Hur många dygn??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 816

Ela

Trådstartare
Hur många dygn beräknar ni dräktigheten på?? Verkar som många räknar på olika dygn?? Själv har jag lär mig att de går dräktiga 330 dygn räknat från sista språnget.
Hur gör ni och räknar ni från första eller sista språnget??
fundersam...

Sv: Hur många dygn??

Jag brukar utgå ifrån 330 dygn, men damerna är ju ändå individualister, så här har det varierat mellan 320-350 dygn på de 20 föl vi hittills fått.

Vi räknar 11månader, men stona de räknar inte alls de fölar när de tycker det passar dem...:p

I min början.. 70-80'talet, räknade jag efter 'boken', dvs 345d.. vilket ytterst sällan stämde! Upptäckte snart att det oftast var ca 335d (11m) som gällde (med variation +/-9). Har haft 57 fölningar på 326 - 344d, de flesta under 338d.. oavsett ras (Hbl, Ponnyer, Arab).

Bia

Senast ändrad:

Fick tipset att ta betäckningsdatumet och gå bakåt 23 dagar. Det datumet året därpå brukar jag skriva in som väntad nedkomst. Har stämt bra för mitt sto och har varit lätt att kolla i almenackan.

tack för svaret.. då har mitt sto ytterligare några dagar kvar...

Det kan man inte veta... spermier kan leva i flera dygn på en riktigt fertil hingst. Stoet kanske har mååånga dygn kvar till 330, det beror på när ägget gick!

Men håll ögonen öppna, och lycka till!!!;)

Bia

Hur många dygn beräknar ni dräktigheten på?? Verkar som många räknar på olika dygn?? Själv har jag lär mig att de går dräktiga 330 dygn räknat från sista språnget.
Hur gör ni och räknar ni från första eller sista språnget??
fundersam...

11 månader räknar jag....räknar ej dagar för tycker ej det stämmer. Och räknar alltid 11 mån från sista betäckningsdatum. Detta brukar stämma ganska bra...
MEN vissa år går vissa ston över.....som nån sa innan...DE (stona) räknar inte precis utan fölar när de är redo för det....

Fick tipset att ta betäckningsdatumet och gå bakåt 23 dagar. Det datumet året därpå brukar jag skriva in som väntad nedkomst. Har stämt bra för mitt sto och har varit lätt att kolla i almenackan.

Det innebär att mitt sto skulle ha fölat torsdag förra veckan?! Jag tycker det låter kort? 330 dygn har jag på min 30 april, även om det verkar som om toka kommer föla tidigare... :smirk:

Jag räknade 330dagar från ägget gått (en ul och en slog bestämt ifrån båda betäckta kvällen innan) Räknat såhär så kom en på 329 och en 15 min in på dygn 330. Så räknat från sista språng så hade det blivit 330 på den ena och den andra hann inte riktigt ut på 330 (var dock igång) fölis ute 00.15 på natten.
Så jag kommer att fortsätta räkna på 330 dagar det verkar stämma bra på mina ston (båda förstföderskor ifjor när dessa kom).

Helt fantastiskt ju :bow: Kollade nu din teori på mitt sto, och det var faktiskt exakta datumet som fölis föddes! Vet inte om det bara är en tillfällighet eller om det verkligen funkar, återstår att se, men ska nog köra på din metod iår :idea: taaaack!

Jag räknar 335 dygn som beräknad tid, de jag har fött upp själv har hittills kommit senare, 6 hblhingstar dag 342-356.
I år verkar det dock hittills som att det kan bli färre än 335 dagar.

Det innebär att mitt sto skulle ha fölat torsdag förra veckan?! Jag tycker det låter kort? 330 dygn har jag på min 30 april, även om det verkar som om toka kommer föla tidigare... :smirk:

jag kan ju inte räkna... 23 dagar tillbaka är ju 22e o inte 12e. det innebär att älsklingen ska föla i övermorgon :o

Ja du det är samma fråga jag ställt mig i år:crazy:

Jag väntar OROLIGT på mitt första sto i år, det är första fölet hon får hos mig därav lite mkt nerver...

Jag tänkte först räkna på 330 dygn (efter att ägget släppt) , då får jag datumet 1/5. Tänkte sedan att kanske 11 månader var bättre, då blir datum 5/5. Såg sedan att ute i "europa" räknar dom 340 dygn, då blir datumet 10/5. Men när jag frågade stoets förra ägare hur det gick sist så berättade hon att det föl hon fick hos henne för 2 år sedan (stoets första och enda föl hittills förutom det i magen nu) kom på dygn 361, det ger datum 31/5:eek:
Sedan ska man ju räkna med + - 14 dagar också på alla datum sägs det, inte konstigt att man blir nervös:eek:

Jag vill hemskt gärna ha ett datum dels för att det är stoets första föl hos mig och dels för att jag själv ska ha barn och är beräknad till 12/5. Man kan ju bli stressad för mindre!

Mitt andra sto ska dessutom ha sitt föl nånstans mellan (beroende på hur man räknar alltså) den 15/6 och 25/6, men där är jag ganska lugn eftersom jag känner det stoet bättre.
Någon som vågar sig på en chansning på sto 1:s datum???
/Jättenervig Sydney

om ditt sätt nu skulle stämma så skulle en häst som står i sallet fölat för 2 veckor sedan ..
:crazy:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 517
Senast: malumbub
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka