hur magert kan ett bete vara?

M

mysis

Jag har två hästar (halvblod) som sedan slutet av maj gått i en beteshage med ganska kort gräs. Hagen är nog ca 0.8 hektar, alltså rätt liten. Det är inte en vall utan en naturgräshage liksom. Där finns en del sly. Nu med värmen så är det lite brunt gräs på vissa ställen och betet är nerbetat förutom på vissa ställen längst ner där det finns brännässlor. Där har de börjat beta runt lite nu för det finns ju gräs emellan. Men de går trots allt mest där det redan är nerbetat och betar. De är båda i lika bra hull som när de släpptes ut och man känner inte revbenen på någon av dem. men nu ska det inte regna på ett tag, och vi har en annan mindre hage med mycket gräs som de får gå i sedan. Men när ska jag byta hage? Vill inte att speciellt den ena ska lägga på sig mycket mer hull. Men ska jag vänta tills jag ser att de går ner lite i vikt- klarar de sig bra trots att betet ser magert ut? Eller är risken att de äter en massa dåliga växter istället för att gå ner lite i vikt? Äter hästar nässlor och är det ok för dem? Hur tänker man- när byter man hage? till saken hör att denna hagen som de är i nu är bäst med skugga, mycket bra staket (sten och stålslanor) (den ena tar sig ut ibland med eltråd).
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Jag har också min häst på "bete" Eller i en hage dygnet runt nu på sommaren. Fast jag rider och så ändå. Men nu när det inte har regnat på väldigt länge är gräset väldigt torrt, och det finns inte mycket kvar. Hagen är väl så där på kanske 1 hektar, och det går två d-ponnyer där. Det är INTE bra att hästar äter nässlor, men hästar brukar heller aldrig äta det som är farligt för dom. I vår hage är gräset så torrt nu.. att vi måste börja lägga ut hö för att dom ska få i sig tillräckligt med näring. Jag tror att om gräset är väldigt torrt är det nog e bra idè att snart flytta dom till den andra hagen om gräset är bättre där. Och om du vill att dom ska vara lagom smala är det ju bara att motionera mera;) Men du kanske inte rider...?:confused: Jaja.. hoppas det hjälpte lite iaf:)
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Piccoliiina skrev:
Det är INTE bra att hästar äter nässlor, men hästar brukar heller aldrig äta det som är farligt för dom.QUOTE]

:confused: Nässlor är inte farligt för hästar ...Dom äter dom inte på rot ,men klipper ner nässlorna och dom torkar älskar dom att äta dessa ;)

Nässlor är nyttigt 'INTE GIFTIGA**


Mvh miaa

Ps där emot kanske det är för lite mat till pållarna ihagen när dom försöker äta bland brännässlorna ,så jag skulle byta hage nu och varva mellan hagarna ;)
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Ju kortar gräset blir i hagen desto värre blir det för gräset att hålla kvar fukt så att det kan växa. Jag skulle bytt hage på studs om jag vore du. Slå nässlona så att gräset där får en chans, hästarna äter även torkade nässlor.
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Tack för svaren! Känner väl också att det är tid med hagbyte, annars hade jag väl inte reflekterat över det liksom... Får fixa ordentlig ström i helgen först, sen kan dom nog vara där.
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Om dom inte haft så mycket bete under sommaren kan du inte släppa på för mycket, men det antar jag att du vet ;)

Om du inte vill ha mer hull på hästarna är det ju bara rida lite mer, longera osv så dom håller konditonen uppe och samtidigt hullet nere :)

Ett tips kan vara att släppa hästarna en och en i den nya hagen. Vet ju inte hur dina hästar är, men vissa hästar ska ju ha det goda för sej själv ;)

Hoppas det går bra iaf :banana:
 
Sv: hur magert kan ett bete vara?

Jag skulle aldrig kunna rida så mycket som den ena hästen äter om hon går på ett vanligt bete. Förra sommaren red jag nästan varje dag typ 2 timmar och det hjälpte inte. Jo, jag vet ju inte hur hon skulle sett ut om jag inte ridit... Men hon behöver magert bete så är det.
Jag ska börja ge lite hö i helgen för här är allt gräs nästan brunt, trots att det är mycket gräs i nya hagen innehåller det lite energi just nu. Hoppas på regn..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 766
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 607
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp