Sv: hur många dagar rider ni er unghäst?
Hej!
Jag har en unghäst, 4 årigt arabiskt fullblods sto.
Vi varierar hennes träning med NH, promenader,ridning, longering,tömkörning. m.m.. mycket olika.
Hon håller på att muskla sig, har dock musklat på sig en HEL DEL sedan vi började.
Jag rider för tränare 1ggr/vecka, då är det dressyrträning. samt lydnadsträning.
Rider själv 2dar/vecka, då är det dressyrträning också.
Red ut på henne FÖRUT men har ingen att rida ut med och vill inte rida ut själv, samt att jag vill kunna kontrollera henne innomhus och på utebana innan jag rider ut i skogen av den anledningen att hon stegrat rätt mycket innan jag började träna henne för tränare 1dag/vecka. Hon stegrade och höll på att ramla baklänges utomhus. Hon var inte rädd hon hade bara ingen lust att gå fram.
Istället för ridning utomhus
promenerar jag med henne 1 dag i veckan.
Klättring i backar och gå över massa träd som ramlat ned osv, gå över diken bla.
Miljöträning 1-2dar/vecka tex. gå i mörker eller ut i skogen
Varje dag tränar vi NH, min lilla dam har mycket egen vilja. Med mig är hon snäll med de andra gå hon på bakbenen in..=/
Vet inte riktigt vad mer jag ska göra för att hon ska sluta, har sagt vad de ska göra för att hon ska lyssna och sluta. Men hon fortsätter ändå:P
Ett veckoschema för min 4 åring:
Måndag: Miljöträning/Ridning
Tisdag: Miljöträning/Ridning
Onsdag: Longering/Ridning totalt ca 30min
Torsdag: Ridning/ Longering ca 30min
Fredag: Lektion ca 45min
Lördag:Promenad/Ridning
Söndag: VILA
Som ni ser står det mycker ridning på schemat.
Jag har en medryttare till henne som har henne Måndag och Tisdag.
Hon tränar mest Miljöträning utomhus i mörker då hon kommer rätt sent och ridhuset är upptaget av massa folk.
Annars tränar hon henne för hand, dvs rider fast hon går brevid.
Beroende på vad hon har gjort de två dagarna hon har så planerar jag resten av veckan efter det.
DVS. har hon två dagar miljöträning.
Min häst är väääldigt pigg och mycket egen motor,
Onsdagar: Longering skritt och trav i Lilla ridhuset( hon är väldigt ljudkänslig och hatar att vara i Lilla ridhuset, därför är vi där och Longerar 1dag i veckan) det låter mycket utanför och ingen isolering. så ni kan ju förstå att det låter mycket
Efter det så brukar jag rida ca 15-20min, mest skritt och känna lite på henne. Det brukar leda till att jag måste trava henne för att hon ska kunna slappna av och koncentrera sig.
Torsdagar: Rider jag henne igen, då det är dagen innan lektion, står hon dagen innan lektionen så blir hon väldigt bråkig.( Var iaf) nu börjar hon lugna ner sig och inte explodera
Fredagar: Beroende på hur hård och jobbig lektionen har varit så blir det antingen promenad eller ridning på lördagen. och Vila söndagar.
Detta passar bra till just henne då hon inte bara kan tränas 2dar i veckan utan måste verkligen få jobba med både kropp och huvud som hon älskar att göra. Lära sig nya saker och få beröm!
Eller om man bara skulle skritta henne 3 dagar och träna NH och rida en dag det skulle inte gå.. som redan sagt hon skulle explodera.
Vi har ridit för våran tränare nu i snart 2mån och har redan kommit till galoppen! hon kunde skritt och trav innan, men bråkade väldigt mycket.
Vi har nu som mål att till våren starta LC