Tjena tjejen!
Jo, jag har också ett par avelsböcker...men tror du jag kommit mig för att titta i dem en gång till? Har för mycket i tankarna just nu...och så är jag nog inne på Buke alldeles för mycket!
Gamla damen är snarare 9 månader gången snart! Räknar 9 mån den 8/2...så nog har det hänt grejer i magen. Hon är stor som en val nu
och verkar jämt vara hungrig. Kraftfodergivorna som hon stod o suckade över tidigare åker ner med ett slurp och så undrar hon vart det tog vägen
Getter är nära förlossning när bäckenbanden är så slappa att man kan knipa ihop på båda sidor ryggraden på korset och fingrarna möts under ryggraden! Låter kanske mysko men jag prövar dem så. När fingrarna möts undertill är det nära förestående.
Men en häst tror jag inte man kan köra samma trick med! Liiite annorlunda byggda
Har läst att man ska kunna se på stoet att bäckenbanden blir slappa, att det ska vara synligt för ögat menar jag. Men jag ska testa och gunga henne där också.
Hennes juver var ganska svullet för några månader sen, märkbart större. Men nu är det pyttelitet igen. Eller ja, det var nog ett par veckor sedan jag pillad där. Hon har varit lite "privat" den senaste tiden, kniper lite med svansen och lägger bak öronen om man håller på runt magen. Hon tyckte jag var rätt jobbig när jag pendlade henne på båda sidorna för några dagar sedan. Enligt pendeln ska det bli ett sto i alla fall...
Hmm, har för mig att jag läst att man helst inte ska joxa med juverna och kolla mjölken. Tydligen kunde man göra av med råmjölken om man inte passade sig
På nåt sätt tog man bort proppen ur spenarna så att man riskerade att mjölken stod och rann...det lät iofs lite överdrivet men vad vet jag?!!
När dyker de magiska vaxpropparna upp första gången? Och när sätter stoet juver ordentligt? När blir det mjölk i juverna, hur långt i förväg ungefär?
Blir alldeles prillig när jag tänker på att fölet kan dyka upp redan om två månader (tidigast)!!! Då vill jag bara
i soffan!