Hur man får växterna att överleva..

MiniLi

Trådstartare
Ja jag är verkligen värdelös när det kommer till växter. Tar död på det mesta :cool:

Så jag tänkte att det kanske finns fler här som är lika dåliga som jag på att sköta sina växter - vi startar en hjälp-tråd!

Alla är varmt välkomna att lägga in sina frågor och så hoppas jag att det finns någon där ute med gröna fingrar som vill dela med sig av sin kunskap :idea:

Sv: Hur man får växterna att överleva..

Jag börjar..
Jag fick en växt i somras, tror att det är en Paraplyaralia. Den ser ut ungefär så iallafall..
SCHARB-A_large.jpg

Den har varit duktig och överlevt min hemska omsorg, tills nu i vinter. Den tappar jättemycket blad, de blir helt bruna och faller..
Har ingen aning om vad jag gör för fel..
Jag har läst att den inte tål direkt sol men det kan knappast vara problemet, den står inne i ett rum en bit från fönstret.
Har också läst att man ska vattna sparsamt på vintern.. Och det tycker jag att jag gör..

Hjälp någon?:confused:

Någon gång nu och då brukar jag försöka ställa ner mina krukor i en bytta full med vatten och låta dem stå tills krukan inte längre flyter. Då tar jag upp och ställer på en upp- och nedvänd kastrull eller något så att de kan rinna av. Då tål de en period till av mitt ngt oregelbundna skvättande...

Jag har gått över till växter som absolut tål torka. Paradisträd med olika bladformer, agave, kaktusar, aloe, flasklilja, dracena, svärmors tunga, garderobsblomma och yucca har hittills tålt min behandling - nästan för bra för man slutar nästan vattna helt... I norrfönster har jag hibiskus som också är ganska torktålig samt porslinsblomma och bladkaktusar.

Om problemet är att man vattnar för mycket är ett tips att ha lerkrukor (och inga ytterkrukor), jag har plast eftersom jag vattnar för sällan.

Din blomma kanske står för mörkt eller för varmt just nu?

Senast ändrad:

Jag vattnat inte speciellt ofta, kan gå veckor mellan gångerna ;)

När jag köper växter själv så ser jag numera till att bara köpa sådana som verkar tåla det mesta. Men ibland får man ju växter som gåva och det är inte alltid dessa växter klarar samma rutiner som mina andra härdade kämpar..

Vad gör lerkruka/platskruka för skillnad? Jag brukar aldrig plantera om utan sätter innerkrukan i fin ytterkruka.

Jag har flyttat blomman till fönstret, förhoppningsvis så återhämtar den sig :)

Lerkrukan suger åt sig vatten och "stjäl" alltså vatten som växten annars kunde ha fått vilket gör att växten torkar ut tidigare. Ytterkruka håller också fukten men gör det förstås svårare att veta om man vattnat lagom - har man fat vattnar man så att vatten kommer ut men ska vara uppsuget inom 20 min. Om man ställer innerkrukan på "klossar" el dyl i ytterkrukan kan man ha vatten stående i botten på ytterkrukan, då blir det en fuktigare miljö för växten och bladverket torkar inte på samma sätt.

Om man vattnar väldigt sällan blir jorden ofta kompakt och tappar sin förmåga att ta emot vatten. Detta gör ju att växtens rotsystem dör fläckvis och pågår det länge dör större och större fläckar tills för lite återstår för att växten ska klara sig. Om man ställer krukan i vatten en stund hinner hela jorden dra åt sig vatten bättre och rotsystemet har då en chans att återetablera sig i de partier där det dött. De växter jag räknade upp tidigare gör jag det dock inte med (jo hibiskus) utan det gäller andra, mer "vanliga".

Om du aldrig någonsin planterar om kan du ha en del av förklaringen där. Vissa växter behöver större krukor för rotsystemen är till slut så stora att de kvävs i krukan. Jorden "äts" också upp till slut - ibland har det hänt att jag lyft upp växter och det visar sig att under det översta lagret är det mer rötter än jord vid det laget. Men några år klarar sig de flesta utan omplantering och utan blomnäring också, även om de förmodligen skulle se fräschare ut om de blivit omplanterade. Alla växter behöver inte större krukor heller, en del vill stå trångt. Hos mig är det liksom så att de växter som överlever min behandling tills de blir omplanterade, de blir omplanterade. De andra behöver ju inte planteras om, de är bara att slänga... Av någon anledning är det också roligare att köpa växter än att ta hand om dem.

Senast ändrad:

Åh den här tråden behöver jag verkligen :D

Jag hade tänkt försöka få en julstjärna att överleva och bli en sådär stor och fin, tycker de har så vackra gröna blad. Men den vill inte alls :(
Bladen ramlar av ett efter ett och snart är det bara en pinne med en blomma högst upp.

Köpte den långt innan jul när det var över 12 plus så tror inte den är frostskadad. Har vattnat den med rumstempererat vatten eftersom jag läste att de inte gillar om det är för kallt. Och den får stå mitt i rummet, långt från dragiga fönster.

Nån som har nån idé varför den tycks ha en stark dödslängtan?:confused:
Behöver den näring eller omplantering eller nåt?

Julstjärnor är ju jättesvåra men jag har EN som fortfarande lever! Den har fått vatten i mängder och verkar gillat! Annars har jag ingen aning :p

Tusen tack!

Jag ska nog se till att vattna oftare, och bada dem mer!

Ingen av mina växter är över ett år, den jag skrev om i tråden är ca halvåret. Men kanske ska prova att plantera den direkt i ytterkrukan, det blir lite större iallafall..
Annars måste jag nog införskaffa nya, större krukor..

Om man planterar i ett tätt kärl (ytterkruka tex) måste man vattna ofta och lite. Annars står rötterna i vatten och ruttnar och då står man också där med en stor del av rötterna döda och i värsta fall har resten anpassat sig till mycket fukt och klarar torka väldigt dåligt = dör ännu fortare...

Julstjärnor är jättesvåra. Ljust, ej för varmt/torrt. De tappar bladen för minsta lilla och är svåra att få att återhämta sig, dessutom får de de röda bladen bara vid blomning och det är ännu svårare att få dem att blomma om än att bara överleva... Har dock sett ett gammalt exemplar en gång och även utan de röda bladen var det en fin växt. En typisk släng-växt för oss vanliga alltså!

Många växter har svårt att överleva vintern hos oss. De måste stå i fönster eftersom det annars blir alldeles för mörkt men där hamnar de ovanför elementen och vi drar på värmen eftersom det är för kallt annars för oss. Det innebär att luften blir både varmare och torrare vilket gör att växten behöver mer vatten men då hamnar i "extra-sommarläge" vilket gör att den egentligen behöver mer ljus också för att inte ränna iväg mot det ljus som finns och bli lång och ranglig.

För att kompensera den torra luften kan man köpa snygga byttor av olika slag och lägga glaskross eller grus i, fylla på med vatten i gruset och ställa växterna ovanpå. Då kommer vattnet att avdunsta och ge växten en fuktigare luft att stå i. Har man skippat ytterkrukorna och ställer innerkrukor rakt på gruset (coop tex har vita plastkrukor som är snyggare än vanliga bruna/svarta) så kan man vattna så att vattnet står en cm upp på krukorna så att växterna kan suga upp vatten ur byttan (men de ska inte stå i vatten konstant). I många fall kommer växterna då också att bilda vattenrötter och skicka ut genom hålen och ned i gruset så att de klarar sig tills allt vatten i gruset också är slut.

Det minst pyssliga är dock att köpa sådant som tål torka, dom klarar sig ju lite bättre. Deras stora nackdel är faktiskt att det inte syns på dem att de behöver vattnas, de står bara kvar tills de börjar krympa och då är det ofta för sent iallafall :o.

Tack för svar angående julstjärnan båda två :)

Ja jag gissar att den är rätt illa ute men den får väl stå här med sina vackra pinnar till det sista bladet ramlar av, skam den som ger sig :p

Sen är det helt normalt att blommor tappar blad över vintern..
För lite solljus och många varma element under alla fönster..

Mina blommor blir skitfula på vintern, fikusen jag har ser helt stendöd ut, men så fort våren och solen kommer så säger det *pang* och så har jag friska och snygga blommor igen. :)

Fikusar är ju lite roliga, de får ju faktiskt nya blad som ersätter dem som ramlat av, det har jag inte sett på några andra krukväxter faktiskt. Som riktiga träd utomhus!

Passar på att slänga in en fråga till, fick så bra svar här och det är ju så kul med växter :D
Jag har en Monstera som hittills varit jättefin men nu tycks bladen börja gulna?
Väldigt trist eftersom den hade fått så många nya vackra blad och så vissnar de bara :confused: Eller de dör liksom inte men de är inte gröna längre, jag vill ju inte ha en gul monstera:angel:
Först var det bara de nya bladen men nu tycker jag nog även de stora bladen först blir ljusare gröna och sen börjar skifta i gult.

Har två till plantor som är jättefina, de står i samma rum så borde ju inte ha nåt med solljus eller vattning att göra eftersom de andra ser ut att må bra än sålänge? De står ljust och rätt varmt/fuktigt ( i badrummet) i rätt stora lerkrukor med lecakulor i botten och är omplanterade för ca ett halvår sedan. Får ingen näring nu på vintern.

Där låter det lite svårare. Jag skulle kunna tänka mig att de kanske trots allt behöver lite näring på vintern om de står både varmt och ljust. Då vet de ju liksom inte att det är viloperiod. Dessutom är väl monsteran mer av en "regnskogsväxt"? Deras naturliga årstider skiftar nog inte lika mycket som våra förutom just nederbörden (och är då inte "programmerade" för någon egentlig viloperiod), men luftfuktigheten är nog hög året om. Alternativet är att det trots allt är gränsfall på ljuset i förhållande till värme/vatten och att just den här inte klarar sig riktigt lika bra som de andra. Det kan ju också vara någon typ av svamp eller sjukdom som drabbar rotsystemet, men det tror jag mindre på. Om den inte varit övervattnad, förstås, då kan det bli som på din. Rötterna dör fortare av överdriven väta än av några dagars torka och jorden blir syrefattig, blöt och allmänt ogästvänlig för nya rötter att etablera sig i.

Tack så jättemycket! Jag tror jag ska testa med lite gödning och se vad den säger:)

Hittills i år har jag haft död på:

1 Garderobsblomma
4 Ikea-kaktusar
1 Fikus
2 Solfjäderväxter
3 små palmer
4 Tomatplantor
10 Gurkplantor
Och en hel odling med persilja. Jag översådde tydligen... POFF sa det en varm vårdag så växte det i, över och ur krukan. Sen dog allt..

Jag tror det här är tråden för mig :D Jag kämpar jämt med mina blommor. Äger sju växter som blivit härdade och klarar sig riktigt fint. En av dom slokar efter ungefär tre-fyra månader utan vatten.. Får den efter det en liter så kan den växa 10-20cm på några dagar! Ingen aning om vad för växt det är däremot. Någon slags palm tror jag.

Mina krukväxter och jag har lite kommunikationsproblem. Dom vill inte stå i fönstret tror jag, där slokar dom (Kanske för varmt element?). Dom vill inte stå på hyllan längst in i vardagsrummet heller, det är något fel på det med. Helst skulle dom alla växterna vilja stå på tv-bänken, men då ser jag inte tv:n. Dom vill inte ha näring, då slokar dom och ja i värsta fall så dör dom också. Dom vill inte ha vatten, då slokar dom. Det är ju trots allt växter, så dom borde vilja ha vatten iallafall, men konstigt nog så ser dom vettigare ut om man inte vattnar..

Vattna, det gör jag och sambon ibland eller varannan månad. Ibland blir det längre till och med :D.. (Springer iväg med vattenkannan direkt medan jag minns)

Senast ändrad:

Kom precis på att jag har skrivit i år :o Jag menade självklart 2009, förutom två julblommor som drog sin sista suck förra helgen :D

Paraplyaralior vattnar jag när bladen börjar vika ihop sig lite. Då dränker jag dem ganska duktigt, sen får de inget mer förrän de börjar vika ihop bladen igen.

Annars är hoyor min stora favorit. Växer mer ju mer man plågar dem, finns i massor med olika sorter så man behöver inte ha flera likadana och har man tur kommer det fina blommor också. Mina hoyor får vatten typ en gång i månaden och bara växer och växer.

Sukkulenter (fetbladsväxter) rent allmänt är ju tacksamma, så länge man inte vattnar ihjäl dem.

Du kanske ska kika på självbevattnande krukor så du slipper bry dig överhuvudtaget? Funderar på att skaffa sådana trots att jag är hygglig på att hålla liv i växter, vore så himla skönt att inte behöva fundera på det.

:D Det värsta med suckulenter och kaktusar tycks vara att de har så små rotsystem att har de liks börjat visa att de lider av vattenbristen så dränker man dem när man vattnar dem nästa gång... Det finns liksom inga levande rötter kvar för att suga upp vattnet. Man trodde väl att det skulle vara omöjligt att torka ihjäl sådana men icke...

Tacksammast är nog egentligen sådana som tål att sloka i 3-4 dagar men återhämtar sig bra!

Sen är det helt normalt att blommor tappar blad över vintern..
För lite solljus och många varma element under alla fönster..

Mina blommor blir skitfula på vintern, fikusen jag har ser helt stendöd ut, men så fort våren och solen kommer så säger det *pang* och så har jag friska och snygga blommor igen. :)

Oh noo! Jag som precis har slängt min fikus för att den såg så lessen ut, trots att jag tyckte jag hade skött mig så bra med vattningar och allt! :eek: Kanske skulle ha väntat nån månad till...

Kommer följa den här tråden noga eftersom jag tar död på i princip allt i växtväg (att ha ihjäl en svärmorstunga eller kaktus är rena barnleken! :p)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 180
Senast: Madalitso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar