Hur man upptäcker en hovböld.

Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

vad sjutton ska jag göra?
har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?
skulle vara väldigt tacksam.
För det första ska du ge pencellinkuren. Är inte hästen bra efter den, dvs att hältan är mycket bättre så bör du fara in till sjukhuset för en röntken.
Varför man skulle göra en massa småhål på känn förstår jag inte? De vissiterade väl hoven och märkte var den ömmade? Där den ömmade som värst skär man lite för att se om det kommer ut något. Gör det inte det, så upprepar jag...animalintex är jättebra för att dra ut bölder.
Så ska du låta din häst röra på sig. Inte bara stå inne.
gulan
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

gulan

Jo då han verkar mycket bättre efter penicillinkuren, men har givetvis tappat en sko idag, fast på andra frambenet. fattar inte vad han håller på med:confused:men det är ju lite svårt, iaf för mig att avgöra hur mycket bättre hältan blivit eftersom han nu är lite öm i andra hoven istället. Men han går ute i en mindre, slät hage dygnet runt.
hovslagaren menar att hovbölden antagligen inte var "mogen" och därför kunde han inte hitta ett ställe som han var säker på att det var. men vi får hoppas att hovis kan komma måndag morgon, hehe och fixa detta.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Jag har aldrig varit med om att man måste gipsa en hovböld, det måste vara väldigt ovanligt. Det vanliga är att man tillkallar hovslagaren när man misstänker en böld. Han går igenom hovenmed visitertång för att lokalisera vart den sitter och sen skär han
upp bölden så allt var kommer ut. Därefter läggs ett desinficerande bandage. Bomull indränkt med jodopax där bölden suttit som byts
varje dag under en tid och antingen lägger man ett bandage med vet, flexlinda eller så sätter man på ett skydd över hoven för att inte smuts ska komma in.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Har varit med om samma sak, en böld som dåvarande hovslagare inte hittade (han kommer inte in i mitt stall igen) gjorde en fistelgång som kom ut i kronranden. Den hästen fick penicillin men blev inte bättre. Åkte in till ATG klinik med henne där de borrade upp hoven så att hoven kunde spolas helt ren. En ny penicillinkur efter det och sen var hon frisk.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

hovslagaren menar att hovbölden antagligen inte var "mogen" och därför kunde han inte hitta ett ställe som han var säker på att det var.
Precis. Vi låter alltid hovbölder "värka" ut. Tidigare lade vi våtvarma omslag så hoven skulle hålla sig mjuk och på så vis skulle bölden lättare värka ut av sig själv. Numer använder vi alltid animalintex, den läggs på varm och byts ända tills bölden kommit ut. Då kan man göra ett litet hål där och spola rent med det jag nämmt ovan, håller hoven bandagerad och rör på den. Hästarna är som regel sig själva igen efter någon dag.
gulan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp