Hur många dygn??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 816
Sv: Hur många dygn??

Jag räknar alltid på 330 dygn och tycker att det stämmer ganska så bra. Jag har fått föl födda både före och efter 330 dygn så genomsnittet blir nog runt 330. Någonstans har jag för mig att genomsnittet för stoföl är 330 dygn och för hingstföl 332 dygn, men jag kan ha fel. Minnet sviker lite ibland.

/AFF

Mitt sto gick 343 dygn. Det blev ett fint stoföl.....:bump:

Ja du det är samma fråga jag ställt mig i år:crazy:

Jag väntar OROLIGT på mitt första sto i år, det är första fölet hon får hos mig därav lite mkt nerver...

Jag tänkte först räkna på 330 dygn (efter att ägget släppt) , då får jag datumet 1/5. Tänkte sedan att kanske 11 månader var bättre, då blir datum 5/5. Såg sedan att ute i "europa" räknar dom 340 dygn, då blir datumet 10/5. Men när jag frågade stoets förra ägare hur det gick sist så berättade hon att det föl hon fick hos henne för 2 år sedan (stoets första och enda föl hittills förutom det i magen nu) kom på dygn 361, det ger datum 31/5:eek:
Sedan ska man ju räkna med + - 14 dagar också på alla datum sägs det, inte konstigt att man blir nervös:eek:

Jag vill hemskt gärna ha ett datum dels för att det är stoets första föl hos mig och dels för att jag själv ska ha barn och är beräknad till 12/5. Man kan ju bli stressad för mindre!

Mitt andra sto ska dessutom ha sitt föl nånstans mellan (beroende på hur man räknar alltså) den 15/6 och 25/6, men där är jag ganska lugn eftersom jag känner det stoet bättre.
Någon som vågar sig på en chansning på sto 1:s datum???
/Jättenervig Sydney

PÅ samma sätt som du inte kan säja om du själv kommer föla 2 veckor före bf eller gå 3 veckor över tiden, är det omöjligt att veta hur stoet ifråga tänker göra.
Förra dräktigheten kan ju ge en ledtråd, men det är inte säkert att det blir så.
Ett år fick jag samtliga tre föl på dygn 320, alla med samma pappa. Dessa ston har andra år varit ganska olika. Det fjärde fölet som föddes det året med samma pappa föddes på dag 340, för övrigt...
Mitt förra halvblodssto gick över tiden alla tre gångerna, 10 och 12 dagar de första två gångerna, så när hon väntade trean var jag iskall - inga tecken på nära fölning när hon gick ut tiden, så hon fick gå kvar i sommarhagen en vecka till! Hon fölade den 2 juli, 19 dagar över tiden...

Det är helt enkelt bara

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 517
Senast: malumbub
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka