Hur många dagar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hmm, nu står det helt stilla! Hur många dagar brukar man räkna från sista betäckningen tills det är dags att föla? Har hört allt från 330 till 350! :o

När börjar man vaka i så fall?? Finns det några bombsäkra tecken på en nära förestående fölning? Att jag ska hålla koll på bäckenbanden har jag förstått...men jag minns inte hur lång tid före de mjuknar och liksom släpper? :confused:

Mitt sto betäcktes sista gången den 8/5 2003. När tror ni hon fölar? När är lagom att installera kameraövervakning? :bow:

Jag har räknat på 330 dagar. Räkna från betäkningdatumet och 35 dgr bakåt så blir det 330 dgr.
I ditt fall borde det bli 3 april. :)

Som jag förstått det så är + - 10 dgr från det datumet man räknat ut vanligt att dom kan föla.

Tack! Jag har hört flera säga drygt 340 dagar...eftersom det är mitt första föl har jag ju ingen erfarenhet alls. Men jag har skrivit in i almanackan ända sen betäckningen, lite då och då, hur många dagar som har gått. Räknat ner till dag 330, för att ha lite koll i alla fall. :)

Första fölet för mig osså...
Min ska ha 20 maj som jag räknat ut, inte annat än att man börjar bli lite nervös. ;)
Jag har räknat på 330 dgr.

Jag räknar 335 dagar, har haft 28 föl och det har stämt med +/- 5 dagar på allihop.

Enligt min bok så ska det vara
hingstföl 334 dygn
stoföl 332 dygn
Med spelrum på 9 dagar åt vardera hållet ;)

Då är din bäbis i magen 8 månader nu??
Så här står det om fostret vid 8 månaders ålder:
Fostret intar en upprätt position.
Manen och håret växer utmed ryggraden växer.
Vikten har ökat till 16-19 kg.Längden uppgår till 70-75 cm.

Vill du veta mer? :confused:

Du kan känna med handen på bäckbandet så känner du att det blir allt slappare i muskulaturen...i början så är det ju som vanligt men nära fölning...ja då blir det så slappt att det liksom nästan gungar när man trycker . ;)

Allra säkrast är att kolla mjölken morgon och kväll...så länge den är genomskinlig så är det lugnt...blir det mjölkblandat så fölar de normalt inom 48 timmar.Obs!gäller att vara absolut ren om händerna för att ta dessa mjölkprover...gärna engångshandskar.Det är bara några droppar som behövs.

Alla har ju olika åsikter...men jag tycker detta är det mest träffsäkra och denna metod används faktiskt av det kungliga stallet i Saudi Arabien...duger det för dem så duger det för mej...hi,hi

Jag använder ett genomskinligt medicinmått för att lättare kuna se själva färgen på mjölken.

CosmicQueen: spännande! Ska hålla tummarna för dig! :)

Diego: tack! ska skriva upp 335 dagar också... :)

Tjena tjejen! ;)

Jo, jag har också ett par avelsböcker...men tror du jag kommit mig för att titta i dem en gång till? Har för mycket i tankarna just nu...och så är jag nog inne på Buke alldeles för mycket!

Gamla damen är snarare 9 månader gången snart! Räknar 9 mån den 8/2...så nog har det hänt grejer i magen. Hon är stor som en val nu :eek: och verkar jämt vara hungrig. Kraftfodergivorna som hon stod o suckade över tidigare åker ner med ett slurp och så undrar hon vart det tog vägen :D

Getter är nära förlossning när bäckenbanden är så slappa att man kan knipa ihop på båda sidor ryggraden på korset och fingrarna möts under ryggraden! Låter kanske mysko men jag prövar dem så. När fingrarna möts undertill är det nära förestående.

Men en häst tror jag inte man kan köra samma trick med! Liiite annorlunda byggda :D Har läst att man ska kunna se på stoet att bäckenbanden blir slappa, att det ska vara synligt för ögat menar jag. Men jag ska testa och gunga henne där också. :p

Hennes juver var ganska svullet för några månader sen, märkbart större. Men nu är det pyttelitet igen. Eller ja, det var nog ett par veckor sedan jag pillad där. Hon har varit lite "privat" den senaste tiden, kniper lite med svansen och lägger bak öronen om man håller på runt magen. Hon tyckte jag var rätt jobbig när jag pendlade henne på båda sidorna för några dagar sedan. Enligt pendeln ska det bli ett sto i alla fall... :)

Hmm, har för mig att jag läst att man helst inte ska joxa med juverna och kolla mjölken. Tydligen kunde man göra av med råmjölken om man inte passade sig :o På nåt sätt tog man bort proppen ur spenarna så att man riskerade att mjölken stod och rann...det lät iofs lite överdrivet men vad vet jag?!! :crazy:

När dyker de magiska vaxpropparna upp första gången? Och när sätter stoet juver ordentligt? När blir det mjölk i juverna, hur långt i förväg ungefär?

Blir alldeles prillig när jag tänker på att fölet kan dyka upp redan om två månader (tidigast)!!! Då vill jag bara :bump: i soffan! :rofl:

Har läst i en bok att mellan 320-355 dagar brukar de gå. Men runt 330 är vanligast ha jag hört. Om de fölar innan 320 dgr så räknads fölet som prematurt och därför har en liten chans att överleva (enligt boken jag läste).

Under åren har mina ston fött 43 föl på dygn 327-344, det har inte varit någon större skillnad mellan könen.. har fått hingst vid 327 & sto vid 344.. och tvärtom, så det kan man inte 'gå på' generellt!

Bombsäkra tecken bör man inte förvänta sig.. även om det är mest vanligt d.v.s slappa b-band, boxvandring, vaxproppar, skiter småhögar 3-6 bollar ofta straxt före.. alla ston är inte alltid så.. tyvärr, har missat 2 fölningar p.g.a minimalt juver med platta spenar (ofyllda), inga släppta b-band.. tiden inte 'inne' (327 d), men det gick bra ändå.. 'guscheloov' :smirk:

Kameran kan gärna monteras ett par veckor innan beräknad fölning, så kan man kolla nån gång per kväll & lär sig då hur stoet fungerar normalt.. lättare sen att se förändringen! :)

Aha! Bästa jag noterar d 327-344 också isåfall! :)

Det bästa hade ju varit om säljaren=uppfödaren hade noterat sånt för sina ston...så att jag hade haft något att gå efter på just henne. Men man kan ju inte få allting! :D

Idag är det dag 266 ;)

Jag vill inte missa fölningen för allt i världen!

Jag räknar med 330 dygn. Ifjol fick jag ett stoföl efter 325 och ett hingstföl efter 326.

Idag är det dag 266 ;)
I värsta fall kan du få vänta 94 dygn till.. en väninnas sto fölade på dygn 360 :eek:

Har faktiskt hört om flera sådana 'knipare'.. vilken mardröm, då man börjat vaka vid 320 dygn.. 'jättepåsar' under ögonen :rofl:

Det är definitivt vanligare att de går några dagar över tiden än att de fölar för tidigt. Det är iallafall trenden hos oss. Jag tror bara att vi har fått ett föl innan utsatt datum på ca 50 fölningar. Jag räknar 330 dagar eller bara rätt och slätt sista betäckningsdagen minus en månad året efter. Vi börjar dock alltid övervaka våra damer ca en månad innan dagen D. Vi tittar på juvrets tillväxt samt monterar upp TV-övervakningen.
Våra ston släpper bäckenbanden helt sista dagarna och mjölken brukar droppa ur juvret eller bilda stora vaxproppar ( ser ut som stelnad stearin)sista dygnet. De fölar aldrig innan mjölken är helt gulvit och lite tjock. Man ska inte hålla på att mjölka ur i tid och otid, men när jag ser att det är nära brukar jag stjäla några droppar för att se hur mjölken ser ut. Ingen av dem lägger sig ner sista dygnet, inte förrän det är dags för fölning. Så en natt utan halm i svansen = extra koll kommande dygn. Det finns naturligtvis undantag från alla "regler", man lär sig sina ston efter några år.
Björnvarps Gård

Jag har fått tre föl, första gick 360 (då var fölungen död så det var ngt fel), andra 320 och tredje 330. Tre olika ston, jag tror det är ganska individuellt och hoppas min ska pricka lika rätt den här gången :D.

Fast oj, jag trodde du var mer erfaren än så - du var ju med på fölmönstringsinsändaren...?

Eh, ytterligare 94? Stackars henne. Får verkligen hoppas det är ett undantag! :crazy:

Tack för tipset ang halm i svansen! Ska hålla ögonen öppna när det närmar sig :)

330 dagar eller möjligen betäckning - en månad. Men då är det ju som jag trodde från början. Men helt plötsligt kändes 330 dagar så lite! Bara två månader kvar ungefär...det har gått så fort! :)

Fast oj, jag trodde du var mer erfaren än så - du var ju med på fölmönstringsinsändaren...?

Jaha? Så nu får man inte engagera sig i frågor som kommer att röra en i framtiden och som intresserar en?! Bara för att man inte fått sitt första föl ännu? Bra att veta... ;)

Om bara de med erfarenhet har tillåtelse att göra sig hörda så skulle det snabbt bli rätt tyst. Någonstans måste man börja. :smirk:

Men tack för dina inputs på dräktighetslängd. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Lämnade ett sto på fribetäckning söndag 29/6. Hade ingen koll på hennes brunstcykel, men hon betäcktes flera gånger samma kväll och bara...
Svar
7
· Visningar
2 370
Senast: CK
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat