Hur många fodersorter?

Pontevecchio

Trådstartare
Sitter och funderar över mitt stos foderstat.

I dagsläget äter hon
hösilage
korn
betfor
mustang färdigfoder
olja

Ingen av mustangvarianterna är perfekt.
Antingen blir proteinet lite lågt eller lite högt.
Funderar därför på att köra med två sorter.

men blir det för mycket fodervarianter för henne?
Nån som har nån synpunkt?

Sv: Hur många fodersorter?

Personligen föredrar jag så få foder sorter som möjligt.

Måste du fodra med just Mustag då? Finns det inget annat foder som är mer lämpligt ihop med ditt grovfoder?

Många fodersorter gör att det blir mycket svårare att beräkna en fungerande foderstat och har man inte många hästar så brukar hållbarheten på foder vålla problem. Många tänker inte på att det ofta är mycket känsliga färskvaror vi förvarar i stallets ganska fuktiga miljö.

Vår målsättning är ETT bra grovfoder utan några tillsatser. I realiteten blir det ett proteintillskott till föl och ston samt en sorts mineraltillskott.

Det vore toppen men tyvärr står jag inackorderad och får ta det silage som finns.

Arabia, mustang har många fördelar för min häst så jag vill helst inte byta bort det.

Har läst närmre och båda sorterna innehåller samma spannmål, borde ju därmed inte vara några problem att blanda? (förutom ett jädra krångel för mig..)

Kan du inte ta Mustangfodret med mindre protein och köpa proteintillskott ex lucern, soja eller Krafft Protein?

Jag skulle nog rensa bort allt och utgå från grovfodrets analysvärden. Det som då fattas är är framför allt protein. En enda proteinkälla exempelvis Krafft Protein. Behöver du balansera upp en sned Ca/P-kvot så går det oftast bra eftersom det finns flera fabrikat av mineraltillskott med olika kvot som kan kompensera fullt ut.

Vi har ett ensilage som har låg proteinkvot (runt 5). Vi kompenserar med olika mängd Krafft Protein beroende på behov (föl/dräktiga) och sedan har vi räknat fram att Krafft Grön passar vårt ensilage för att kompensera Ca/P. Valet av fabrikat av kraftfoder är både av miljöhänsyn (ingen soja till våra hästar!) och att närmaste seriösa foderbutik är Granngården.

Att räkna foderstater är inte så svårt. Det är viktigare att det blir enkelt att förstå varför man ger olika foder än att det blir exakt på milligram. Låt dig inte luras av fodersäljare och stallkamrater, använd sunt förnuft.

bertfor för att hon älskar det och det är bra med fibrer.
olja för att det ger henne den där lilla extra kicken i ridningen.
korn för att det blir så satans dyrt annars! men den kan jag ta bort.

strajder, tyvärr funkar det inte. Min dam äter knappt upp sina
12 kg, hon anser att vårt hösilage inte är så smakligt. Dessutom har vi inga toppenvärden där heller, runt 6. Hon kräver 125 MJ så skulle behöva äta över 20 kg för att få tillräckligt. Det går tyvärr inte.

Att räkna foderstat tycker jag inte heller är svårt. Jag har haft andra fodermedel men mustang är helt klart mest foder för pengarna för mig.

Blev fundersam när jag läste nåt inlägg av HH här tidigare på forumet och började därför fundera.
men eftersom både mustangsorterna innehåller samma fodersorter borde de gå bra att använda.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Senast: super
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat