hur många dagar rider ni er unghäst?

Soff91

Trådstartare
Hur många dagar rider ni er unghäst somm håller på att musklar upp sig?
Stallägaren säger att man ska rida ca varannan dag i olika miljöer och växla mellan olika grejer.

Vad tycker ni/hur gör ni?

Sv: hur många dagar rider ni er unghäst?

Det beror ju helt på vad det är för unghäst och hur ung den är. Och vad den skall användas till i framtiden och vad det är för ras...

Vad har du för häst?

jag har ett 5årigt fullblod som blev inriden för något år sedan.

Jag har alltid haft som grundregel att jobba hästen lika många dagar/vecka som den är gammal, 3 år 3 dagar, 4 år 4 dagar osv. Sen skiljer det sig alltid mellan individer. Min nuvarande häst har både damp och ADHD så han blev knäpp av att inte göra något. Så när han var liten fick jag hitta på andra saker vilodagarna för att stimulera honom. Vi var ute och gick i skogen, lärde honom att gå ner på ett framben och bocka, ledövningar, ta godis vid höften, under bakbenet osv.

jo jag har hört fler som har sakt att man ska jobba med hästen lika många dagar som hästen är i år. men min häst är sex år men kankse är lika mkt inriden som en treåring. ;s men jag försöker rida så mycket jag kan och hinner. (;

Jag har en 4-årig unghäst.
Hon rids 4-5 dagar i veckan, väldigt varierat :)

Min 5 åring håller på att musklas upp efter 6 månaders uppehåll (började med skrittpromenader/tömkörning i slutet av augusti, började skritta uppsuttet en månad senare).
Hon rids ca 2 dagar/vecka, resterande är markarbete, t.ex löshoppning, löslongering, tömkörning, promenader etc.
Jag är jättenoga med att variera hennes arbete.

Jag är inne på min tredje unghäst och hur ofta jag rider/aktiverar hästen, och vad det blir för dagen beror på stor del till hästens grundtemperament och de förutsättningar som råder (tillgång till ridbana/ridhus, väder osv.

I grunden tänker jag också aktivering lika många dagar som hästen är gammal, men det funkade inte på första hästen. Han blev på tok för pigg och odräglig. Dessutom led han av sadeltvång och behövde få sadeln på sig flera gånger i veckan. Tuff och störig att rida ut på var han också, så det blev myket jobb på bana/ridhus, men ofta tömkörning och löshoppning samt bomarbete istället för "släta" dressyrpass.

Häst nr 2 funkade det utmärkt med att aktivera antalet gånger efter ålder. Dock blev det oftast ett avsuttet pass per vecka.

Nuvarande hästen är 3 år. Den aktiveras 3-4 dgr/vecka lite beroende på hur jag jobbar, men aldrig mer än två dagar i rad. Rider max 3 dagar och minst ett pass i veckan är avsuttet då jag tömkör. De dagar jag rider så försöker jag att rida ut en sväng, antingen hela ridpasset eller att jag börjar rida en stund på ridbanan för att avsluta med en liten sväng ute. Bomjobb och löshoppning läggs in efter nyår.

denna veckan har det blivit tre två dagars ridning och en dag longering. har inte haft så mycket tid denna veckan. :/ men Imorgon ska hon få vila sen på tisdag ska jag longera/löshoppa, har inte bestämt än.

Men hur mycket löshoppar ni era hästar?? Har hört att dom säger att man ska hoppa max 2 gånger per vecka. stämmer det? och isf ingår löshoppning i dom två dagarna?

Jag löshoppade (då jag stod uppstallad vid ridhus som i princip alltid var ledigt dagtid - jag jobbar natt) en gång varannan vecka. Löshoppningen räknas som ett av de vanliga aktiveringspassen.

Min 3-åring går 3dagar i veckan uppsuttet och varierat. Men sedan för att aktivera så är vi ute och promenerar, Och varannan vecka så löshoppar vi ett pass oxå men då ist för ett uppsuttet pass och det funkar alldels utmärkt för honom i och med att han är rätt stor :)

Okej. (: Jag måste börja löshoppa mera. Vill ju börja tävla hoppning men det går sakta framåt. vi travar och galoperar mest över bommar och typ 30cm hinder nu.

Jag rider min 3,5 åring varannan dag men låter han få 2 dagars vila i sträck varannan vecka.

Vi rider väldigt varierat och jag försöker att inte vara i paddocken mer än max 2 gånger på en vecka.
Vi rider ut (i mörker med pannlampa...) minst en dag i veckan, tränar reglering av tempo i trav och galopp på vår galoppbana en gång i veckan, sedan tränar vi för tränare en dag i veckan där vi stämmer av hela tiden hur pass långt i utvecklingen han har kommit.
Vi har faktiskt kommit så pass långt att han klarar att hoppa en bana med låga hinder och han är väldigt hinderklok (mer än vad jag är tror jag...).
Han är väldigt för sig och vi har kommit mycket längre än vad som är normalt, men i gengäld så kommer han att få 2 månaders vintervila och fundera på vad han har lärt sig.
Fast jag tror inte han kommer att fundera så mycket på det han har lärt sig då han kommer att tillbringa lovet tillsammans med 8 ston...! :D

KL!

Hur tycker ni att man ska lägga upp antalet dagar på en fyra åring-(fem till våren) som inte alls har blivit aktiverad de första årena,(gått på lösdrift) utan har blivit tömkörd o riden ca 1-2ggr i veckan sen i sommras, så senor o muskler är ju inte alls tränade sas, o passen har ju varierat allt mellan 10-30 min

Hej!
Jag har en unghäst, 4 årigt arabiskt fullblods sto.
Vi varierar hennes träning med NH, promenader,ridning, longering,tömkörning. m.m.. mycket olika.
Hon håller på att muskla sig, har dock musklat på sig en HEL DEL sedan vi började.

Jag rider för tränare 1ggr/vecka, då är det dressyrträning. samt lydnadsträning.
Rider själv 2dar/vecka, då är det dressyrträning också.

Red ut på henne FÖRUT men har ingen att rida ut med och vill inte rida ut själv, samt att jag vill kunna kontrollera henne innomhus och på utebana innan jag rider ut i skogen av den anledningen att hon stegrat rätt mycket innan jag började träna henne för tränare 1dag/vecka. Hon stegrade och höll på att ramla baklänges utomhus. Hon var inte rädd hon hade bara ingen lust att gå fram.

Istället för ridning utomhus promenerar jag med henne 1 dag i veckan. Klättring i backar och gå över massa träd som ramlat ned osv, gå över diken bla.
Miljöträning 1-2dar/vecka tex. gå i mörker eller ut i skogen;)

Varje dag tränar vi NH, min lilla dam har mycket egen vilja. Med mig är hon snäll med de andra gå hon på bakbenen in..=/
Vet inte riktigt vad mer jag ska göra för att hon ska sluta, har sagt vad de ska göra för att hon ska lyssna och sluta. Men hon fortsätter ändå:P

Ett veckoschema för min 4 åring:
Måndag: Miljöträning/Ridning
Tisdag: Miljöträning/Ridning
Onsdag: Longering/Ridning totalt ca 30min
Torsdag: Ridning/ Longering ca 30min
Fredag: Lektion ca 45min
Lördag:Promenad/Ridning
Söndag: VILA

Som ni ser står det mycker ridning på schemat.
Jag har en medryttare till henne som har henne Måndag och Tisdag.
Hon tränar mest Miljöträning utomhus i mörker då hon kommer rätt sent och ridhuset är upptaget av massa folk.
Annars tränar hon henne för hand, dvs rider fast hon går brevid.

Beroende på vad hon har gjort de två dagarna hon har så planerar jag resten av veckan efter det.
DVS. har hon två dagar miljöträning.
Min häst är väääldigt pigg och mycket egen motor,
Onsdagar: Longering skritt och trav i Lilla ridhuset( hon är väldigt ljudkänslig och hatar att vara i Lilla ridhuset, därför är vi där och Longerar 1dag i veckan) det låter mycket utanför och ingen isolering. så ni kan ju förstå att det låter mycket;) Efter det så brukar jag rida ca 15-20min, mest skritt och känna lite på henne. Det brukar leda till att jag måste trava henne för att hon ska kunna slappna av och koncentrera sig.
Torsdagar: Rider jag henne igen, då det är dagen innan lektion, står hon dagen innan lektionen så blir hon väldigt bråkig.( Var iaf) nu börjar hon lugna ner sig och inte explodera;)
Fredagar: Beroende på hur hård och jobbig lektionen har varit så blir det antingen promenad eller ridning på lördagen. och Vila söndagar.

Detta passar bra till just henne då hon inte bara kan tränas 2dar i veckan utan måste verkligen få jobba med både kropp och huvud som hon älskar att göra. Lära sig nya saker och få beröm!
Eller om man bara skulle skritta henne 3 dagar och träna NH och rida en dag det skulle inte gå.. som redan sagt hon skulle explodera.

Vi har ridit för våran tränare nu i snart 2mån och har redan kommit till galoppen! hon kunde skritt och trav innan, men bråkade väldigt mycket.
Vi har nu som mål att till våren starta LC:)

Hon löshoppas ca varannan till var tredje vecka. beroende på när det finns tid.:)
Hon hoppar 1-3 hinder, olika sorters hinder och olika höjd.

Vi börjar på små hinder ca 50cm och sedan höjer vi allt eftersom, beroende på hur hon hoppar och hur pigg hon är.
Rusar hon sätter vi upp fler hinder och lägre höjder.
Senaste gången vi löshoppade fick hon hoppa en oxer på 1.05 och ett räcke på 1.10 och var inte ens svettig efter passet, hon ville bara fortsätta.:P
Men det är som sagt lite olika =)

Ska även när galoppen sitter som den ska sätta upp lite småhinder, då hon är väldigt van vid bommar, jag tömkör ofta över bommar för att hon ska få lyfta på benen och koncentrera sig på arbetet och inte dra iväg, då hon är väldigt stark.
Jag ska först införskaffa mig en hoppsadel..har bara en dressyrsadel just nu :0

kl*

Jag har alltid strävat efter mottot: lika många dagar som hästens ålder, alltså 3 dagar som 3 åring, 4 dagar som 4 åring osv. Men sen är det ju även från individ till individ, man tar det i den takten som funkar bäst helt enkelt. Och självklart varierar man träningen, tror knappast en unghäst tycker om att springa runt runt runt i ett ridhus varje dag!

Vet även flera som rider deras unghästar HÅRT (typ 6dagar i veckan som 3åring, varav kanske 1 eller 2 dagar uteritt med mkt galopp) vilket har resulterat i att hästarna har fått rejält ont i ryggen. Det är enormt lätt att knäcka en häst psyke, men tre ggr svårare att bygga upp det, väljer då hellre att skynda långsamt och kanske vara extra försiktig. Man ska alltid utgå från hästen man håller på med, växtfaser osv, helt enkelt man ska lyssna på hästen!

var tredje dag rider jag, blandat med vad som passar bäst för hästen/tiden/osv. Mycket markarbete och skogsturer. Detta gäller första inridna halvåret då, sen kan de ökas på till vartannan dag

Rider in islandshästar, så dom är 4 år (en islandshäst har långsamare växt är en "vanlig". vid omkring 8 års ålder är dom färdigväxta)

en 5 åring för mig är så gått som "vuxen", förutsatt att den rids rätt, skulle jag rida ca 5 dagar i veckan beroende på arbete.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka