Hur lura hästen att äta butta?

Y

Ynthe

Jaha... så var jag här igen.

Det är så att min häst är EXTREMT kräsen när det gäller mat, och när man för en gångs skull hittat en foderstat som passar, så ska hästen börja medicineras.

Hon ska äta butta (Fenylbutazon) i 10 dagar nu, men har fått för två dagar nu (d v s åtta dagar kvar).

Problemet är att hästen inte äter! Är buttan iblandad i fodret, så dissar hon ALLTIHOP. Hon rör det inte ens.

Hon får en dos butta morgon respektive kväll, och till dessa mål får hon vardera 4 dl havre och 8 dl Lusernhack (på kvällen även 2 dl betfor).

Hästen måste ju äta sin medicin! Två dagar har ju redan gått till spillo, så de dagar som är kvar vill jag ju verkligen att hon får i sig sin dos.

Så ja, fram med tips på hur man lättast tvingar i en häst butta, (helst) utan att behöva använda våld... :smirk:

Tacksam för svar! :bow:

/en något hysteriskt desperat Ynthe
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Blanda med tex. fil häll i det i en stor spruta (finns tex. på apoteket) och spruta in i munnen.

Fungerar inte om du blandar med apelsin heller?
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Hm... det är i pulverform... Frågan är ifall det är så bra att blanda ut det, och isåfall med vad?

Helst vill jag ge det i fodret faktiskt.

Tillägg: Har testat att blanda dert med betfor med samma resultat.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Hästen kommer att hata mig för all framtid ifall jag försöker med sprutor. Ska tillägga att hon är extremt rädd om huvudet också.

Dessutom har jag inte möjlighet att medicinera henne själv, vilket gör att det borde vara hyfsat behändigt/enkelt för stallpersonalen att göra det.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Hej

äppelmos eller sirap, melass...det tycker dom flesta om..;)
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

äter hästen vitlök?? Gör den det har du tur.. för vitlöken döljer även dom värsta smakerna:p vart riktigt effektivt när min pålle gick på medicinkur.. visserligen åt han butta med betfor bara(matvrak, svar: ja),men fick nåt annat som tydligen smakade apa...

annars har jag hört att folk brukar blanda i lite sirap i maten.. och det kan jag inte tänka mig att nån häst skulle tacka nej till:p frågan är ju bara hur bra det döljer smaken.. men kan ju helt klart vara värt att prova...

kanske gömma det inuti ett äpple? eller liknande

pja där va några små tips iallafall... hoppas det kan vara till nån hjälp
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

blanda med sirap och äpplen... brukar funka på de flesta hästar!

Funkar inte det så ser inte jag något annat sätt än att spruta in det i munnen...
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Haha! :D Jag har provat allt det där på mitt fullblod, vi stod t.ex. en dag två personer och försökte spruta in vätskan i munnen - utan resultat. Hon hittade hela tiden på nya sätt att slippa. Provade att lägga det i fodret, i äpplen, i sirap, allt! :eek: Det slutade med att veterinären fick ordinera finadyne istället. DET åt hon gladeligen! :crazy:
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Hej!

Du har aldrig gett äppelcidervinäger i maten?
Ifall hon äter det så tar det bort många smaker, funkade då min häst åt butta men han var van att äta äppelcidervinäger så det var inget han ratade.
Lycka till /Ida
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Tack för svaren!

LillaMy84: Hehe, det är nästan så att det är enklare att räkna upp vad hon äter, än vad hon inte äter. Vitlök ogillas skarpt, kan jag ju säga. Pellets och kalk är också äckligt, likaså korn.

Ämelie: Idag när vi var och storhandlade köpte jag två kilo äpplen som jag tänkte försöka göra hål i och sen hälla i pulvret i, för att se om hon äter. Annars antecknar jag sirap som en möjlighet också.

Gisbourne: Ja, jag ska prova i helgen (när jag själv är där) hur hon reagerar på sirap och äpplen (ska försöka komma iväg till lantmännen också och köpa melass), och funkar det inte då så får jag ringa vet och rådgöra med henne. Känns ju rätt dumt att försöka medicinera en häst som inte äter medicinen.

berges: Pja, äppelcidervinäger är ju rätt starkt, och jag tvivlar på att man får i henne det. Men hästar har väl annorlunda smaklökar, så det ska iallafall kollas upp.

Men hm... vilken sorts sirap ska man köpa då? Finns ju en himlans massa vit och ljus och mörk och allt vad det är. Vad är bäst?
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Äppelmos är mitt heta tips - min dam började gilla sprutor efter att medicinen blandades med äppelmos. Innan jag provade det var det stört omöjligt att få i henne den. Melass går bara att köpa i enorma dunkar (i alla fall när jag kollade). Äppelmos handlas billigt i närmaste mataffär - mycket smidigare! Är hästen kinkig är det lika bra att spruta medicinen - det går mycket mat och medicin till spillo annars i allt testande...
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Man ger aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG medicin i fodret.

Det är gigantisk risk för oavsiktlig doping. Många mediciner är inte vattenlösliga, vilket innebär att de överlever en stalltvätt i värsta fall. Och efter boxbyte kan en tävlingshäst hamna i boxen, få i sig otillåtna substanser och fällas. HUR ONÖDIGT SOM HELST (jag hade gärna sett att förfarandet var straffbart)

Butta ger man, uppblandat med vatten, via spruta i munnen. I stallgång eller spolspilta.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Enligt veterinären, FASS och bipackssedeln så SKA medicinen ges i fodret, vilket jag inte känner mig manad att ifrågasätta.
Däremot har vi vidtagit diverse försiktighetsåtgärder, såsom att hästen får äta medicinen ur en hink (som ej får användas till något annat), och INTE ur krubban i boxen.
Dessutom är vi extremt noga med att medicinen INTE kommer i kontakt med någon annan häst eller dess foder, samt att ingen annan häst, under några som helst omständigheter, får vistas i denna hästs box.
Några boxbyten är heller ej aktuella, varpå jag ser risken för oavsiktlig doping ganska eliminerad.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Min veterinär, tillika tävlingsaktiv, ger stränga förmaningar att man aldrig någonsin i hela världens eviga tid får ge i boxen. OM man måste ge i maten, gör man det uppbundet i gången, i en krubba man sedan bara använder till ändamålet.

Men klart att föredra är att ge med spurta direkt i munnen, så man har kontroll att allt går i hästen.

Vet du hur länge t ex butta sitter kvar i inredningen? Har du en aning om hur många ÅR?!
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Att veterinärer har olika åsikter är inget konstigt, men då menar du alltså att informationen som finns återgiven i FASS och på bipacksedeln för medicinen är helt fel? Att informationen som ofta är den som i störst andel går fram till användarna/kunderna/patienterna är fel, och användandet som beskrivs där enligt dig borde vara illegalt?

Jag må vara konservativ, obildad eller till och med galen, men jag måste erkänna att jag har större förtroende till min egen veterinär och till FASSs information än vad jag har till en - om än respektabel - skribent på internet.

Och nej, jag vet inte hur länge butta sitter kvar i inredningen. Jag har inte en blekaste om hur många år den sitter kvar i inredningen. Faktum är dock, att i denna tråd är det nästintill helt irrelevant hur länge det sitter kvar i inredningen, då mitt intresse ligger i att få i hästen butta (utan våld), och inte att buttan hamnar exempelvis på boxväggen.

Två små motfrågor dock.
1. Du skriver bl a att många mediciner inte är vattenlösliga, och jag antar att du däribland menar exempelvis butta (fenylbutazon). Men om medicinen inte är vattenlöslig borde den heller inte lösas upp i vattnet ("blandas upp" som du skriver), och isåfall, även om hästen får i sig vattnet blir det ändå problem att få i hästen själva medicinen, vilket är det elementära.

2. Du skriver även att buttan borde ges i stallgången eller spolspiltan. I och med att medicinen bör hållas borta från andra hästar, är det väl inte alltför smart att ställa sig i "allmänna utrymmen" när man ska medicinera hästen? Vad händer om medicinen mot all förmodan kommer i kontakt med inredningen i stallgången? Vilka konsekvenser får detta?
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Egentligen har jag inget bra råd att ge dig, jag tänkte säga i spruta utblandat med vatten, men det tipset var ju inte aktuellt just för dig. Sirap kanske kan funka.

Men jag ville bara tala om att jag har som princip att smaka allt som min häst ratar. Så jag har smakat havre, betfor och butta!:o Och tro mig när jag säger att det smakar verkligen hemskt.:crazy: Min häst fick jag spruta direkt i munnen, men hon är inte så svår med det.:)
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

min är inte kräsen men butta va pecka tydligen,det gick inte så jag häldde det i em spruta blandade ut det med vatten spruta det rakt in i munnen,så var säker på att allt kgick ner oxå
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag fodrar alltid mediciner (de som ska blandas med foder) i speciella hinkar som bara är till för medicin. Alltså INTE i krubban i boxen, BARA i hinken.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Ynthe skrev:
1. Du skriver bl a att många mediciner inte är vattenlösliga, och jag antar att du däribland menar exempelvis butta (fenylbutazon). Men om medicinen inte är vattenlöslig borde den heller inte lösas upp i vattnet ("blandas upp" som du skriver), och isåfall, även om hästen får i sig vattnet blir det ändå problem att få i hästen själva medicinen, vilket är det elementära.

det viktiga här är om själva verksamma substansen i läkemedlet är löslig i vatten el inte. Att själv pulvret är det betyder inte att substansen är det, men det är så små partiklar så de syns inte annat än som grumlighet.

Det är viktigt att de får i sig hela den föreskrivna dosen, därför skulle jag heller aldrig ge på annat sätt än i spruta i munnen. Man får liksom ta det bråket. Min häst opererades i somras, fick finadyne, åt det ABSOLUT inte (skulle inte jag heller göra, finns inget som döljer den smaken...). Och han hatade mig i fem dagar, för jag fick bremsa och sen spruta in det, fanns inget annat alternativ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
  • Låst
Tjatter Nu är det landslagsläger! Äntligen ska det bli klart vilka som representerar Sverige vid EM i fälttävlan. Ett antal kandidater är...
39 40 41
Svar
817
· Visningar
21 644
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp