Hur man får hästj*vlarna att stanna i hagen??

Sv: Hur man får hästj*vlarna att stanna i hagen??

Centaur skrev:
Jag vet en som satte fast strömtrådar i grimman på hästen.....

:eek: :eek: :eek: Vilken jävla djurplågare!!!

vilse skrev:
Fler trådar? Starkare ström?

Mura fast hovarna? :D

Är du säker på att de inte kliver ur "skorna"?
Annars var det en skitbra idé! :D

Våra står kvar med EN tråd och vanligt aggregat, det du :D
Nä men så är dom också väldigt rädda för strömmen.
När strömmen inte funkade så var dom ut var och var annan dag.
Nu är dom aldrig ute längre när strömmen är fixad.

Salta och skotta bort snön under tråden, elen går ju ner i marken så här på vintern och tar du väck snön så känns det ganska obehagligt att trampa på elektriskt laddad mark med järnskor :p

Du kan prova med att sätta jord spettet i en hink med vatten så det jordar rejält.

Rolle skrev:
Att se till att det är intressantare på insidan är det effektivaste ;) :cool: :cool:
Tillräckligt stort, kuperat och omväxlande samt foder i tillräcklig mängd. Då behövs inga starka staket :cool: :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Just vad jag tänkte på när jag frågade om maten. :)

De får frukost och lunch (hö) i hagen, kan inte ge dem mer än de får. De står på lite diet båda två! Hagen är ganska stor och omväxlande, det är väl bara det att när dt kommit så mycket snö som det gjort så kan de inte krafsa fram gräset under snön lika lätt= de tycker att det blir lite tråkigt....

Skulle de vara intresserade av halm eller motsvarande i hagen?

Du kan ju be Gazzan berätta hur man gör med eltråden :angel:

du kan inte ge dem massa halm att tugga på då?

Centaur skrev:
Jag vet en som satte fast strömtrådar i grimman på hästen.....

:o Det vet jag många som har gjort, flätat in koppartråd i manen och pannlugg, har jag faktiskt själv gjort på en ponny som gick ut för länge sen....han gick bara emot en gång......och den lilla elstöt de få, är inte farlig..i så fall skulle man inte få ha sko på hästarna i hagen när det regnar:smirk:

:devil: En del reagera starkt på detta...men vad gör man. man är ju rädd att de skadar sig eller någon annan när de rymmer......

Sätta upp staket nu, är nästan helt omöjligt, men det ska jag göra på en av vinterhagarna till våren, så är man förberedd på all snö som kanske kommer nästa år och elen funkar dåligt igen.....;)

Fler trådar är ju oxå en lösning som kanske funkar....

Hoppas det ordna sig...;)

Kanske skulle prova med det!! :idea:

byt till vintertråd!
det är en svart/grå bred tråd som inte behöver jord, den jordar genom hästen och det blir en jävla smäll... =) men en gång räcker. det är det enda som hjälper när gräset är grönare på andra sidan staketet en vacker vårdag =)

knyta fast eltrådar i hästen är inte humant

reykurboy skrev:
Kanske skulle prova med det!! :idea:

Ok. Berätta gärna hur det går! :)

(I värsta fall: släng upp stora rundbalar av halm längs hela staketet. Då kommer de inte ut heller. :angel: )

Jag væljer hellre att hæsten får sig en rejæl tjotabalænga av staketet & lær sig bli på rætt sida i fortsættningen!!
Æn den får en rejæl smæll av en bil eller ænnu værre en lastbil & stryker med. Eller stæller till med kostsamma skador på andras egendomar som hæstægaren får betala.

Jag skaffade mig en häst som hade stått i hage med fårstängsel och taggtråd i hela sitt liv. Skulle aldrig själv ha en häst i en sån hage då det är livsfarligt. Men när vi tog hem honom så kröp han bara ut ur hagen hela tiden. Vi tog in honom och när vi släppte honom sprang han ut igen. Vi har väldigt stark elaggregat men det hjälpte inte då han aldrig hann få en ordentlig stöt. Vi har en stor väg i närheten också vilket gör att det defenitivt inte är bra om hästarna kommer lösa. Tillslut efter många försök hämtade jag longerlina och fäste i grimman. Precis när han var under tråden höll jag emot så att han fick en ordentlig stöt och han kom illa kvickt in i hagen igen. Sedan dgår han aldrig ut om elen är på. Tycker själv detta är ganska grymt men känns värre om hästen skulle bli skadad.

Har du möjlighet att ge hästarna fri tillgång till hö ute? Då har de att pyssla med och håller sig kanske kvar i hagen?

Min gamla ponny är expert på att rymma, dels kan han hoppa högt och dels är han väldigt stark och går i princip igenom vad som helst. Men hemma hålls han i denna hage:
- rejäl trästaket ca 160 cm högt
- galler spikat mellan palnkorna så att han inte får huvudet igenom och kan gå igenom hagen.
- på insidan av hagen finns en skild elstaket med koaggregat och mycket ström.
- grinden har speciella hakar så att han inte kan pula loss den.

Hemma hålls han relativt bra i hagen. Just nu står han tillfälligt på ridskolan och hoppar ut från de 140 cm höga hagarna när han får tråkigt.

2005_04_25_maten.jpg

Hittade en bild där man ser lite av staketet samt ponnyn som inte vill hållas inne i hagen :o

Välkommen i gänget!

Jag säger som flera här kolla din jordning och använd flera jordpinnar, jag har oftast minst 4 stycken och de ska ha ett avstånd från varandra på minst 1 m gärna mer, seriekoppla dessa. För att lösa jordproblemet mitt i vintern så satte jag mina jordpinnar i gödselstacken, där är fuktigt. På sommaren så vattnar jag jordpinnarna med jämna mellanrum. Om det funkar med en spann med vatten det vet jag inte men det kan man ju testa. Sen var det tråden, jag bytte ut min tråd till rep, den går inte av lika lätt så då hinner hästen få sig en rejäl stöt även om den är lurvig.

Lycka till med hagen och hästarna.

MVH Ann

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka