Hur många föl?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur många föl har fötts och vuxit upp hos dig?
Frågan kom upp som ett litet "tjafs" i en tråd (tjafset raderat). Och bortsett från tjafset så kan det ju vara intressant att se hur många föl vi uppfödare har på våra samveten, dvs hur många föl som är födda och uppväxta hos oss - både såna vi själva står som uppfödare på och såna vi har deltagit aktivt i födsel och uppväxt även om de på pappret inte är våra egna.

Hur stor gemensam erfarenhet har vi här egentligen?

Sv: Hur många föl?

Jag börjar själv:
Hittills har jag fött upp:
18 shetlandsponnyer
5 halvblod
1 fullblod
1 ridponny/WPB
totalt 25

plus att jag haft en bekants sto uppstallad hos mig under två av stoets dräktigheter-fölningar-fölens uppväxt

3 st än så länge, en är på väg...

Första en connemara, hingst döpt till Nice Griffin
Andra korsning reggad ridponny, sto Princess Panzie

Tredje svenskt halvblod, sto e Last Liberty u Master, döpt till Calisse HSS

Fjärde väntas 6 april 2010 om allt går vägen. Blivande pappan är VDL Sheraton, mamman är e Amulet u Jasper. Hoppas på sto :)

Jag har fyllt i 11-20 föl då det är mina egna uppfödningar.
Det känns felvinklat att ta med någon annans föl även om jag isåfall har ett 30-tal föl till som jag varit med och vakat/förlöst och följt under delar av uppväxten.

Raserna är IC/Tinker,Halvblod,Fullblod,Vbl travare,Arabkorsningar,Shetland och Ridponny varav IC/Tinker och Halvblod är de jag ägnar mig åt själv nu för tiden.

Jag fyllde i fler än 100.
Jag vet inte exakt hur m¨ånga egna vi fött upp, det är nog runt 100 st.
Men vi har även haft minst lika många till som jag haft hand om sen tillverkning och fram till de gått in i travträning som 1½-åringar.

Jag väntar på mitt första föl till våren :laugh:

Jag kryssade dock i 1-2 då jag har varit med flera gånger, dock bara vid en födsel.
Jag ger mig inte in i diskutioner där någon frågar om råd... men läser gärna alla dessa trådar och tycker att det här var ett mycket bra initiativ så att jag och andra vet lite bättre vilka råd som "väger tyngst" (även om jag tror att jag redan har ganska bra koll på vilka som har någon erfarenhet att tala om)

Hoppas på många svar i den här tråden!

5 halvblod och 1 shettis :)
Väntar ytterligare ett halvblodsföl till våren.:love:

I mitt knä är det 3 egna föl födda :D

Jolie f.2003 e.Bayron-Herkules

Jac f.2008 e. Bayron- Herkules

Jobelle f.2008 e. Nobel-Bayron

Två stycken hittills, en tredje på väg.

Ceder född 2006 e Feliciano

Cedilj född 2008 e Lambourghini

Cebula eller Cetus föds 2010 e Szkopul

u Cezanne e Ceylon - Columbus

Jag röstade på 11-20, det är ca 10 egna och 5 inackorderade. Till nästa år har vi 4 dräktiga ston (alla egna).

Jag har fött upp 6 st varav 5 halvblod och en ridponny.
Tyvärr väntas inga föl till nästa år, och jag ångrar varje dag att jag inte betäckte mitt lilla dressyrsto i år:cry: Det känns jättetomt att inte ha något att se fram emot som man ju blivit lite van vid nu...

Får väl betäcka henne tidigt till våren istället.

*kl*

Jag fyllde i 3-5 (om jag inte minns fel, att intervallen var.) 3stycken födda, men en levande.. Har ju haft otur med att ett sto gett två föl med kontrakturer. Och dom blivit avlivade. Nummer 4 ska födas i mitten av maj.

Jag har fått 6 st fölisar och 3 nya väntas till våren.

Min första häst fick 3 föl hos mig men då va jag ganska ung själv.

Sen fick jag en fölis 2005.

Och 2 st som föddes i knät på mig i år =)

Jag har fött upp 4 halvblod + en kastning och en som dog pga sprucken urinblåsa. Har även haft hand om en fölunge (och mamma) från den var 3 mån-2,5 år.

Men kryssade i 3-5 st då det känns som bara mina levande som bör räknas.;)

Väntar 2 till nästa år.

KL

Jag satte 50-100 st. Jag har haft 54 st egna föl och så har vi haft några som fölat hos oss. Innan jag hade egna ston hade jag ändå ganska mycket insikt och erfarenhet från annans uppfödning. Till våren väntar jag 4 nya föl och räknar med att betäcka allt mellan 4-6 ston.

2 New Forest
1 Shetland
1 korsningsponny
50 halvblod

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Det här är en lite ovanlig fråga, så om det är fel forum hoppas jag att ni har överseende och flyttar tråden. Situationen kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 716
Senast: Dandylinn
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka