hur lösa svårlastning?

Sv: hur lösa svårlastning?

En sak du kan göra utan transport är att träna upp förtroendet mellan dig och hästen.
Alltså gå med hästen och ställ den inför mer eller mindre svårlösliga problem, problem som du som ledare lotsar hästen igenom (inget godis, bara agera som ledare), tex, gå på en presenning eller gå under en presenning, gå in i trånga utrymmen(sätt upp tex en smal oxer och få den att gå mellan hinderstöden, hitta på massor av "farligheter", det är bara din fantasi som är stoppet. Helt enkelt skrämmande saker, men du som ledare ska hela tiden kunna lotsa den igenom problemfritt tillslut.
Det här tar tid, stressa aldrig fram något, utan låt den bara lära sig att du aldrig skulle utsätta den för fara, så att den lär sig lita på dig.
En häst som litar på sin ledare följer överallt.

Och glöm inte hästar behöver beröm beröm med rösten och klappar när den gjort något bra eller något som den inte vågat innan.

Det är ett av de största felen folk gör, de bara förväntar sig att hästar är uppfostrade att följa oss, men om de inte litar på oss vill de givetvis inte följa med. (jag följer inte människor jag inte litar på)

tog 10 min att lasta här hemma med hjälp av min sambo. på kliniken tog det 45 min med hjälp av sambo och en annan karl.

vi gav henne inte möjligheten att kunna backa, det fanns bara en väg å det var framåt, det var verkligen viljornas kamp. nu ska hon vila ett tag och sen sätter vi igång med träning av ledarskap för att underlätta och undervika såna här problem i framtiden.

Grattis till lyckad lastning (under förutsättningarna får jag väl säga)! :)

Hoppas du bygger förtroende och lasttränar henne lugnt och sansat när du väl sätter igång! Håller tummarna! :)

Jag har provat på flera stycken. Min mor är hel frälst på Monty Roberts så jag har blivit "tvingad" att se några videos.

Det är klart att det fungerar! Om du gör rätt till att börja med.

Hästen tycker bara det är "kul" att backa för att komma undan. En häst som DU bestämmer skall backa tycker inte att det är lika kul längre. Om den så vill backa i 2 km när du säger till den, så backa då i 3 km istället. Jag har stått hela dagar med att lastträna mer eller mindre bångstyriga hästar, tillslut tyckte de det var så oerhört tråkigt att backa så att de nästan började vägra det istället - efter det var det inga som helst problem att få dem att gå fram OCH in i transporten.

Monty Roberts principer fungerar nästan enbart då du har hans speciella grimma på och vet hur den skall hanteras.

Måste även säga att givetvis är all hästhantering beroende på hur hästen är och hur den fungerar med människan och även andra hästar. Det gäller att bedömma från tillfälle till tillfälle och från plats till annan. Två (i princip) identiska situationer kan du få hantera på två helt olika vis p g a en yttepytteliten detalj som skiljer sig.

Skulle aldrig få för mig något så dumt som att lasta stoet först och hoppas på att fölet går in sedan. Har sett så många allvarliga olyckor när man lastar in ett sto som sen får panik för att fölet inte kommer med in. Av alla våra föl som vi haft så har minst 18 av dem varit så självständiga att de går sina egna vägar redan vid tidig ålder. Här binds de upp redan på dygn 2 och leds från dygn 1 så ledbara är det men från det steget till att följa med mamma in i en transport, det finns inte i deras värld. Därför lastas fölen först och sen stoet. Vi har inte haft några problem med dem varken som unghäst el vuxen ålder.

Förstår inte ditt resonemang.

Det har inget med "hoppas" att göra!

Fölungen skall givetvis ledas den oxå - vilket gör att de inte "går sina egna vägar".
Men då ni ledtränar era fölungar från dag 1 så förstår jag inte problemet? Är fölungen ledbar så leds den in tillsammans (strax före, intill eller strax efter) med stoet. Den springer givetvis aldrig fritt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 562
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama