Hur många åker och tränar markträning för instruktör?

Sv: Hur många åker och tränar markträning för instruktör?

Jag gör det, eller snarare, hon kommer till oss eftersom vi är några stycken. Varierar normalt mellan ridning och träning från marken, men min nya häst behöver börja i stort sett från början pga noll förtroende för människor, så har kört endast markträning den sista tiden. Blandat mellan vanlig grimma, repgrimma och kapson. Mer som förberedande inför ridning än 'ren nh'. Känns bra!

Jag gör det med. Fast tränaren kommer till mig för det mesta. Tycker det är jätte bra att köra med jämna mellanrum!

Min tränare kommer hem till mig och hjälper mig. :)
Och om en månad kommer jag flytta min lilla hem till hennes stall istället. :D :banana:

Vad brukar ni göra för övningar? Hade lite planer på att åka med min unghäst nämligen. Han är inriden men har haft en senskada i höst och är nu under igångsättning. Han skulle nog behöva lite träning för huvudets skull och eftersom jag inte kommer att få träna uppsuttet nu i vinter tänkte jag att man framigenom kanske kunde åka och träna lite från marken istället. :)

Vi började med enkla ledövningar (skritt, jog, ryggning ett steg i taget, stanna o ställ upp snyggt) i vanlig grimma för så små impulser som möjligt. Position mellan bog och huvud, ej framför hästen + hästen ska röra sig innan dig => svara på impulser istället för att bara följa efter.

Sen la hon på övningar med repgrimma och 4,5 m rep (volter, fyrkantspår, tempoväxlingar mellan och inom gångarter, stanna, byta varv, konmönster etc).

Till slut med kapson (position vid huvudet, alltså inte longering – iaf inte ännu) med böjning, volter, fyrkanter, mkt konor och bommar, rygga rakt (äv med ställning) osv.

Alltid mkt fokus på att hästen belastar bakdelen (formen fram mindre viktig). Bra timingövningar för ryttaren, tex driva när yttre frambenet är i luften => förläng steget för inre bak. Eller ta ett steg bakåt och växla till framåt när inre bak är i marken under hästen => inre bak tar hela belastningen i övergången.

Oj, skrev ganska mkt fast man kanske inte fattar ngt... Men jag tycker att det är roligt iaf! Min kompis som även rider säger att hon märker en stor skillnad i ridningen efter att hon tränat mkt med kapsonen.

Vi gör mest lite basics just nu, då hon inte var så mycket hanterad när jag köpte henne och hon lyckades skrämma mig rejält när hon började testa mig.:o
Jobba henne ute på lina, flytta sig undan mig och att inte leka eller bråka under tiden vi jobbar.
Som sagt, vi har inte kommit så långt. ;)
Dom första två sakerna från leias inlägg typ. :D

Jag har alltid varvat markträning som innehåller både miljö och ledarskap med vanliga ridträningar.

Hm,,får man nämna tränares namn här? J**n M**re har en jättebra video där han går igenom markövningar och deras syfte och i del två ( det är två filmer ) Visar han hur man överför dessa till hästryggen. Mkt lärorikt, han är ju dessutom i Sverige och har träningar då och då...
PM om ni vill ha namnet utan stjärnor;)

Jag tränar hos P Lj***b**g 2 till 5 dagar i veckan. Just nu övningar i skritt, trav och precis tillagt galopp. Helt suverän!!!

Mvh Susanne.

Hur många är det som åker och tränar hantering från backen för sin tränare?

Alldeles för få :crazy: speciellt om man kollar utanför "Westernfolket". Mycket synd tycker jag då väldigt mycket av ridningen och problem med den kan ju lösas på marken.
Som min tränare sa : "Om du låter hästen göra som den vill från marken finns det ju ingen anledning att den ska lyssna när du sitter på ryggen": Ligger ganska mycket i det! :idea:

Jag tränar ganska mycket från marken, både själv och för tränare. Tycker att det är väldigt kul och tycker att hästarna verkar dela min uppfattning! :banana:Men tyvärr verkar det som om många tror att markträning är tråkigt... Hade markträning på en teorilektion på ridskolan en gång, det var 3/10 som kom... :mad:dåligt

Han tränar jag för lite då och då :) Otroligt duktig är han!

Men blir du inte ruinerad av att träna upp till 5 dagar i veckan?;)

Hej!

Jag står i stallet som är granne med honom, så då kan jag varje dag gå dit. Dessutom passar jag på att trafikträna min unghäst på det viset. Han är en mycket duktig tränare och jag är så nöjd med honom!!!

Mvh Susanne.

Ok, då förstår jag :) Då tränar du inte en "riktigt" träning 5 dagar i veckan ;) Perfekt när man kan ha nån som bara kastsar ett öga på en när man är i ridhuset! :laugh:

Håller med dig helt! :laugh: Har jobbat som ridlärare och det var alltid suck och stön när det var dax för markarbete... dvs 1 gång max per termin.... :grin:

Tänkte att jag skulle börja åka till min tränare nu efter årsskiftet och träna lite markarbete. Tänkte passa på nu eftersom jag ändå inte får träningsrida på pållen på ett par månader. Finns ju massor av saker man kan träna på i skritt och även stillastående :D

Men jo, alltså, det är träning varje dag, ca 30 minuter per gång. Hästen ska bli "westernhäst", är 4 år snart. Därför är träningen ännu bara på låg nivå och i den takt som hästens styrka tillåter. Alltså har hästen nyss lärt sig svänga, stanna, stå stilla, basic. Han var bara insutten vid köp så därför börjar vi mycket försiktigt.

P L lägger upp träningen så som han tycker är lämpligt, det är han som har ridit hästen för jag har lyckas bryta 4 revben!!!

Mvh Susanne.

Har aldrig gjort. Kanske blir aktuellt när man skaffar unghäst :)

Pm till dig!!

Jag och min häst ska gå på en kurs till våren, så man får lite tips och för att det kan vara roligt.
Man kanske kan utveckla det till ridträning sen tänkte jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Hundträning Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna? Hur hanterar ni...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 171
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025