18,4%
  • Fler än 101 gånger - Grattis, du har en riktigt rutinerad ryttare! ;)

    Röster: 8 10,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år har du ridit? :)

Själv har jag ridit i 9.5 år och ramlat av ca. 11-13 gånger skulle jag tippa på (har lite halvt tappat räkningen och kommer till olika svar varje gång).
 
Har ridit i 28 år, vet inte riktigt hur många gånger jag ramlat av, tappade räkningen runt 65 nånstans.

Jag är kort ( och ses som duktig) och har ridit många problemponnies. Många luftfärder har det blivit.
 
Jag har väl ridit i ca 20 år, Började med shetlandsponny och russ åkte av ganska mycket på dom. Har väl egentligen aldrig hållit någon räkning men tror jag kommit över 100 avkomlingar.
 
Vet inte, men inte så många gånger. Beror ju dels på ens egen balans, vad man ägnar sig åt för typ av ridning och förstås vilken typ av hästar man rider på. :) Att säga att man blir en bättre ryttare för att man ramlar av en massa tycker jag känns väldigt märkligt.
 
Man skulle ju kunna vända lite på det och säga att man ska ramla av tills man lär sig att tänka. För när man ridit så länge att man kan läsa av situationer och är medveten om risker då brukar man inte trilla av så ofta. Sen tror jag det beror mycket på hur gammal man var när man började rida och om man mest ridit på ridskola eller ridit mycket privat.
 
Jag har ridit i 12-13 år och ramlat av typ fem gånger. Att det inte är betydligt fler än så beror på ren tur och ingen skicklighet alls.

Men jag lägger ingen "värdering" alls i det där med att åka av. Inget säger ju att en person som åkt av fler gånger är bättre än en som åkt av få, eller tvärt om. Liksom, det hör ju till sporten att ramla av ibland, på samma sätt som det hör till typ ishockey att halka omkull. Jag vet många som tycker att det är pinsamt att ramla av, men det har jag själv aldrig tyckt. Ibland åker man av för en struntsak och ibland lyckas man hänga kvar trots alls odds. Det bara blir så, liksom :p
 
Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år har du ridit? :)

Själv har jag ridit i 9.5 år och ramlat av ca. 11-13 gånger skulle jag tippa på (har lite halvt tappat räkningen och kommer till olika svar varje gång).

Jag har nog åkt av runt 15 ggr. Ett par av dem för att vi såg vem som satt kvar barbacka på bockande häst barbacka som riktigt små. Så jävla dumt!
Jag ramlade av en gång för någon sommar sen. Sadelgjorden brast i ett skutt. Innan det var det 10 år sen sist.
Jag har inte råd att skada mig iom häst som yrke. Så trots att jag ridit in, gjort problemlösningar etc så har jag ett system för att slippa åka av.

Jag har ridit i 30 år.
 
Jag tror att jag ramlat av 15-20 gånger. Har aldrig hållt reda på antalet men det är så många jag minns. Har ridit i 19 år.
 
Jag hade ingen självbevarelsedrift som ung tonåring och åkte i backen hela tiden. Minns att man pratade om det där med 100 gånger när jag var yngre och att jag höll ngn slags räkning då som tonåring. Nu har jag ingen aning. Har inte åkt av så mkt som vuxen. Klokare och lugnare med stigande ålder ;)

Red i ca 16-17 år innan jag slutade. Hade ett långt uppehåll och nu varit igång i 1,5 år igen.
 
Har aldrig räknat men är många.

Har 2 teorier om varför jag trillar av mer än genomsnittet.
1 inbyggt i mitt undermedvetna att ju mer kraft hästen använder när jag flyger av ju ondare gör landningen, så "tillåter" mig att trilla av vid mindre saker.
2 är inte tillräckligt följsam om hästen avviker från det spåret jag tänkt mig, här sitter jag mycket mycket lösare i hoppsadel än i dressyrsadel, har oxå mer fokus på vart jag ska än var jag har hästen.

Ridit i 23 år.
Brukar säga att jag inte är något vidare på att rida men plockar in det på att läsa av och hantera dom.
 
Har trillat av runt 10 ggr, och har hästat i nästan 20 år, men av varierande intensitet. Senast jag trillade av var c 2 år sen - var på slutet av en ridsemester, kroppen var trött o full med smärrtstillande, och på en galopp över öppet fält så kastar sig hästen oväntat åt sidan, och jag fortsatte rakt fram.
Innan dess var det mins 7 år sedan jag trillade av, men det beror delvis på lägre intensitet av hästande, en tung gump och effektiv riskanalyserande - dvs jag hamnar sällan i situationer jag inte kan reda ut.
 
Jag har ridit sen -88 och har faktiskt ingen aning om hur många gånger jag åkt i backen. Men rätt många. Min första storhäst hade en ful ovana att spöka och göra ursnabba 180-gradersvändningar, så även när jag haft henne i 10 år åkte jag fortfarande av ett par gånger om året. Men nu för tiden är det sällan det händer. Senast var nog när jag red en startfälttävlan och ponnyn var helt vild och bockade av mig på framhoppningen :D.

...och så den här gången när Juno reds in :p
558501_4100645446378_1491814773_n.jpg

561584_4100646046393_423677018_n.jpg
 
Jag vet ärligt talat inte hur många gånger jag åkt av. Har ridit i ca 25 år, ett par gånger om året måste jag ha snittat så kanske 50-100 ggr?

Min förra häst hade en del tokigheter för sig, kunde kasta sig lite när som, otroligt kvick i bakbenen var han :devil:
Hur som, jag lärde mig sitta kvar ändå. Vilket resulterade i att när han kastade sig nerför en slänt och tappade fotfästet så han gick omkull så satt ju jag kvar.. Mitt ben hamnade under honom och blev rätt trasigt.

Så ibland är det bättre att åka av än sitta kvar :p
 
Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år har du ridit? :)

Själv har jag ridit i 9.5 år och ramlat av ca. 11-13 gånger skulle jag tippa på (har lite halvt tappat räkningen och kommer till olika svar varje gång).

Jag är lite fascinerad av mina siffror. Jag har ridit sedan 1990, fick min första unghäst 1994 och har sedan dess alltid haft unghäst, den jag rider in nu är min fjärde. Trots detta har jag ramlat av 35 gånger totalt... Ett snitt på 1,25 gånger varje år.

Jag försöker se det som ett tecken på att jag har väl grundutbildade hästar som inte får för stora uppgifter för tidigt, men kanske också (mtp vissa roliga kommentarer på träningar) att jag har hyfsat bra balans och en vilja att hålla mig kvar i sadeln. :)
 
Började rida som 7-åring och fick egen häst rätt snabbt, förvisso har jag haft jättesnälla hästar genom åren men de har haft lite olater för sig också. Lilla svarta Chicki vände och sprang hem, henne ramlade jag nog av en gång i veckan. Vindur såg nog dåligt för han skyggade för allt, honom ramlade jag också av stup i kvarten.
Sen red jag in min älskling Gneisti och honom red jag i nästan 20 år och ramlade av kanske 5-6 gånger. Hästkraken jobbade nämligen hårt för att inte tappa matte. Hade han skyggat för nåt och jag var på väg av hoppade han tillbaka och räddade upp situationen.

Sista åren har jag nog bara ramlat någon gång per år, men då har jag inte ridit så mycket pga barn och studier.

Känner att jag har legat av mig och att jag skulle behöva ramla av oftare för att inte tappa falltekniken.

Men när jag läser hur sällan ni ramlar av så undrar jag lite vad jag hållit på med i alla år...
 
Mina tre hästar jag har ägt har jag aldrig trillat av om jag inte ridit barbacka, då har jag åkt av tre gånger, dock gått omkull tre gånger också. Utöver det har jag åkt av två gånger(en barbacka) till sen jag slutade på ridskola för typ 12 år sen. Så jag trillar av var sjätte år om jag får rida i sadel :p
 
Jag vet inte riktigt men tror att det är i spannet 21-25 gånger. Ridit har jag gjort i typ 25 år och har haft egna hästar i drygt 20 år. Senast var på en P&J för närmare två år sen. Den lilla skitponnyn drog åt sidan snabbt som tusan och vips så satt jag i luften.

Dottern i huset har ridit/åkt häst ( :p ) sen innan hon kunde gå och har på ca sex år trillat av tre gånger.
 
Jag for av tämligen ofta när jag tränade hoppning på ponny som slog på tvärnitar om man inte lyckades stötta honom till 100 %.
På storhästen som ägnar sig mer åt luftakrobatik brukar jag lyckas sitta kvar, dock slår man sig ju betydligt värre de gånger jag väl flyger.

Har ridit i 17 år och är nog inte långt ifrån de där 100 gångerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 549
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp