M
Mahogny
Sv: Hur många dagar i veckan?
Ibland 6 dagar i rad, ibland bara 2. sen vilodag. varierar väldigt mycket.
Ibland 6 dagar i rad, ibland bara 2. sen vilodag. varierar väldigt mycket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför rider ni andra så sällan?
Jag tävlar i western. Har en 4-åring för dagen som håller på att matchas inför augustitävlingen. Hon jobbas alltså 4-dagar i veckan för tillfället sen blir det 4-5 dagar i veckan när hon är äldre. Arbetspassen är sällan kortare än 1 - 1,5 timme...en dag i veckan är det tempoträning och då blir det längre sträcka och tid. Hästen behöver mellan 24 - 48 timmar för muskelåterhämtning efter ett sånt pass. Då går hästen i stor hage. Sommartid = ute dygnet runt, vintertid = ute från 5-6 tiden till 22...detta oavsett träning på dagen. Det innebär att hästen alltid är i rörelse. Har aldrig haft en häst som behövt mer träningsdagar än så...Till alla:
Tävlar ni som låter hästarna vila 3 ggr/vecka? Hur rider ni?
Jag rider ju min häst 6 dagar i veckan, och han trivs bra. Jag kör aldrig helt slut på honom, men om jag tränar för någon blir han löddrig av svett i värmen ibland (beroende på hur mycket han bråkar). Nu känner jag mig som värsta djurplågaren! Min häst får inte heller stå dagen efter en träning, för träningsvärkens skull, utan får gå lugnt då, men ofta en timme. Han får svettas mest varje dag, tror ni att han kommer att få slitage av denna träning? Ska tilläggas att jag är noga med fram- avridning, han skrittas i 20 minuter om han tränas, jag försöker rida omväxlande och på olika underlag. Vad ärliga nu
Varför rider ni andra så sällan? Jag rider min häst jämnt sas, varje dag nästan, för att jag vill att han ska hålla muskelmässing för ridning. Men alla andra hästar håller ju utmärkt... är det vuxna hästar i kondition?