Sv: Hur lösa fodringar råd tack!
Ditt system låter jätteintressant! Kan du beskriva mer hur du har gjort?
Absolut. Det är ganska enkelt, men kräver viss takhöjd.
Det är grindtimers, jag har valt att använda digitala, programmerbara (battlatch). De nya är tyvärr solcellsdrivna så man får tänka på att de måste ut i solen och ladda ibland (fullt uppladdade ska de hålla batteristyrka i ett år, så de är inte beroende av sol dagligen dock).
De är tänkta att släppa en elastisk/upprullningsbar grind, precis som alla andra grindtimers. Men iom de är digitala så kan jag programmera exakt tid upp till en vecka fram i tiden (till skillnad från de uppvridbara mekaniska). Jag ställer in t ex "alla dagar, klockan 12 am' för att få det kl 24. Det går välja vilken tid som helst på minuten om man vill (t ex 13.47 pm) och en enstaka dag eller alla.
Sen inställd tid så släpper de grindhantaget (efter en varningssignal). en kan programmera fler asläpp/dag men måste ju då haka på handtaget emellan.
De är själva hjärtat i det hela. Sen har jag med hjälp av tunna linor, block och skruvar med en ring i änden dragit linor i 'taket' (inte taket för mig, jag har +10 m i takhöjd, men ca 3.20 m upp) till respektive boxar. I ena änden av linan fäster jag en IKEApåse som är lite sönderklippt och modifierad. Sen låter jag linorna gå ihop i den andra änden och fäster i ett vanligt grindhandtag. Man får trixa lite för att hitta rätt längd på linorna. Ett 'dragsnöre' sätts också i grindhandtaget.
IKEApåsarna laddas med respektive hästs giva, jag har lite olika 'låsning' för maten ska stanna kvar, kan ta bilder sen om du vill? Sen drar jag ner handtaget och krokar i det i timern.
Då är IKEApåsarna upphissade utom räckhåll för hästarna. När tiden är inne släpper timern handtaget och då åker påsarna av vikten ner i boxarna, och hästarna får sin mat.
Man får ha en timer och ett 'linsystem' per fodring man vill göra. Lite beroende på hur stallet ser ut, hur mkt mat/gång hästarna får osv kan man behöva dela upp så att man t ex kl 24 har två timers som betjänar X hästar var, så det inte blir för många för varje timer. Dels pga att man inte får belasta timerkroken med hur mkt som helst, dels för att för knepiga lindragningar med för olika kilomängder och det kommer börja falla ner ojämnt.
Det är inte det vackraste system som finns, men det har fungerat fint här, och det är billigt att byta ut t ex en trasig IKEAkasse osv.
Kassarna hänger kvar i boxarna efteråt, och initialt kan hästarna tycka det är läskigt både när de faller ner, och när de hänger - men det brukar ta max några dagar innan de insett att det är MAT som kommer, och dessutom inte bryr sig om kassarna (annat än att de kan leka med dem och dra i dem).
Sen när man mockar t ex så bara laddar man om kassarna med mat, drar upp dem, krokar i handtaget och det är redo för nästa natts matning.
Det som kan kräva lite pyssel är dels placeringen av timersarna, smarta hästar (läs min stora welsh) lär sig kroka av handtaget i förtid om de når det. Samt att få upp påsarna högt nog upphissade och lagom långt ner när de åker ner. När man hittat rätt så är det ganska underhållsfritt dock.
Hästarna är i början lite störda av att det är MAT däruppe de inte når (jag har huuungriga ponnyer), men efter ett tag när de insett att det kommer mat med jämna mellanrum bryr de sig inte. När de hör pipet från timersarna vände sig alla mot de upphängda påsarna och står som små ljus och väntar på maten de vet ska komma.
LUGNET är påtagligt, även på morgonen när jag kommer och ger mat. Nu får de mat var 4e h dygnet runt och jag har helt kommit ifrån att de tömt sina slowfeedingnät för tidigt och stått utan mat 8 h och är utsvultna osv.
Ute så kan man ju göra samma system, men mot vägg, i träd eller en ställning lite beroende på förutsättningar. Eller för den delen ta ut timersen och sätta den i en elastisk grind till en mathage-i-hagen. Det är för mig stora fördelen som sagt att de är portabla och multifunktionella.
Ursprungligen köpte jag min första timer 99, då för att klockan 04 på morgonen släppa över hästarna från 'bantarhage' ut på bete, sen klockan 07 när jag kom upp så flyttade jag hem dem. Använde den senare för att fodra lunch klockan 12 i angränsande hage osv. Och sen då sen några år för att ge ett nattmål i boxen (finns en film någonstans på hur det funkar)
Utökningen av timersystemet kom av att min mamma som hjälper mig fodra osv när jag jobbar fick cancer. Jag behövde hitta ett sätt att fodra hästar utan att vara där, och att hon skulle kunna slippa 'allt' om/när hon mådde dåligt av behandling etc. Mamma blev frisk, och såhär i backspegeln så som sagt "att jag inte gjorde det tidigare" är känslan, det underlättar så - och största vinstlotten har hästarna dragit.
Dock är timers (oavsett märke) inte gratis, men slår man ut det på antal användningsår och funktion billigt i längden, men beroende på hur många timers man behöver, vilket märke man väljer kan det bli lite ont i plånboken initialt.