Hur många dagar skiljer ni sto och föl åt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tina_tiger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 672
T

tina_tiger

Hej!

Mitt sto fölade för en vecka sedan. Jag har skiljt henne och fölet varje dag och longerat för att hon skulle tömma ut livmodern. Nu verkar det inte vara så mycket "gegga" kvar där inne, det kommer bara liiite gult (kissfärgat) när hon gnäggar och hon är inte alls lika upprörd när hon går ifrån stallet. De första dagarna rann det verkligen ur henne (urk!!!) och då förstod jag att det behövdes, men nu börjar jag bli tveksam. Hur länge brukar man hålla på med detta? De går ju ute i hagen varje dag också, så hon rör ju på sig.

//Tina

Sv: Hur många dagar skiljer ni sto och föl åt?

Jag skiljer aldrig mina ston från sina föl, dom springer och jagar sina föl och får då ut det som ska, sedan rinner resten ut vid fölbrunsten som är en reningsbrunst.
Mina föl är med även då vi handbetäcker ston, fölen brukar stå en bit från fölet!
Fungerar utmärkt, dom som semineras är med vid seminspiltan, så fölen är med stoet hela tiden!

Jag delar inte heller på mina, eftersom det skulle vara en livsfara för alla om jag skulle försöka (monster-ånglok)! Renar sig själv fint endå när dom är i hagen o springer runt.

Jag har aldrig delat på något av mina förrens vid avvänjningen. Det är ingen idé liksom. Stoet renar ut sej självmant i alla fall.
Dessutom tycker jag att skaderisken är för hög vid separationer i tidigt stadie.

Jag brukar dela dem fram till fölbrunsten. Efter det så är fölet så pass vant att vara ensamt i några minuter att vi fortsätter av rena farten med att longera stoet några minuter varje dag. Sen är jag en sådan grym människa att vi sätter igång stona efter en månad med lättare ridning. Har aldrig haft skadr på varken ston el föl vid tidig kortare särning. Mina ston har dessutom lätt för att bli feta så inför utställningssäsongen vill jag ha dem lite mer vältränade. Ingen i omgivningen anser att mina ston/föl ser lidande ut av en kortare ridtur (här har vi många som gärna ger komemntarer om allt) Har möjlighet att kunna ta med fölet i ridhuset om vi så vill.

Däremot så hade vi ett halvblodsto i stallet som raserade halva ridhuset när hon lämnade sin unge vid 3-4 mån ålder i stallet. Fölet i sin tur hoppade boxdörrar upp till 6 mån ålder, något som mina aldrig gjort. Vad som är rätt o fel är nog upp till varje individ. Det som passar mina ston kankse inte passar någon annans ston.

Vi sätter också igång stona när fölet är ca en månad.
Efter fölningen tar jag ut stoet från stallet fast jag longerar inte utan går bara runt gårdsplan. Sen en gång dagen efter. Det brukar räcka.

Tack för era svar!

Det har gått jättebra att skilja sto och föl åt, klart att mamman varit upprörd, men det blev mindre och mindre för varje dag, och vi har inte ens varit i riskzonen för skador. Jag har haft en medhjälpare som passat fölet i boxen. Med tanke på hur mucket gegga som rann ur henne är jag glad att det kom ut så snabbt som möjligt och inte blev kvar i livmodern. De första två dagarna efter fölningen var hon helt nerkletad av blod och var längs insidan låren, redan INNAN hon longerats.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av avel, men jag har tänkt så här: :idea: I en vild hästflock rör sig hästar ca 5 mil per dygn. Ibland uppstår kanske förvirring när fölet kommer ifrån sin mamma en liten kort stund och då blir stoet oroligt och ropar på det (och då dras livmodern ihop och trycker ut restprodukterna). Dessutom rör sig stoet hela tiden för att skydda fölet mot andra hästar. Hon får en massa motion, vilket främjar läkningen av livmodern.

Jag har ingen hästflock. Dessutom var sto och föl bara ute ca en timme de 2-3 första dagarna. Alltså måste jag "simulera" motionen och situationerna som kan uppstå. I går när hon longerades kom det inte ut något gegg alls ur slidan, så nu behövs nog inte longeringen ur reningssynpunkt längre.

Jag tänker börja rida stoet lite lätt när fölet är ca en månad, i hagen. Hon är en dam som är mycket lättfödd och har lätt att lägga på sig. Det kommer inte bli hårdträning direkt, men ändå motion.

//tina_tiger

Tack för era svar!

Det har gått jättebra att skilja sto och föl åt, klart att mamman varit upprörd, men det blev mindre och mindre för varje dag, och vi har inte ens varit i riskzonen för skador. Jag har haft en medhjälpare som passat fölet i boxen. Med tanke på hur mucket gegga som rann ur henne är jag glad att det kom ut så snabbt som möjligt och inte blev kvar i livmodern. De första två dagarna efter fölningen var hon helt nerkletad av blod och var längs insidan låren, redan INNAN hon longerats.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av avel, men jag har tänkt så här: :idea: I en vild hästflock rör sig hästar ca 5 mil per dygn. Ibland uppstår kanske förvirring när fölet kommer ifrån sin mamma en liten kort stund och då blir stoet oroligt och ropar på det (och då dras livmodern ihop och trycker ut restprodukterna). Dessutom rör sig stoet hela tiden för att skydda fölet mot andra hästar. Hon får en massa motion, vilket främjar läkningen av livmodern.

Jag har ingen hästflock. Dessutom var sto och föl bara ute ca en timme de 2-3 första dagarna. Alltså måste jag "simulera" motionen och situationerna som kan uppstå. I går när hon longerades kom det inte ut något gegg alls ur slidan, så nu behövs nog inte longeringen ur reningssynpunkt längre.

Jag tänker börja rida stoet lite lätt när fölet är ca en månad, i hagen. Hon är en dam som är mycket lättfödd och har lätt att lägga på sig. Det kommer inte bli hårdträning direkt, men ändå motion.

//tina_tiger
Alltså VARFÖR bara ute en timme om dagen? :confused:

Sen, kom ihåg att med ett diande föl vid sidan så lär hon INTE lägga på hullet utan snarare tvärt om! När de ger som mest di så har de ungefär DUBBELT behov av energi och TREDUBBELT behov av proteiner mot normala underhållsbehovet. Detta kommer alldeles säkert räcka gott för att hålla henne smal under digivningen!
Jag har själv ett halvblodssto som verkar ha shetlandsponnygener, dvs hon blir extremt fet sommartid. MEN med föl vid sidan blev hon MAGER, trots massor av tillskottsfoder!

VARFÖR inte låta henne vara mammaledig och ta tag i en eventuell övervikt när fölet är avvant :confused:?

Mina ston har alltid, för övrigt, sprungit tillräckligt mycket efter sina fölungar ute i hagen så de har renat sig bra utan longering. jag longerade EN gång efter mitt första föl, de 19 efterföljande har mått bra ändå!

Jag skiljer inte på mina mammor och föl alls. Eventuellt första dagen en stund på lina eller lösgalopp i paddocken, men mina mammor är inte av den ängsliga typen och springer inte så mycket, de försöker mest beta när man tar ut dom :o
Dom renar sig själv bra genom att få regelbundna stolleryck i hagen. Stillastående språng upp i luften, full fräs 16 varv på en mindre volt med fölis i mitten och övriga krumbukter liknandes Inte-Nudda-Mark.
Denna metod har gjort att dom är rena och fina och det har aldrig varit några problem med ombetäckningar.
I och för sig snö, men så här ser det ut dagligen hemma i hagen :p
bus2.jpg

Precis som Ameo så undrar jag varför dom inte fått vara ut längre tid?
Håller också med Ameo om att det är bättre att låta stoet få vara mamma i fred under den tid som fölet diar. Det tar mycket på stoet och om hon ger mycket di så kan det verkligen vara svårt att få henne att hålla hullet.
Själv delar jag inte på sto och föl med mindre än att moderkakan inte lossnar av sig själv. Då kan jag ta ut stoet och longera och se om den kommer innan jag ringer veterinären. Annars springer de alldeles tillräckligt efter fölet för att rena sig. Har inte haft problem vid ombetäckningar vare sig på 30 dagars eller fölbrunsten. Då har jag fått föl nummer 25 i år.

Alltså VARFÖR bara ute en timme om dagen? :confused:

Sen, kom ihåg att med ett diande föl vid sidan så lär hon INTE lägga på hullet utan snarare tvärt om! När de ger som mest di så har de ungefär DUBBELT behov av energi och TREDUBBELT behov av proteiner mot normala underhållsbehovet. Detta kommer alldeles säkert räcka gott för att hålla henne smal under digivningen!
Jag har själv ett halvblodssto som verkar ha shetlandsponnygener, dvs hon blir extremt fet sommartid. MEN med föl vid sidan blev hon MAGER, trots massor av tillskottsfoder!

VARFÖR inte låta henne vara mammaledig och ta tag i en eventuell övervikt när fölet är avvant :confused:?

Mina ston har alltid, för övrigt, sprungit tillräckligt mycket efter sina fölungar ute i hagen så de har renat sig bra utan longering. jag longerade EN gång efter mitt första föl, de 19 efterföljande har mått bra ändå!

De första dagarna hade vi skitväder och extremt mycket knott på kvällarna här, vilket var den enda tiden jag kunde få hjälp med att ta ut sto och föl. Dessutom blev jag varnad för att att fölet "såg så dåligt" och att de gott och väl kunde stå inne de fyra första dagarna för att han inte skulle trassla in sig i eltråden. Så himla dåligt tyckte jag dock inte att han verkade se, så sen dag tre har de varit ute normalt på dagarna. Han vet var staketet går och har provat strömmen. Jag har trästaket med tråd innanför. Han följer ju mamma bra nu så jag kan ta ut dem själv till hagen. Fast jag har byggt upp ett staket så att han inte ska springa ut på vägen av misstag.

Mitt sto springer inte efter fölet i hagen. Dessutom står det i alla böcker och tidningar jag läst att stoet ska longeras samt att de uppfödare jag känner gör så, så därför har jag gjort det. Men, jag är som sagt nybörjare på det här med avel. Jag kanske också tänker annorlunda efter 19 föl, fast det kommer jag nog varken ha nerver eller ekonomisk möjlighet till att skaffa.

Vad gäller ridningen så snackar vi barbackaritt i hagen med fölet vid sidan, korta pass. Har inte direkt tänkt träna henne. Jag kommer givetvis att vaka över hennes hull som en hök och oroa mig för henne och fölet hela tiden, på samma sätt som jag snudd på oroat ihjäl mig under de senaste 13 månaderna sedan jag lämnade bort henne på seminering och hon blev dräktig. Är skitnervös för hennes utfodring: hon får ju inte falla ur och fölet måste växa optimalt och så är det ju detta med att hon drabbades av ett misstänkt fånganfall i somras som hela tiden ligger och oroar i bakgrunden.

Jag kommer troligen att vänja av fölet så sent som möjligt, ev efter 8-9 månader, och så mjukt och naturligt som möjligt, vilket man numera rekommenderar på Flyinge.

Som person har jag ett grymt kontrollbehov och höga krav på mig själv. Är livrädd för att göra något fel med mina hästar, för det måste absolut betyda att jag är en dålig människa, som inte förtjänar att ha häst. Sätter mina hästar framför allt, vilket kanske inte alltid är helt sunt vare sig för mig själv eller min omgivning eller kanske ens mina hästar...

//tina_tiger

Tar isär sto och föl en stund varje dag. Fölet själv i box mamman bunden precis utanför. Brukar borsta och fixa med mamman. nyttigt för föl att vara själv en stund.

Hej T-T!
Det kommer säkert att gå bra för dig med skötsel av sto + föl. Du söker ju kunskap och är vetgirig. Ditt sunda förnuft kommer du lååångt med!
Lycka till!

Tack för uppmuntran! :bump:

Tar isär sto och föl en stund varje dag. Fölet själv i box mamman bunden precis utanför. Brukar borsta och fixa med mamman. nyttigt för föl att vara själv en stund.
Fast det där är ju inte att ta isär. Så länge de ser varandra är de inte isär tycker jag.

Jag skiljer inte på mina mammor och föl alls. Eventuellt första dagen en stund på lina eller lösgalopp i paddocken, men mina mammor är inte av den ängsliga typen och springer inte så mycket, de försöker mest beta när man tar ut dom :o
Dom renar sig själv bra genom att få regelbundna stolleryck i hagen. Stillastående språng upp i luften, full fräs 16 varv på en mindre volt med fölis i mitten och övriga krumbukter liknandes Inte-Nudda-Mark.
Denna metod har gjort att dom är rena och fina och det har aldrig varit några problem med ombetäckningar.
I och för sig snö, men så här ser det ut dagligen hemma i hagen :p
bus2.jpg

Stor skillnad mot mina damer som bara äter och äter och äter och äter:crazy: Ida reds förra sommaren med föl vid sidan och ändå var hon smällfet. Mina cobbar har aldríg rasat i vikt med föl vid sidan men däremot sekt B stona som går på samma bete...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 110
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: exotic
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 384
Senast: Ramona
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Årets skattebesked

Hund, Katt, Andra Djur