hur lösa svårlastning?

Sv: hur lösa svårlastning?

Du har redan fått alla bra tips jag har.
Om du har möjlighet kan du kanske köra henne i en liten hästlastbil i stället. Jag inbillar mig att det är lättare för dem att gå in i den. Men jag vet inte om man kan hyra sådana. Vi lånade en av några kompisar när vi skulle iväg med min förra häst för flera år sedan. Hon var visserligen ganska van att åka.

Tyvärr är det ju som du antagligen redan har insett att hon kommer nog inte att bli lättare att lasta nästa gång. Jag förstår hela problemet med en sjuk häst som ej går att lasta. Jag har själv en häst som jag lasttränar här hemma. Men det är verkligen viktigt att det får ta tid annars blir det nog bara ännu värre.

My point is....

att ni har haft henne sen april och andra har haft deras ännu mer längre, och du skrev att ni har inte haft tid att träna. Ni har haft över 3 månader men ni/de flesta heller vänta tills ni måste åka nånstans innan ni tänker på lastträning. Min önskan är att folk tog det mer alvar och tränade först och främst lastning före de rider ut i skogen eller träna rätt galopp, osv. Att ni är säkert att lastningen är nåt som fungera...för säkerhetsskuld.

Tänk hur stressig det kan vara för vissa hästar plus nu är de sjuk eller skadad.:cry:

Jag vet detta inte hjälper dig men att ni har inte tränat lastning och vet ni har en svår lastat häst, den ända sätt som ni säkert komma lyckas är att ni lura in den eller tvingas. Men Jag tro tålamod är en stor fördel för att luras.

Och snälla ni som har samma bekämmer, träna nu, och TS träna snälla efter hon är friskförklarade så ni inte hamna i samma sits senare. Jag verkligen önska lycka till med det och hoppas att det är inte alvarlig med hästen vid kliniken. Vi håller tummarna.

Det finns dessvärre inga billiga genvägar. Det är bara att träna. Har man inget eget släp får man helt enkelt hyra för att träna. Om man inte vill chansa och hoppas att det går den dagen man ska iväg.

Personligen tycker jag det bästa är att göra en daglig rutin av släpet. D v s istället för att sätta in i boxen från hagen, in i släpet och servera middagen. Stå kvar en timme, sedan lasta av. Samma sak i en vecka. I slutet brukar det gå som en dans att gå in i holken, det är ju där man äter sin middag!

En vettig människa:banana::bow:

Om du inte har tillgång att träna i släp så kan grottbygge fungera. Skaffa något som låter att gå på, typ en träpall eller en bit plåt. Bygg en grotta av typ halmbalar och lägg ett tak på. Du kan ju göra den rymlig först och sen mindre. Och ha ett hål framme först också så du kan gå rakt igenom. Sen täppa till det.

Kanske inte funkar tills på tisdag men kommer helt klart vänja henne vid små utrymmen.

Longeringslina runt bommen fram som "vinsch" .Två starka karlar på varsin sida om hästens rumpa. Led fram till lämmen. INNAN den börjar bråka tar gubbarna tag om varandras armar bakom hästens rumpa och skjuter på samtidigt som man håller longerinslinan spänd.
Ta bort mellanväggen så att det blir gott om plats om det är möjligt.
På det här sättet går det att "lyfta" på hästen. Havre i en hink när hästen väl är på plats.

hahaha...:rofl: min häst har sina perioder trots att vi åker minst 1 ggr/veckan! men int gå de lyfta in min häst som e nästan 180 o åt de grova hållet!!!

En liten shettis kanske...lr en liten hästmen men....tanken va god o ja hade gärna lysft in min pålle ibland, stod 3,5 h en da o ha stått upp till 2 h på tävling..int så kul...men träning ger färdighet....nu går han oftast på direkt, mutad..de va bara att vänta ut honom, när han kom in massa me mat beröm o godis! då lär han sig att de e ju kul att stå därinne..

Men alla hästar e olika vissa måste man ta i me hårdhandskarna o vissa måste man locka in, de gäller att känna sin häst...

Lycka till!:idea:

Jag har en svårlastad ponny, han har dock blivit mycket bättre på det nu än förut, men kan fortfarande streta emot ibland.

Vi gör så att vi tar en longeringslina som vi knäpper fast i grimman och sedan lindar den ett varv på bommen fram i transporten, en går med ponnyn och leder i grimskaft (klappar & berömmer osv) och den andra "hivar" in ponnyn med linan, vi drar inte så han tvingas in, utan har den bara för att han lätt helt plötsligt kastar sig och då är det lättare att hålla emot när den är lindad där framme runt bommen och man blir på så sätt starkare. Han får gå i sin egen takt in i transporten, men känner hela tiden att linan är sträckt och att han inte kan "sticka iväg".

Har alltid funkat kanon för oss.

Så här lastar vi Görels knepiga halvblodsto.

Lastningsele som går runt rumpan och genom grimman. Sen går linan fram till bommen där man lägger ett varv runt.

Meda Görel står och håller linan framme så brukar jag lägga en longerlina bakom hästen genom ringarna som jag har på bägge sidan av min transport. Sen drar jag samtidigt som jag knuffar på stoet. Så fort hon går frammåt så drar Görel i sin lina så stoet inte kan backa.
Försöker hon kasta sig så skadar honinte nacken utan sätter sig bara på selen men mer än så händer det inte.

Denna medtod funkar ypperligt. Istället för 7 timmar så går skrället in på 20 min.

Vissa hästar hjälper inte lastträning och tid. Vissa vill inte helt enkelt. De är inte rädda, de har förtroende för människan men de vill helt enkelt inte. Görel och hennes häst har ett ovanligt bra förhållande till varandra men det som hänt i tidigare liv kan inte byggas upp.

Jag har hjälpt många på utställning att få in sina ponnyer vid hemgång på detta sättet.

Har alltid en sele liggandes i transporten samt en extra grimma (jag brukar få ge bort några om året då andra inte har med sig en extra)

Mina föl lägger jag selen på direkt vid första lastning och då har vi senare inga problem. Jobbigt att bära in cobföl som är starka och kraftiga.

Vissa hästar hjälper inte lastträning och tid. Vissa vill inte helt enkelt. De är inte rädda, de har förtroende för människan men de vill helt enkelt inte.

Håller inte alls med dig.

Om hästen "inte vill" (utan att vara rädda) är det förmodligen hästens sätt att säga "det är jag som bestämmer, du kan tvinga mig men du är inte min ledare".

Att man sedan säger "jag har provat allt" och det fortfarande inte går så har man gjort fel i det man provat.

Förklaring (du/dig nedan är till den som läser, inte till någon personligen);
Tyvärr är det alldeles för många människor som TROR att de gör rätt. Men så länge inte hästen litar på dig och följer med när du ber så är det inte du som är ledaren och det innebär att du inte har hästens fulla förtroende.

Det i sig betyder egentligen inte att du har gjort fel - den som hade hästen innan (eller bara andra i stallet) kan ha gjort/gör något fel som gör att hästen inte har det förtroendet för dig.

INGA metoder av att "tvinga in" hästen i transporten är ok i mina ögon. Om det inte är akut på något vis.

Sedan kan det vara så att hästen är "förstörd" sedan tidigare och kanske aldrig kommer att bli en häst som går på transporten med ett "tralala"... Men det innebär inte att man skall sluta träna.

Önskan från mig :);
Om Ni har problem med att få hästen in i transporten så bör Ni tänka igenom vem/vad/varför det blir som det blir.

Det är aldrig hästens fel att det blir fel!!

Så här lastar vi Görels knepiga halvblodsto.

Lastningsele som går runt rumpan och genom grimman. Sen går linan fram till bommen där man lägger ett varv runt.

Meda Görel står och håller linan framme så brukar jag lägga en longerlina bakom hästen genom ringarna som jag har på bägge sidan av min transport. Sen drar jag samtidigt som jag knuffar på stoet. Så fort hon går frammåt så drar Görel i sin lina så stoet inte kan backa.
Försöker hon kasta sig så skadar honinte nacken utan sätter sig bara på selen men mer än så händer det inte.

Vissa hästar hjälper inte lastträning och tid. Vissa vill inte helt enkelt. De är inte rädda, de har förtroende för människan men de vill helt enkelt inte.

Jag är ganska säker på att man inte får dra in en häst. Jag har läst det någonstans men hittar inte det igen. Jag undrar om man får göra som det beskrivs här ovanför det verkar nästan som att dra in den?
Nu känner jag inte till hästen och kan mycket väl tänka mig att hästar kan ha en del med sig i bagaget. Det har en av våra.
Men jag drar inte den slutsatsen att lastträning ej hjälper. Det har kanske i så fall varit fel träning?? Jag tror inte helleratt hästar inte vill göra det ena eller det andra. Det handlar om ledarskap-

hej, vi har också haft problem med våran fjordkorsning,men vi testade att strö ut spån eller halm på transportmattan dom går upp på,samtidigt hade vi spännband på båda sidorna så det blev som en gång att gå in i.Vi går före honom in så han får mulen i ryggen på den som leder och det fungerade på en gång.

Re: Sv: hur lösa svårlastning?

Håller inte alls med dig.

Om hästen "inte vill" (utan att vara rädda) är det förmodligen hästens sätt att säga "det är jag som bestämmer, du kan tvinga mig men du är inte min ledare".

Att man sedan säger "jag har provat allt" och det fortfarande inte går så har man gjort fel i det man provat.

Förklaring (du/dig nedan är till den som läser, inte till någon personligen);
Tyvärr är det alldeles för många människor som TROR att de gör rätt. Men så länge inte hästen litar på dig och följer med när du ber så är det inte du som är ledaren och det innebär att du inte har hästens "fulla förtroende.

Det i sig betyder egentligen inte att du har gjort fel - den som hade hästen innan (eller bara andra i stallet) kan ha gjort/gör något fel som gör att hästen inte har det förtroendet för dig.

INGA metoder av att "tvinga in" hästen i transporten är ok i mina ögon. Om det inte är akut på något vis.

Sedan kan det vara så att hästen är "förstörd" sedan tidigare och kanske aldrig kommer att bli en häst som går på transporten med ett "tralala"... Men det innebär inte att man skall sluta träna.

Önskan från mig :);
Om Ni har problem med att få hästen in i transporten så bör Ni tänka igenom vem/vad/varför det blir som det blir.

Det är aldrig hästens fel att det blir fel!!
:bow::bow::bow:

Jag skulle svara på precis samma "Quote" men du fixat det kanska fint!

"Don't make it about the trailer" Linda Parelli

Om hästen vill inte, som sagt ovan, det kan har mera med än bara transporten, det finns en brist i förhållande till den som hantera hästen eller kunskaper från den som hantera hästen. Jag har aldrig träffat/hört om än häst än, som man kunne inte hjälpa med tid och tålamod.

Jag är ganska säker på att man inte får dra in en häst. Jag har läst det någonstans men hittar inte det igen. Jag undrar om man får göra som det beskrivs här ovanför det verkar nästan som att dra in den?
Nu känner jag inte till hästen och kan mycket väl tänka mig att hästar kan ha en del med sig i bagaget. Det har en av våra.
Men jag drar inte den slutsatsen att lastträning ej hjälper. Det har kanske i så fall varit fel träning?? Jag tror inte helleratt hästar inte vill göra det ena eller det andra. Det handlar om ledarskap-

En häst på 650 kg drar du inte in:smirk:Last selen gör bara så hästen inte kan backa. Smidigare än att behöva 2 linor och massor med folk. Efter att ha träffat detta halvblod så kan jag bara konstatera att hon har för mkt i bagaget för att någonsin gå in frivilligt i transporten. HOn är runt 17 år och tidigare ägare har verkligne provat allt inkl åkt hästlastbil. Med selen så blir det aldrig dramatiskt vilket det blir utan.

Skulle dessutom vara roligt att höra hur ni lastar en 6 v gammal fölunge utan att på något sätt ta i den:angel:

Skulle dessutom vara roligt att höra hur ni lastar en 6 v gammal fölunge utan att på något sätt ta i den:angel:

Till att börja med har det aldrig varit frågan om att inte "ta i" hästen i fråga, självfallet måste man kunna ta i en häst - oavsett storlek och ålder. ;)

Men en 6v gammal fölunge lastar man genom att lasta in stoet först, fölungen följer förmodligen med 9 av 10 gånger...

En lite mer frigjord fölunge som tar ut stora svängar från stoet (vilket vi har haft X antal ggr...) så leder man in fölungen strax före/intill eller strax efter stoet. Grimvana och ledvana övas in redan första veckan på ett lekfullt sätt vilket gör det till en naturlig del av "att vara häst". :idea:

Det som du präglar in på en fölunge under dess första levnadsvecka sitter kvar resten av livet... Så traumatiska saker som händer under fölets första vecka är svårare att vänja den av med än saker som händer senare under livet. Det är därför det är extra viktigt att miljöträna dem redan som små! Desto mindre "förstörda" är de och desto lättare är det att öva in det beteende du eftersträvar utan att behöva bråka/skälla/bli arg osv :D

Till att börja med har det aldrig varit frågan om att inte "ta i" hästen i fråga, självfallet måste man kunna ta i en häst - oavsett storlek och ålder. ;)

Men en 6v gammal fölunge lastar man genom att lasta in stoet först, fölungen följer förmodligen med 9 av 10 gånger...

En lite mer frigjord fölunge som tar ut stora svängar från stoet (vilket vi har haft X antal ggr...) så leder man in fölungen strax före/intill eller strax efter stoet. Grimvana och ledvana övas in redan första veckan på ett lekfullt sätt vilket gör det till en naturlig del av "att vara häst". :idea:

Det som du präglar in på en fölunge under dess första levnadsvecka sitter kvar resten av livet... Så traumatiska saker som händer under fölets första vecka är svårare att vänja den av med än saker som händer senare under livet. Det är därför det är extra viktigt att miljöträna dem redan som små! Desto mindre "förstörda" är de och desto lättare är det att öva in det beteende du eftersträvar utan att behöva bråka/skälla/bli arg osv :D

Skulle aldrig få för mig något så dumt som att lasta stoet först och hoppas på att fölet går in sedan. Har sett så många allvarliga olyckor när man lastar in ett sto som sen får panik för att fölet inte kommer med in. Av alla våra föl som vi haft så har minst 18 av dem varit så självständiga att de går sina egna vägar redan vid tidig ålder. Här binds de upp redan på dygn 2 och leds från dygn 1 så ledbara är det men från det steget till att följa med mamma in i en transport, det finns inte i deras värld. Därför lastas fölen först och sen stoet. Vi har inte haft några problem med dem varken som unghäst el vuxen ålder.

En häst på 650 kg drar du inte in:smirk:Last selen gör bara så hästen inte kan backa. Smidigare än att behöva 2 linor och massor med folk.

Jag skrev förut att jag inte kände till hästen. Man kan fördela kraften så att man inte behöver dra in 650 kg. Det är för mig självklart att du måste ha minskat på den kraft du håller emot med. Du kan naturligtvis inte dra in 650 kg häst men jag tror inte att du kan hålla emot 650 kg heller. Men som sagt jag är osäker på vilket som var förbjudet. Det är möjligt att just din speciella häst kräver detta men det är nog inte något att rekommendera till var och varannan som ska lasta sina hästar. Det är bättre att få hästen att gå in själv än att tvingas låsa fast den.

Dessutom kan jag tänka mig att ni kankse skulle kunna dra in ponnyerna som du skrev om tidigare bara på styrka.
Jag har inte påstått att man inte får röra små föl. Jag har aldrig provat att lasta en fölunge men jag kan mycket väl tänka mig att det är helt annorlunda.

Skulle aldrig få för mig något så dumt som att lasta stoet först och hoppas på att fölet går in sedan. Har sett så många allvarliga olyckor när man lastar in ett sto som sen får panik för att fölet inte kommer med in. Av alla våra föl som vi haft så har minst 18 av dem varit så självständiga att de går sina egna vägar redan vid tidig ålder. Här binds de upp redan på dygn 2 och leds från dygn 1 så ledbara är det men från det steget till att följa med mamma in i en transport, det finns inte i deras värld. Därför lastas fölen först och sen stoet. Vi har inte haft några problem med dem varken som unghäst el vuxen ålder.

Nähä, då är vi väl dumma här....där vi lastat in hur många märrar som helst först. Naturigtvis binder vi inte upp märren utan någon håller i henne. Sedan lastar (leder, föser eller lyfter in) vi fölungen. Det har faktiskt hänt att de skuttat med sin mamma in i släpet utan några större problem.
Tror inte att man kan säga att ett visst sätt är fel eller rätt. Man får nog bedöma från fall till fall.

hej alla!

givetvis borde jag tränat sånt här innan, lätt att va efterklok och att det är inte lätt att ha allt i huvudet om vad jag borde och inte borde göra och vid vilken tid, man lär så länge man lever. har aldrig haft en svårlastad häst tidigare och heller aldrig en ponny.

som någon sa här tidigare så handlar det om ledarskap också, det håller vi på att träna nu, men som sagt ponniesar är nått nytt för mig och hon är inte riktigt som min häst så jag håller på att lära mig om hur hon är så att jag kan tackla våra problem på bästa sätt, jag tar det lugnt.

hej alla!

givetvis borde jag tränat sånt här innan, lätt att va efterklok och att det är inte lätt att ha allt i huvudet om vad jag borde och inte borde göra och vid vilken tid, man lär så länge man lever. har aldrig haft en svårlastad häst tidigare och heller aldrig en ponny.

som någon sa här tidigare så handlar det om ledarskap också, det håller vi på att träna nu, men som sagt ponniesar är nått nytt för mig och hon är inte riktigt som min häst så jag håller på att lära mig om hur hon är så att jag kan tackla våra problem på bästa sätt, jag tar det lugnt.

Jag förstår vad du menar. Jag har mer erfarenhet av ponnyer än av stora hästar. Även om de är mindre behöver de inte alltid vara lättare att hantera. Min ponny tex kan reagera på stress genom att stänga av i stället för att stressa upp sig. Då blir hon nästan okontaktbar och svår att nå och i sådana lägen näst intill omöjlig att få in i en transport. Hon gjorde så ibland i början när jag hade henne. Nu har hom mer förtroende för mig och jag har dessutom lärt mig att avstyra ett sådant beteende. Jag menar inte att din ponny reagerar likadant utan tog bara det som exempel.

Backa hästen om den inte vill gå in, så får den se att det inte lönar sig att inte gå in, så går man fram lite å backar tills den helt följer efter dig, kollade på en video med monty roberts när han gjorde nått sånt sen när han hade vart inne i transporten gick han ut igen och islutet kunde han ta av grimskaftet och hästen gick med honom in ändå..

Jag utgår från att du provat detta och vet hur det fungerar?

För jag vill gärna fråga dig hur man sedan gör med en häst som tycker det är betydligt roligare att backa (även ett par kilometer) än att stå och tjafsa vid transporten. D v s när backningen blir ett sätt att fly.

Hur hanteras det?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 562
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama