hur lyckas ni?

S

skogsbo

Ja.. hur lär ni era hundar att gå fot ? :confused:
sedan att stanna och komma då man ropar ? :confused:

när började ni gå kurser med eran hund, hur gammal var den?

hoppas att någon känner orken att svara på mina frågor! :)

tack på förhand

skogsbo
 
Sv: hur lyckas ni?

Inkallningen börjar jag med på en gång och resten av träningen börjar så smått när valpen är 4-6 månader. Det som gäller är att man har bra kontakt mellan hund och förare och att man som förare kan motivera sin hund till att lära sig saker och att hunden samtidigt tycker att det är roligt att lära sig det man tränar.

Om du är nybörjare, så tycker jag att du ska anmäla dig och hunden till en nybörjarkurs i lydnad.
 
Sv: hur lyckas ni?

okej :) tack för svaret.
Jo jag hade tänk kanske göra det.
problemet är att det är kanske lite
svårt att få tag i kurser då jag bor
ca en timme ifrån, och jag tror inte
ens att dom har kurser där, eller jag
vet faktiskt inte..
Hur gammal brukar hunden vara då
man kan börja vara med i kurser?

det är jobbigt, för valpen lyssnar på
mamma och pappa, men då jag lockar
på hon kommer hon inte, okej ibland.
men vet inte hur jag ska låta ''intressant''
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lyckas ni?

asså min filosofie som instruktör/hundägare är att Hunden ska tycka att jag som matte ska vara mycket roligare att vara med än allt annat!
Det ska vara mycket roligare att komma till mej än att rusa runt å inte lyssna!
men hur kommer man dit då?
grundkontakten är viktigt samt vardagskontakten, spendera Mycket tid med din hund/valp, få ett förtroende att växa fram. var glad så hunden/valpen ser dig som en possitiv, glad och snäll ledare/matte. Men sätt gränser var konsekvent för dina regler!

hur lär man in fot: säger bara lock och pock.. antingen med godis eller leksak plus mycket berömm men förvänta dig inte underverk valpen behöver inte gå perfekt direkt, den måste först fatta poängen.

sanna och komma. första steget: var två och öva inkallningar! den ena håller i valpen medan husse/matte springer iväg från valpen, en bit bort vänder man sig om och lockar på hunden!
har man då bra kontakt och hunden tycker att du är en buskul preson att vara med så kommer den, om inte,, då lär du göra dej rolig, lock och pock som gäller!
men nyckeln är att du ska vara roligare än allt annat!


ålder: på våra valpkurser måste man vara minst 3 månader, men öva kontakt innan det! genom lek, mys och allt vardagligt!


hoppas det är något så när förstårligt!
gå kurser med din hund och gör saker med den!

lycka till!
 
Sv: hur lyckas ni?

tack _camill_a :D
Nu förstår jag lite mer :)
Hon ligger just nu bakom mej och sover.
tycker att jag håller på jätte mycket med hon :)
Det är säkert så att jag låter lite för tråkig/ointrtessant
då jag lockar på henne också. får låta gladare och ha
godis och leksaker som berömm då hon kommer :)

Men du sa stanna, då när en håller i henne ska man
säga ''stanna'' då typ ? :confused:

Och visst ska man lära en sak i taget?

skogbo
 
Sv: hur lyckas ni?

Jag hade också svår för det där att låta intressant när jag lockar på hunden, har nu lärt ,mej hur man ska få valpen intresse och har egentligen bara en lösning på prblemet: Våga låta barnslig våga uppföra dig barnsligt prata med bäbisröst berömm, lek, hoppa och släpp loss!
vi människor har ibland väldigt svårt att släppa loss. att våga flänga omkring med sin valp i värsta buset, men det behövs, kanske inte 24 timmar om dynget men då och då, behöver både du och valpen/hunden ett riktigt vrålbus!

vid inkallningen säger du då stanna. så hon förtår vad order betyder sen när det är dax för dej och hunden att klara inkallning utan medhjälpare..

och det är viktigt att lära in en sak i taget så exempelvis börja med sitt.. när valpen kan det någorlunda bra kan man så smått börja med ligg Osv. men sen när man börjar med dressyrmomenten är det viktigt att sitt, ligg, stå osv sitter som en smäck innan man går vidare.


en grej om man vill börja med lydnad är att när valpen förstår kommandot sitt, kan man ha för vana att hunden ska sitta på vänster sida om dej och få godis när den sitter på vänster sida. i stället för att hunden lär sig att: alltid när jag sitter framför matte får jag godis, att lära in tidit att det är sitt på vänstersida som gäller.. men om man inte hade tänkt träna/tävla lydnad så kanske man inte värdesätter det lika högt.. det vara bara ett tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lyckas ni?

Det är säkert så att jag låter lite för tråkig/ointrtessant
då jag lockar på henne också. får låta gladare och ha
godis och leksaker som berömm då hon kommer :)


kom på en grej om det!

när hon väl kommer så ska hon ba berömm för då har hon ju varit duktig.. även om du ropat i 2 minuter så ska hon ha sitt breömm när hon kommer,
lika dant om hon sprungitiväg en bit och inte lyssnat när Hon kommer till dej så ska hon ha berömm för även om hon var olydig först så var hon fakiskt duktig när hon kom!
 
Sv: hur lyckas ni?

Jag har haft sån tur med mina hundar att dom "kan" fot utan inlärning :eek:
Jag har bara visat dom så kan dom det, jag tror mycket på vad man förväntar sig och vad för signaler du ger till din hund....
Inkallning börjas med direkt, jag brukar se till att hundarna ska hålla ordning på MIG istället för jag på dom, hoppar in i skogen o gömmer mig rätt som det är, då lär dom sig att ha koll.

Schäfern skulle aldrig gå ifrån mig, inte ens om jag var mitt inne i stan, men DSG'n ....ja...han är jättelydig....tills han får nåt spår i näsan :rofl: Då drar han som en avlöning :smirk:
Jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med det, men jag tror han fixar det själv när han blir lite äldre ( är 1,5 nu)
 
Sv: hur lyckas ni?

Tack så jätte jätte mycket för all hjälp _camill_a
kan börja redan imorgon men då börjar jag nog inne
med att ropa på henne , mamma och pappa är inte hemma.
Lydnad blir det inte, hon ska bli en älghund:)
Men hon blir nog en knähund istället ;-)
Men sen förra hunden som var konstig, då menar jag konstig
så känner jag att det skulle vara jätte kul med en hund som kunde
fot, hon kan sitt någorlunda :) och stanna då hon har lust ;)
ligg förstår jag inte hur jag ska lära. men det kommer ju..
hon är ju bara bebis en :)

Haha martha du har bra tur då ;)
du kanske kan bara låna min valp
och visa, så kanske hon kan fot
när hon kommer tillbaka :bump:
 
Sv: hur lyckas ni?

Ja, jag har haft tur med hundarna..
Ligg kan du lära med att ha nån godis i handen och "lägga" ner efter golvet samtidigt som du ger kommando ligg eller plats, du som "för" handen neråt framåt så hunden lägger sig.
Men ta det bara lugnt så kommer det av sig självt sen, valpar blir fort trötta på oss när vi blir för ivriga :D
En sak i taget.
 
Sv: hur lyckas ni?

Mycket handlar bara att ge hunden motivation till att komma till dig, den ska veta att när jag kommer till min matte så händer det nåt jättekul. Berömm alla valpens egna initiativ att ta kontakt med dig när du är ute. Lek mycket med den. Allting som skapar en bra relation mellan er. Nu vet jag inte hur gammal din valp är och hur pass hårt du kan köra den i lydnaden. Men ingen valp är för ung för att leka in inkallningen på.
Börja träna inomhus. Tycker valpen om att få mat? Kalla på den när den ska få mat. Om valpen redan är på väg in till dig kan du ropa på den. Låt glad och försök få in i den att varje gång den kommer till dig händer det nåt roligt. Den kanske får busa ett tag med dig med sin älsklingleksak, kanske får en lite godbit. Du får helt enkelt se till att göra dig själv intressant och rolig. :D
Jag drillade en kompis på detta vis en dag ute i skogen och hennes "omöjliga" hund som inte alls ville komma på inkallning kom helt plötsligt med en gång. Bara för att han insåg att "shit, om jag kommer till min matte när hon ropar så får jag leka och det är det bästa jag vet". Så hon insåg att på en timmas konsekvent lekträning med sin hund (strax under året) kom hon 100 gånger längre med inkallningen än vad hon gjort under hela året hon haft honom.
 
Sv: hur lyckas ni?

Mycket handlar bara att ge hunden motivation till att komma till dig, den ska veta att när jag kommer till min matte så händer det nåt jättekul. Berömm alla valpens egna initiativ att ta kontakt med dig när du är ute. Lek mycket med den. Allting som skapar en bra relation mellan er. Nu vet jag inte hur gammal din valp är och hur pass hårt du kan köra den i lydnaden. Men ingen valp är för ung för att leka in inkallningen på.
Börja träna inomhus. Tycker valpen om att få mat? Kalla på den när den ska få mat. Om valpen redan är på väg in till dig kan du ropa på den. Låt glad och försök få in i den att varje gång den kommer till dig händer det nåt roligt. Den kanske får busa ett tag med dig med sin älsklingleksak, kanske får en lite godbit. Du får helt enkelt se till att göra dig själv intressant och rolig. :D
Jag drillade en kompis på detta vis en dag ute i skogen och hennes "omöjliga" hund som inte alls ville komma på inkallning kom helt plötsligt med en gång. Bara för att han insåg att "shit, om jag kommer till min matte när hon ropar så får jag leka och det är det bästa jag vet". Så hon insåg att på en timmas konsekvent lekträning med sin hund (strax under året) kom hon 100 gånger längre med inkallningen än vad hon gjort under hela året hon haft honom.

vad alla är duktiga!
jag blir lätt för ivrig och har för brottom..
men jag ska ta det lugnt, hon är ju bara en
valp :)

aningsfull: har sett massa bilder då du tränar med din hund. är det en dvärgpincher ? :o (har säkert fel)
men det är då jag känner att jag vill att min hund också ska kunna vara lika duktig och gilla att jobba som din hund verkar göra.. men jag kommer aldrig att lyckas :(
Men det tar ju sin tid :)
nu ska vi sova och nu ligger hon på min säng och sover ;)
 
Sv: hur lyckas ni?

lägger ut några bilder på bebisen :)
bella003.jpg

gott med ben ;)
bella005.jpg

taget idag :D
bella011.jpg

något söndertuggad favorit leksaken :crazy::p

ursäkta dom stora bilderna, men jag har
just lärt mig att lägga in ;)
 
Sv: hur lyckas ni?

Klart att du kommer att lyckas. :) Ha inte så stora krav på varken dig själv eller valpen, lek fram allting. Mycket lek skapar en god kontakt med hunden, vilket gynnar den framtida träningen.
Och du har så rätt så, det är en dvärgpinscher jag har. :) Och hemligheten bakom är inte så mycket större än en massa lek och bus och mycket tid tillsammans med min hund. Och vi har lååååångt kvar tills vi är ett riktigt bra ekipage. Men just att hon älskar att jobba och är så positivt inställd till arbete (och mig) är en väldigt bra grundförutsättning. :idea:

Glömde ju tillägga, vilken jättesöt valp!
 
Senast ändrad:
Sv: hur lyckas ni?

aningsfull: Okej, du leker lixom bara.. inget speciellt ;)
som man gör med alla valpar.. men förlåt mina frågor..
men förstår inte ritkigt det här med att ''leka fram''
men om jag håller på mycket med hon nu och leker
så går det ju bättre sen så :)
ska leka lite sen och locka på hon och så:p

tack för all hjälp:bow: :bow:

skogsbo
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 989
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp