Hur lite mat kan man ge till en utekanin

Empty, jag njuter av att läsa dina inlägg! Det märks att du vet vad du pratar om och har erfarenhet.

Nu till det konkreta, denna fråga särskilt riktad till empty, vad tycker du att min kanin ska få? :bow:

jag misstänker också att jag vet vilken uppfödare det rör sig om...

det jag tycker är tråkigast på kaninägarsidan är att det finns en sådan utbredd trångsynthet och vad jag brukar kalla 'ett jävla tunnelseende' -
jag blir ofta emotsagd, men jag är inte den som inte kan ta till mig nya saker eller ändra mina åsikter, bara jag får vettiga argument.
alla dessa, i mina ögon, hopplösa djurägare som argumenterar med 'han har inte dött av det' eller 'jo det är visst så för det sa dom i djuraffären/veterinären/', frågar jag då efter deras argument har dom inga.
jag går efter de som har bäst belägg för sina teorier, just för att kunskaperna inom området knappast är utbredda.

jag hade gett ungen, förutom fri tillgång på hö, en matsked pellets utblandad i fibrex. grönsaker kan man ge 'hur mycket som helst av', grönsaker och hö BLIR de inte tjocka av.
hur mycket grönsaker hade hon fått innan?
men som sagt en matsked ren pellets, blanda ut med fibrex så du får upp fiberhalten till kanske 20-25%. ren fibrex innehåller 67% fiber om jag inte minns fel.....

Hon har fått drygt en halv morot eller motsvarande av annan frukt/grönsak både morgon och kväll.
Tack för hjälpen!

Sv: Hur lite mat kan man ge till en utekanin

Vilken trevlig ton ni har till varann på det här forumet...

Senast ändrad av en moderator:

Jag födde upp och ställde ut kaniner i min ungdom, dvärg och fransk vädur, angora och hermelin.
Dvärgar får ha max 1 dl krafftfoder per dag, jag gav en mix av pellet och korn pluss ett näringsfattigt hö. När de är vuxna får de ha max 0,75 dl krafft om dagen.Grönsaker inkluderade i denna mängd...
Detta om man ska ställa ut och absolut måste undvika hakpåse, ska de bara föda barn hemma i buren kan man ge mer....

Senast ändrad:
Sv: Re: Hur lite mat kan man ge till en utekanin

min HAN kanin har dubbel hake en vacker sådan men men, har höret att det är sällan hanar får haka :D
men han är bara sååå sööt i den så jag fortsätter med två nävar foder :)

Jag hoppas att du är ironisk?

Liknande trådar

O
Övr. Djur Ger jag mina marsvin för lite mat? Läste i tråden ovanför och ni verkar verkligen ge era mycket mera mat än vad jag ger mina! jag ahr...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Kilauea
·
I
Hästvård Varning... Lite väl långt ;) Har en tre årig halblodsvalack som har haft kolik tre gånger på två veckor nu... Har under dessa 13 åren...
Svar
6
· Visningar
1 389
Senast: Indian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama