Hur många dagar i veckan?

Sv: Hur många dagar i veckan?

Ibland 6 dagar i rad, ibland bara 2. sen vilodag. varierar väldigt mycket.

jag har heft henne i snart 7 månader nu och hon har vilat i 3 dagar. Sen räknar jag skrittpromenader på minst 1 h eller lättare longering/tömkörning som vila istället.

dom 3 dagarna hon inte har gjort något är 2 dagar när hon var öm efter ett sömstick och 1 dag har jag varit sjuk.

Det man också borde tänka på är om man vill ha hästen i tävlingskondition eller om man mest motionsrider den och går på träningar nu som då. Dessutom måste man ju också tänke på att variera träningen så att inte samma muskler belastats hårt t.ex. 3 dagar i sträck. Samma som med människoträningslära typ!:)

Jag rider ca. 6 dagar i veckan, oftast får hästen 1 vilodag för att jag behöver de.
Hästen skulle egentligen behöva bli riden 2 ggr/dag nu på sommarbetet :crazy:;)

Våra hästar vilar 1-2 dagar i veckan. Tränar och tävlar i hoppning. Har just nu uppehåll i tävlandet och hästen kommer få semester från ridningen i ca 2 veckor. Jag försöker att lägga in skrittarbeten i stället för vila ibland, då damen behöver röra sig mycket för att inte bli ohanterbar.

min ponny får vila 1-2 dagar i veckan. :) ibland kan det bli mer, beroende på vädret, eftersom vi inte har ett ridhus.. :(

Min pålle går ungefär 1 timma om dagen, ibland mindre ibland mer, jag hoppar/markarbete 2gånger/vecka för oftast blir det en hoppträning mitt i veckan och sen tävling på helgen. och sen står hon alltid på måndagar och om hon då har tävlat på söndagen brukar jag leda ut henne en sväng på kanske en halvtimma. sen går hon ute varje dag mellan 9.00-16.00 :bump:

Nu under sommaren, när jag inte går i skolan, rids min häst 5-6 gånger i veckan. Annars ungefär 3-4 gånger i veckan.

Mina brukar gå sexdagar i veckan med varierad träning. Den sjunde dagen skrittar jag dem eller så vilar det. Ridpassen brukar ligga runt 1 till 1,5 timme.

Min är 5 och jag rider 2 dgr, ledig en, 2 dgr, ledig en osv så det blir ca. 5 pass/vecka. Han jobbas ordentligt varje pass, men varierat. För övrigt går han ute i stor kuperad hage i flock dygnet runt och är jättefin i kroppen.

Till alla:

Tävlar ni som låter hästarna vila 3 ggr/vecka? Hur rider ni?

Jag rider ju min häst 6 dagar i veckan, och han trivs bra. Jag kör aldrig helt slut på honom, men om jag tränar för någon blir han löddrig av svett i värmen ibland (beroende på hur mycket han bråkar:D). Nu känner jag mig som värsta djurplågaren! Min häst får inte heller stå dagen efter en träning, för träningsvärkens skull, utan får gå lugnt då, men ofta en timme. Han får svettas mest varje dag, tror ni att han kommer att få slitage av denna träning? Ska tilläggas att jag är noga med fram- avridning, han skrittas i 20 minuter om han tränas, jag försöker rida omväxlande och på olika underlag. Vad ärliga nu;)

Varför rider ni andra så sällan? Jag rider min häst jämnt sas, varje dag nästan, för att jag vill att han ska hålla muskelmässing för ridning. Men alla andra hästar håller ju utmärkt... är det vuxna hästar i kondition?

Jag tränar och tävlar min häst i dressyr. Försöker jobba (ridning, tömkörning, uteritt, konditionsträning osv) honom tre dagar, sen en dags vila/skritt, tre dagars jobb, en dags vila/skritt. Funkar väldigt bra på min häst, som mår bäst av att gå, även fast han går ute varje dag i stor hage.

Jag rider min 4-5 dagar/vecka dels eftersom att hon bara är 5 år, så jag tycker att det är viktig att hon får återhämta sig ordentligt mellan ridpassen. Hon tävlas på 120-nivå.
Det är lite olika på hur upplägget ser ut vecka för vecka, beroende på tävling o.s.v. Men försöker variera mellan markarbete i paddocken, ridning på någon av travbanorna här omkring och ibland tar vi en längre tur ut i "riktiga" skogen.
Den här veckan, där jag tävlat under föregående helg och ska tävla nästa ser ut såhär:
Måndag - Vila
Tisdag - Längre tur i skogen
Onsdag - Dressyr paddocken
Torsdag - Vila
Fredag - Cantra på travbana
Lördag - Dressyrträning
Söndag - Vila

Jag tror inte på en äldre häst att den mår dåligt av att ridas 6 dagar/vecka, sålänge man inte rider ensidigt och "hårt" varje dag. Å andra sidan tror jag inte att de mår dåligt av att vila typ 2 dagar heller! Dock inte alla som klarar det, men de allra flesta blir ju inte knäppa av att vila nån dag i veckan bara de får vara ute mycket i stora hagar istället.

Senast ändrad:

Pållen jag rider går 6 dagar i veckan och vilodag 1 dag i veckan. I alla fall 5 dar går han ordentligt, så han får jobba och bli svettig. En dag i veckan blir det aningens lugnare eller longering/tömkörning.

Han behöver gå ordentligt eftersom han annars får ont i ryggen eller blir fet :p Han måste hålla igång helt enkelt.

Hur du ska göra med din häst är det ingen som kan säga åt dig. Trivs både du och hästen men att inte gå så ofta/hårt så kör på det, annars får du skaffa skötare/medryttare.

Till alla:

Tävlar ni som låter hästarna vila 3 ggr/vecka? Hur rider ni?

Jag rider ju min häst 6 dagar i veckan, och han trivs bra. Jag kör aldrig helt slut på honom, men om jag tränar för någon blir han löddrig av svett i värmen ibland (beroende på hur mycket han bråkar:D). Nu känner jag mig som värsta djurplågaren! Min häst får inte heller stå dagen efter en träning, för träningsvärkens skull, utan får gå lugnt då, men ofta en timme. Han får svettas mest varje dag, tror ni att han kommer att få slitage av denna träning? Ska tilläggas att jag är noga med fram- avridning, han skrittas i 20 minuter om han tränas, jag försöker rida omväxlande och på olika underlag. Vad ärliga nu;)

Varför rider ni andra så sällan? Jag rider min häst jämnt sas, varje dag nästan, för att jag vill att han ska hålla muskelmässing för ridning. Men alla andra hästar håller ju utmärkt... är det vuxna hästar i kondition?
Jag tävlar i western. Har en 4-åring för dagen som håller på att matchas inför augustitävlingen. Hon jobbas alltså 4-dagar i veckan för tillfället sen blir det 4-5 dagar i veckan när hon är äldre. Arbetspassen är sällan kortare än 1 - 1,5 timme...en dag i veckan är det tempoträning och då blir det längre sträcka och tid. Hästen behöver mellan 24 - 48 timmar för muskelåterhämtning efter ett sånt pass. Då går hästen i stor hage. Sommartid = ute dygnet runt, vintertid = ute från 5-6 tiden till 22...detta oavsett träning på dagen. Det innebär att hästen alltid är i rörelse. Har aldrig haft en häst som behövt mer träningsdagar än så...

Min häst rids varje dag, hon är 14 år (fyller idag! :D). Men så får hon inte heller gå i en ordentlig hage utan det är mer som en lite större utebox på 10x10 m eller nåt sånt.

4-5 dagar. Går i stor hage dygnet runt. Min häst är 23 år. Inte vila 2 dagar i rad, då blir hon stel.

Min häst vilar ungefär en dag i veckan. Jag känner nog att ska man komma någonstan med hästen så är det träning som gäller. Däremot så rider vi ut minst två dagar i veckan och han går ute dygnet runt nu på sommaren. Försöker variera arbetet så mycket som möjligt.

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: warg
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama