Hur många dagar i veckan?

Sv: Hur många dagar i veckan?

Just nu när jag bor hemma så går hästne i princip alltid. Han vilar när jag är lat, dock MAX 1 dag/vecka. Han vilar idag eftersom regnet öser ner och jag gillar inte att rida dressyr i regn (stod på schemat idag) och han vilade sist förra lördagen.

Dock rider jag bara varannan dag. En dag i veckan är det inhoppning sedan 2 veckor tillbaka. En dag försöker jag ägna åt dressyr/markarbete en klättring och en gärna uteritt med sällskap.

Övriga dagar ägnas åt antingen springa vid cykeln (trav lite galopp ca 1 h), slapptömkörning rakt ut i skogen i skritt ca 2 h, promenad/jogging ca 30 min, arbete på långa tyglar ca 20 min, körning i långt travpass ca 1 h.

Jag är för varierad träning och att hästen rör på sig ordentligt. Men detta har ju utvecklats from att han kom som 2,5-åring. Med endel längre vilor och lugnare perioder (företrädelsevis då under höst/vår då jag pluggar borta). Då går han allt ifrån inget alls (helvila, inte så ofta) till ca 4-5 dagar/vecka. Då rids han två dagar, en dag åt något avsuttet som ovan och en dag som handhäst bredvid mammas häst och ex promenad med hunden.

I stort sett varje dag med varierande intensitet. Min ponny tävlas regionalt i körning och ska alltså vara i form för 10 km maraton med hinder. Jag varierar träningen med galoppintervaller framför vagn och under ryttare, lättare konidionspass, dressyr (både körd och riden), tömkörning osv. Nu såhär mitt i tävlingssäsongen rider jag knappt alls, utan det blir mest körning och tömkörning. Vilodagar blir var 7-10 dag, det brukar falla sig rätt naturligt.

Min dressyrhäst (11 bast) tränas 5-6 dagar i veckan.

Just nu görs något med hästen 1-2 gånger om dagen 7 dagar/veckan

Han blir så jäkla fet på betet!
Men han kanske inte rids alla dagar och han rids aldrig två pass på ridbanan utan i så fall 1 eller båda passen i skogen..
När han inte rids kan vi syssla med lastträning, löshoppning, tömkörning osv...

Han måste hållas igång, han är redan för tjock min häst av ponnyras!
Jag har en medryttare som hjälper mig som rider MINST två gånger i veckan. Dessutom är hennes mamma ridkunnig så jag har sagt att om hon också vill ta hästen på en tur med någon av de andra i stallet tex så är det bara att göra det!

:bump:
Min häst får vila i vinter istället, december-januari och under vilan så kommer han ridas ut på 3-4 dagar i veckan men inget
"jobb" utan bara lull lull i skogen..

Min pålle får ca 2 vilodagar per vecka.. rider 2 vila 1 rider 3 vila 1 osv. Men nu ska vi bränna fett och få mer kondis igen efter "halvvila" i ca 1 månad pga att han inte haft några skor. Så nu blir det mer med ca 1 dags vila per vecka:laugh: Men alla dagar är inte hårda pass utan även endel lugna turer i skogen!

Olika beroende på hur mycket vi har att göra på jobbet. Men nu så är hon under igångsättning efter att ha vilat i närmare 2månader. Så vi kör skritta första dagen - lite hårdare dag 2 - skritta dag 3 - vila dag 4, och sen börjar det om igen

Jag rider ca tre dagar i veckan och de är olika hur jag rider men jag brukar försöka komma ut på åtmindstone en längre uteritt i veckan. Bara för att den är lång är det inte ett genomgående hårt pass utan snarare lite intervall-träning. Sen blir det också något kortare utepass och ibland renodlat voltarbete.

De dagar jag inte rider så försöker jag vara en stund på volten och tömkör eller löslongerar då för det mesta. Ibland lite löshoppning.

Varför? Två barn + att hästen har sadeltvång. Utan det hade jag lätt kunnat ta några fler kortare ridturer men nu kräver hästen uppvärmning för att inte bli sönderstressad. Och då blir det tyvärr svårare att hinna RIDA varje gång.

Han är i ok kondition och går på lösdrift.

Jag rider ca 4 dagar i veckan, kanske oftare nån mer nu på sommaren, men hon går på lösdrift så det går ingen nöd på henne. Hon är inte heller i tävlingskondition, jag rider mest ut och är på banan max 1 gång i veckan.

Jag tränar och planerar att tävla i distansritt (debut i augusti, PP-klass 30km).

Jag rider/tränar NH ca 4-6 dagar i veckan, vissa veckor blir det 7 dagar i veckan (:angel:) och andra kanske bara 3 dagar i veckan. Vädret kan påverka ganska mycket då vi inte har ridbana/ridhus. Jag föredrar också att inte åka ut till stallet om jag t.ex. är superstressad, eftersom min häst påverkas ganska mycket av ryttarens humör och lätt blir nervig om man stressar runt henne.
Förutom det jag gör med henne, går hon ute på stoort bete dygnet runt nu och jag funderar på att släppa henne på lösdrift istället för boxen i höst.

Honey mår bra av att aktiveras och behöver tränas för att må riktigt bra psykiskt. Vi gör det mesta (dressyr, hoppning, långritter, NH, klättra, skogen, racer-galopper....), det mesta vi kan komma på. Försöker se till att alltid ha roligt. Jag tror på så varierad träning som möjligt, för både psykisk och fysisk hälsa.
Vårat upplägg funkar bra för oss.
(Sen är jag kanske lite bortskämd, då Honey inte är precis svår att få upp i kondition, behöver inte tränas speciellt mycket. hon skulle absolut kunna gå en CR-klass nu egentligen tror jag, men vi tar det lugnt med tävlandet då hon inte varit ute speciellt mycket ännu..)

Jag själv brukar ha 1-2 vilodagar i veckan :)
En kompis till mig som rider en 4½-åring rider honom 2 dagar i rad och låter honom vila 1 dag, sedan så rider hon honom 2 dagar i rad och låter honom vila 1 dag och så rullar det på ;)

min häst går 6-7 dagar i veckan ,två gånger för tränare ( dressyr och hopp ) och tävling på helgen . han vilar alltid dagen efter tävling .

Försöker rida varannan dag. Ibland har jag en medryttare som rider en gång. Den veckan kan han få gå den gången extra.

Jag rider min häst 5-6 dagar, eller jobbar ska jag säga. Brukar tömköra henne nån gång i veckan. Rider jag 6 dagar är en av dem lugn, tex en skrittur eller en lugnare uteritt.
Min häst mår bäst och går bäst när hon får återhämta sig lite, men kan inte vila för mkt heller för då blir hon för pigg...

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: warg
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama