Hur lite mat kan man ge till en utekanin

bara en sån liten sak att när kaninen är sjuk får den ofta sämre aptit och kan gå ner mycket i vikt på kort tid. Om den då i en sådan situation inte har något hull att ta av, kommer den ha mycket svårare att klara sig genom sjukdomen.

En kanin med fri tillgång på mat märker man inte de tidigaste tecknen på sjukdom nämligen matvägran-vid minsta lilla äter inte mina o då märker jag sjukdomen i tid oftast bara magknip av ngt slag o då ger jag kamomillte o de har blivit bra, Många gånger märks inte sådana småsaker som förstopning i tid o knainen dör av ngt som är simpelt att åtgårda.
Vätska behövs vid sjukdom oftast får man tvinga i dem, inte mat.

En kanin med fri tillgång på mat märker man inte de tidigaste tecknen på sjukdom nämligen matvägran-vid minsta lilla äter inte mina o då märker jag sjukdomen i tid oftast bara magknip av ngt slag o då ger jag kamomillte o de har blivit bra, Många gånger märks inte sådana småsaker som förstopning i tid o knainen dör av ngt som är simpelt att åtgårda.
Vätska behövs vid sjukdom oftast får man tvinga i dem, inte mat.

vi har räddat många kaniner genom att se att de slutat äta och som du säger skall man tvinga i en sjuk kanin vätska, inte mat. Och det är just detta som är problemet, eftersom kaninen inte äter går den snabbt ner i vikt (då den är gräsätare och de går ner snabbare i vikt än köttätare).

Du har kanske haft tur med "sjukdomar" som snabbt gått över, men jag har även erfarenhet av längre sjukdomar (t.ex. livmoderproblem, lunginflamation) och då kan det ta några dagar innan kaninen återfår sin matlust. Vid sådana tillfällen gäller det att kaninen har något hull att ta av.

härligt med djurägare som medvetet göder sina djur och därmed låter skadligt fett lagra sig kring känsliga organ med motiveringen att det ska finnas något att ta av.
det kanske är just därför dom blir sjuka? ny infallsvinkel.

det konstiga är att endast våra "magra" kaniner blivit sjuka, alla "feta" har hållit sig kärnfriska hittills (peppar, peppar).

Tuki: får man fråga exakt vilken pellets du ger dina kaniner, vilken ras de är ålder, aktivitetsnivå osv?
Jaghar nämligen märkt att det är otroligt olika vad olika knainer behöver i mängd pellets och det beror VÄLDIGT mycket på vilken pellets det är hur lite man kan ge...!

Kan oxå tillägga att mina äter så här:

Fantasi: renrasig dvärgvädur på 1,7 kg
frukost: 1 rågad matskedsmått ren pellets (edels med 18,5 % växxtråd) Kvällsmat: varannan kväll lika mycket pellets som till frukost o varannan grönskaer (vad de får kommer längre ner i tråden) söndagar 1 msk betfor/havre med brännäsla,linfrön blandning i (1 tsk) samt 1 krm vitlök och 5 droppar vetegroddsolja och 1 msk bryggerijäst.

Saga Renrasig dvärgvädur på 1,8 kg samt Flinga dvärgvädurskorsning 4 mån på 1,5 kg bor tillsammans o får:
frukost: 3 msk pellets
kväll: samma som Fantasi men 3 msk då och 2 msk betfor.

Harmoni dvärgvädurskorsning hona 2 kg, samt Tintin kastrerad hane hermelin på 1 kg:
Bor tillsammans:
frukost: 4 msk pellets = ½ dl
för övrigt samma men ½ dl på kvällen och 2 msk betfor.

Saga o Flinga behöver samma mängd de äter 1½ msk var.
Harmoni äter däremot ca 3 msk avde 4 o Tintin bara 1 och du ska veta att han är klotrund-inte alls mager! Harmoni är den som kräver mest men är oxå störst och oerhört aktiv av sig . Hon är i perfekt hull-musklerna känns tydligt fast och härliga , ryggraden känns svagt, svagt bara.

Grönskaerna de får: / kanin-dubbelt till de som bor 2 o 2.
Alltid: ½ morot, ½ kålblad, 2 rädisor, 2 bukettér broccoli.
Utöver detta får de 2 av något av dessa saker oxå:
mangold, blomkål, ½ clementin, 1/5 äpple, 1/5 tomat, ca 1/5 grön paprika, alfaalfagroddar el grönkål.
En skål till str av en desserttallrik har jag till dem o den är alltså överfull med grönsaker minst 5 olika varannan dag.

OK!
Har som sagt 10 kaniner. de bor 2 och 2. samtliga är stora (blandraser, något med vädur i) och väger mellan 3.5 och 4 kg (de vägs med jämna mellanrum). Kaninerna är ihopparade efter vikt (så långt det nu går). Trots att vikten varierar är samtliga välmusklade. De är "medelaktiva", släpps ut kl. 8 i en stor utebur och kommer in klockan åtta på kvällen.

samtliga får fri tillgång till analyserat hö, pellets, havre och solrosfrö (dvs. de får äta hur mkt de vill av detta). dra dock inte slutsatsen av detta att de riskerar att äta ihjäl sig för efter många försök har vi märkt att de reglerar maten själv: ena dagen äter de mkt pellets, andra dagen äter de mkt hö. och det är alltid mat kvar i skålarna, dvs. de äter bara tills de är mätta och sedan slutar de.

nåväl, dessutom får varje par dela på:

* 2 skalade morötter
* lite äpple
* en halv banan
* lite päron
* en bit potatis
* clementin (bara till dem som gillar det)
* lite surkål

du har aldrig tänkt så här: kaniner väljer instinktivt det mest energirika födan just för att säkra sin överlevnad. i fångenskap är denna instinkt istället livsfarlig.
havre i kombination med pellets är inte tillräckligt kompletterande mot höet ur enzymsynpunkt.
solrosfrö ska man överhuvudtaget inte ge eftersom kaninen inte kan ta upp fetterna på samma sätt som småfåglar, i o med att de koprofagerar.

åter till dina smala kaniner med fettkragar.
kroppen kan, när födan inte är riktigt näringsbalanserad, ställa in sig på ''svält'' - men den kan också lagra slaggprodukter för att skydda känsliga organ.
det handlar alltså inte om mängden föda utan om näringssammansättningen.

alltid trevligt med tunnelseende kaninuppfödare.

din teori angående kaniners instinktiva val av energirik mat har ett aber: det kan gå dagar utan att våra äter havre eller pellets utan istället väljer att leva på hö och frukt - så din teori stämmer tyvärr inte.

Under våra tio år som kaninägare uppdaterar vi ständigt våra kunskaper, tack för ditt inlägg om solrosfrön - skall snarast kolla upp om det du säger stämmer eller ej.

Angående hakpåsarna har flera veterinärer sagt att de är ett "skönhetsfel" som beror på ärftliga faktorer, INTE på maten.

jag upprepar åter; trevligt med tunnelseende kaninuppfödare. folk hör bara vad de vill höra :crazy:

Ett överviktigt djur som drabbas
av matvägra av en eller annan anledning
löper stor risk att drabbas av fettlever.
Jag hävdar bestämt att inget djur/människa
mår bra av att vara överviktig.

Vetr kan faktiskt inte så mycket om kaniner! Jag skulle lyssna på allt som de säger endast om de har haft kaniner o uppfödning av sådana i minst 10 år.

och åter igen: mina kaniner är INTE feta, utan i gott hull. Varför sätter alla ett likhetstecken mellan övervikt och hull? :confused:

för det första: jag är INTE kaninuppfödare. Har jag påstått det?

för det andra: tunnelseende kallar jag när folk inte ger akt på sina kaniner, vilket vi i högsta grad gör!!!

de flesta veterinärer vet ingenting om kaniner, det stämmer. Men vi har hittat två (en av dem har tyvärr flyttat) plus en djursjukvårdare som har lång erfarenhet (den ena i 15 år och den andra i 12-14) av kaniner, kaninsjukdomar, foder och uppfödning.

Hakpåse beror i VISS MÅN på ärftlighet och i viss mån på utfodringen.
Så är det, vissa kaniner har lätt att få en liten påse under hakan medans vissa får det nästan aldrig, även fast dom kanske är lite tjocka, även fast dom får samma sorts mat, är i samma hull annars. Hakpåse eller ej kan bland annat bero på vad för sorts exteriör kaninen har. Då även spelar raser in, hermeliner tycker jag i regel med andra mer lågstälda raser har svårare med hakpåse, jag har inte hakpåse på någon av mina hermelin-honor även fast dom fått upp till 4 kullar. Däremot har det hänt att man har haft svårt att hålla bort hakpåsen på en kanin som aldrig haft en kull.
Jag har födit upp kaniner, gör det fortfarande i mindre skala, och har haft upp emot 35 st att jämföra med. :smirk:

NEJ hakpåse är fortfarande inte ärfligt. däremot går utfodringen i arv, vilket ingen tycks reflektera över.

att hermeliner har 'svårare' att få hakpåse har med exteriören att göra, inget annat. det säger sig självt att en lågställd dvärgvädur lättare påvisar felaktig utfodring än en högställd hermelin.

med avelsdjur är det också så att man tenderar att avla på sjukliga stammar, bettfel ex.vis, utan att veta om det eftersom kaninerna i de flesta fall inte har möjlighet att leva ett naturligt kaninliv.
man upptäcker således inte brister i de inre systemen, såsom svaga leder eller bristsjukdomar i ämnesomsättningen.
varför en del kaniner får hakpåse och andra inte trots att de utfodras likadant beror på att
1. de har olika rörelsemönster
2. de tar upp näringsämnen olika

man kan dra en paralell till hästar, två lika stora hästar av samma typ och kroppsform kan ha foderstater som ser helt olika ut.
det handlar om individanpassad utfodring av djuren, något som kaninuppfödare och storhållare av kaniner är fruktansvärt dåliga på.

paradiset har också rätt i att kompetensen bland veterinärer är pinsamt dålig, men att vederbörande har haft kaniner i 'mer än tio år' tar jag absolut inte som någon garanti för att denne vet vad han pratar om.
jag vet om uppfödare som fött upp kaniner i 20 år och vägra ändra sina fodringsrutiner utan envist håller på sin rätt.

ofta är nyutexaminerade veterinärer bättre på kaniner än de äldre, antagligen för att synen på kaninhållning och då ffa utfodringsbiten ändrats så radikalt.
jag har fått patetiska 'råd' från veterinärer, som tur är vill jag alltid alltid alltid ha hållbara argument för ett påstående - vilket gjort att jag inhämtat den mesta kunskapen via iakttagelser och genom att läsa mängder mängder mängder med olika litteratur.

Hursomhelst, var har du lärt dig allt om foder och kaniners behov och om örter o så Empty? Jag läser oxå fruktansvärt mycket även utländsk litteratur och suger åt mig som en svamp. Men det mesta har jag ändå lärt mig genom egna erfarenheter o iaktaggelser. Nuförtiden har inte mina kaniner hakpåse längre, detta trots att de rör på sig mindre.
Sedan en sak som ingen på kanin-net vill tro på! Under mina 10 år med kaniner har jag aldrig haft några sjukdomar hos kaninerna utöver småskador, en cysta som operades bort, 2 som dog oförklarilgt, o pasturella på 2 kaninungar. Men jag har aldrig haft snuva, coccidos eller rvhd el några av alla dessa mycket svårbotade sjukdomar.

Vet en nu som fått coccidos o har grymma problem, hennes får bara hö då o då samt morot då o då o 1 dl pellets /dag-städat 1 gång i veckan och då är det rejält skitigt.
Det säger sig själv att hon har svårt att hålla koll på varje individ då hon hade mellan 50-60 st innnan flera dog. Hon ser till dem 1 gång om dagen bara då hon inte har dem hemma och det skulle jag personligen aldrig klara av. Sedan att hon importerat djur gör inte saken bättre-MEN jag är övertygad om att hennes djur skulle klara stressen och sjukdomsutbrott lättare om de hade bättre förutsättningar i form av riktig sund kost fullspäckad med vitaminer o annat som gör deras kropp motståndkraftigare mot stress och sjukdomar.
Samtidigt så förstår jag att man inte kan utfodra som jag gör när man har 60 djur så det är ett svårt dilemma.

Jag tror jag vet vem du pratar om,
men det är möjligt att det finns
flera vars ambitioner är högre
än förmågan att utföra dem ordentligt
senare.
Att veterinärer inte är några hejare
på kaniner, marsvin m.m. beror på att
undervisningen är MKT begränsad på det
området och det finns tillräckligt att
lära sig om de "vanligare" klienterna.
Så har man inget specialintresse så får
man bara grunderna, MEN alla djur fungerar
till en viss nivå på samma sätt. Fetma
påverkar djur negativt oavsett art.

"Riktiga läkare behandlar fler än en art!"

Liknande trådar

O
Övr. Djur Ger jag mina marsvin för lite mat? Läste i tråden ovanför och ni verkar verkligen ge era mycket mera mat än vad jag ger mina! jag ahr...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Kilauea
·
I
Hästvård Varning... Lite väl långt ;) Har en tre årig halblodsvalack som har haft kolik tre gånger på två veckor nu... Har under dessa 13 åren...
Svar
6
· Visningar
1 389
Senast: Indian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama