Sv: Hur många barn vill du ha?
När jag var yngre var jag övertygad om att jag inte ville ha barn och kände mig rätt ensam med den åsikten. Alla tyckte jag var knäpp och sa "vänta du till du blir lite äldre så ska du få se att du ändrar dig".
Idag tycker jag det finns rätt gott om människor som avsäger sig barn eller är väldigt skeptiska/kan tänka sig max ett barn och då är runt 30 år.
Upplever även att det verkar vara mer vanligt i hästkretsar iaf att det bara blir ett barn.
Tänker att om man har häst så har man fullt upp (finns ingen triggande tristess), tight ekonomi, och är rädd att barn ska innebära att man inte kan ha häst.
Fler som delar uppfattningen?
Bor i storstad med blandat umgänge samt jobbar på stor arbetsplats så urvalet är brett.
Jag pysslar iofs. med hästar, men det är mest "vid sidan av" och det är inget som har påverkat mitt "beslut".
Barn "gör" ingenting för mig, det finns inget som "händer" i mig när jag träffar barn. Om något blir jag avskräckt av några av de barnfamiljer som finns i bekantskapskrets och släkt: det är gnäll och skit och bitterhet och allt bara suger.
Jag är rädd om min ekonomi och vill kunna röra mig fritt: hunden kan jag lämna hemma sex timmar om jag ska någonstans, eller lämna på pensionat om jag ska vara borta lite längre. Ett barn är beroende av konstant tillsyn i nästan ett helt hundliv och den tanken skrämmer mig ärligt talat; att inte få ta ett glas vin som jag vill, att inte få läsa i fred, att inte kunna spontana iväg på en weekend hur som helst, att inte få sova som jag vill och när jag vill - i ca. tio års tid! Att ännu längre än så behöva passa någon annans tider och inte få använda min inkomst precis som jag vill, nej, jag är inte lockad alls.
Jag är gift och maken är helt enig med mig. Tyvärr flikar hans mor in då och då att det hade varit trevligt med barnbarn, men maken säger alltid ifrån på skarpen; senast blev han faktiskt riktigt arg. Det är skönt. Hon är iaf. inte så påstridig som min ex-sambos hela familj och släkt var - jag var dessutom bara 16 när det började och han slöt inte ens upp på min sida.
Vidare så är jag mitt uppe i en utbildning: jag hinner fylla 28 innan jag får en examen (kan ta innan, men den ska ju vara relevant också) och 30 om jag ska ha en master. I alla händelser vill jag jobba med det jag är utbildad till i några år också. Maken är också mitt uppe i sin utbildning, tar masterexamen nästa år och vill sedan doktorera. Jag älskar det här livet så barn ... nej.
Är 26 och misstänker att jag kommer undan med att vara frivilligt barnlös ett tag till, men något säger mig att det kommer att braka loss ordentligt så snart jag fyllt 30. Ett tag var jag överviktig och då var det naturligtvis någon som trodde jag var med barn, innan dess valde jag bort alkohol på en fest (vilket jag gör OFTA, typ 99% av gångerna) och då var det ju förstås någon som undrade om jag var med barn. Några av mina kollegor är helt hopplösa och det räcker med att jag upplyser om att jag är kissnödig för att spekulationerna ska sätta igång. Urk.