Hur lite mat kan man ge till en utekanin

N

ninni_

Hör och häpna, imorse blev jag nästan rädd! Den lilla trettonveckors kaninbebisen hade påbörjan till hakpåse! :eek: Jag fick hem henne när hon var tio veckor, hon bor utomhus och hade fri tillgång på pellets i ca två veckor. Sedan fick hon ½ dl morgon och kväll. Jag måste dra ner, men hon måste ju samtidigt hålla värmen!! Hon har fri tillgång på hö, får en halv morot/äpple morgon och kväll, och pelletsen är utblandad med en blandning av havregryn, rågkross och fibrex, varav inget är speciellt fett. Moroten och äpplet brukar hon inte äta upp, är lite småkräsen. (Empty ->) Hur lite kan jag ge när det ändå är minusgrader och kallt på nätterna??

Ta det lugnt den är liten och behöver mat! Sen har honorna lätt för att få dubbel haka om det är dvärjvädur i allafall. Har också några kaniner och de små får nästan 1dl morgon och kväll plus hö och ev äpple eller liknande. Dem är små och växer. Sen har väldigt många kaniner dubbel haka utan att vara jätte tjocka i övrigt :D

du kan vara helt lugn!på vinter är det bara bra att ninisen är lite mullig, då håller den värmen bättre, dessutom växer den och om du ger den mindre mat så kanske den blir dålig.annat ät det på sommaren, då kan den ju gå i hagen hela dagarna och då behöver den bara vatten.
att kaninen har fått en hakpåse behöver inte alltid vara för att den är tjock!jag hade en jättefin avelskaninhona, som säkert skulle kunna ta förstapris på utställning utan tvekan om hon hade varit regisrterad och märkt.
hon hade hakpåse och var nästan mager, då trodde jag först att hon var tjock men efter att jag hade fått reda på att det är olika från kanin till kanin så fick hon lagom fodermängd igen, jag ger mina kaniner närstan en helskål med pellets på vintern för det behöver dom.

kom ihåg, kaninen kan vara normalviktig även om den har hakpåse!

har haft kaniner hela livet så jag vet :D

//Matilda :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

1 dl pellets får inte mina ens när det är 15 minusgrader o det är dvv!
Mina får mellan 2-4 msk pellets (oblandad) 4= ½ dl, på kvällen får de grönsaker. Fritt me hö. DE är inte magra. Kaniner ska man känna revbenen på och dubelhaka är ärftligt ja men i ditt fall kan det vara övergödning men är du säker på att det inte är den smala lilla hudfliken även hanar har? Syns den när hon sträcker på sig?
Jag skulle ge bara ½ dl på morgonen inte mer o ta bort havren för det är 5-6 % fett o de är faktiskt mycket för kaniner samtidigt som den totala fibermängden sjunker i blandningen o fettet ökar. Om du vill ge mycket mat men lite fett så öka fibrexen med 1 msk till istället!
Jag lovar fett värmer inte kaniner lika lite som en fet människa fryser mindre! Dragfri bur och mycket halm värmer -inget annat!
Låt inte dig göra samma misstag som många andra att bygga upp ett onytttigt fettlager i din kanins inre organ redan i tidig ålder.

En utekanin får man ABSOLUT INTE banta om det är kallt ute. Vi har tio vuxna utekaniner, det är 1 mamma och hennes 9 vuxna ungar. Några av dem är riktigt tjocka utan någon dubbelhaka, andra är smala med dubbelhaka. Därmed är dubbelhaka inget som har med fettma att göra utan det är ärftligt.

Våra utekaniner får fri tillgång till hö, pellets, havre samt solrosfrön (och vatten givetvis). Dessutom får de frukt två gånger om dagen. Och ja, vissa av dem är något för tjocka men samtidigt är det de normalviktiga som haft mest problem med hälsan.

Men jag trodde att det var precis som med hästar; att de får värmen från maten som då omvandlas till värmeenergi? Halmen är väl bara till för att isolera?

Sträcker hon upp sig syns ingen dubbelhaka, men sitter hon "ner" har hon det.

man ska INTE kunna känna revbenen på en kanin. om man gör det är kaninen för mager. Om man klappar en kanin skall man känna hull och muskler inte några ben.

oj, vad söt :love:.

Han ser ut och vara lagom i hullet, men det är svårt att avgöra på grund av bildens vinkel. Sen är det en tolkningsfråga var man drar gränsen. Kan iallafall säga så mycket att inte ens på de kaniner som är i normalhull kan jag känna några revben.

Jag har haft kaniner i över 10 år och känner många uppfödare med många djur, själv har jag oxå uppfödning men i mindre skala. De allra flesta djur, även utställningsdjur som får utmärkta poäng på kroppsform-känns ryggraden på o revbenen lite lätt-även hundar ska man känna men inte SE revbenen på-allt annat är välmenat men skadligt hull.
Förr gav jag mina små kaniner ½ dl pellets morgon o kväll-samtliga fick dubbelhaka tidigt, nu på råd av Empty ger jag hermelinen 1 msk sommartid ,2-3 msk vinetrtid , dvv 2 msk sommartid och 4 =½ dl vintertid (beror lite på individ) + mycket blandade grönsaker på kvällen. Inga har dubbelhakor längre!
Grönsaker mättar otroligt men innehåller ej fett.
Pelletsarna idag innehåller en proteinhalt som krävs för djur i avel samt växande ungdjur men är för hög för vuxna djur spec om de INTE tävlar. I det vilda äter kaniner större delen av året en oerhört protein, fett o vitaminfattig kost och våra kaniner är inte annorlunda skapta! De har ett mag-tarm system som klarar av bara hö, kvistar och löv o annat fiberkraftigt.

Ger man inte mycket grönsaker så får man ju ge mer pellets naturligtvis, men man blir chockad när man märker hur lite de eg behöver!
MEN DET ÄR SKILLNAD PÅ PELLETS O PELLETS! Har man ett dåligt pellets så krävs mer för att de ska bli mätta o fina.
Jag rekommenderar EDELS pellets, Rabbfor el Zoomans oblandade-endast dessa har så hög fiberhalt som kaniner kräver för att bli mätta utan att bli feta.

Har ni oxå sett taxar som ser ut som en korv på ben...samma sak där-de får mycket mat i förhållande till str o motion.

Ja, din kanin har nog inte så stor dubbelhaka då. Och mat ger värme ja, men inte fettet -det är överskottsmat som blir til fett alltså mat som inte gör ngn nytta.

följande är absolut inte illa menat, men många utställare och domare framhåller figurer på djur som jag tycker är för smala. Tycker att vår utseendefixering har tyvärr överförts till djuren. På denna bild anser jag att min kanin är för smal.

Våra får som sagt fri tillgång till bra hö, pellets, havre och solrosfrön och ingen veterinär har någonsin klagat på att de är för tjocka.

1/2 dl pellets för en såpass liten kaninunge - och så komma att påstå något så förbannat löjligt som att hakpåse är ärftligt.
för sista gången - hakpåse är INTE ärftligt, däremot går utfodringen ' i arv' - nu kommer alla bli arga som bin och fråga VARFÖR?
lyssna och lär; kaniner är flock och flyktdjur och har inte 'råd' att lagra överskottsfett runt de inre organen som t.ex. hundar kan göra, för de är rovdjur. rovdjur äter stora måltider få gånger per dag, medans bytesdjur, som gnagare och hardjur, äter lite men ofta - just för att de inte kan kosta på sig ett skrovmål - då måste de dra sig undan och smälta maten = överhängande risk för att dö om djuret måste fly.

varför har inga vilda kaniner eller harar hakpåse?
1. för att de äter en helt annan typ av föda
2. för att de är i ständig rörelse

våra domesticerade tamdjur är ofta hårt avlade och också känsligare för alla slags yttre påfrestningar - men de ser likadana ut på insidan.
en hermelin med 2 cm öron och klotrunt nylle har likadan digestion som en vildkanin, punkt.

att våra tamkaniner har lätt för att få hakpåse har med två saker att göra
1. de äter för mycket eller felaktig sorts mat eller tom för lite näringsriktig mat som gör att kroppen lagrar alla slaggprodukter
2. de rör sig för lite

svårare än så är det inte.
att dvärgvädurshonor skulle vara speciellt exponerade för hakpåse är löjligt, dvv har gentemot t.ex en annan dvärgras som hermelin inte alls en så upprest exteriör ( oggiv t.ex. är har extremt kraftig böjning i hasen vilket gör att han kan sitta bekvämt och för honom en 'naturlig' ställning 2 mm från en vägg - men det ser sjukt ut....)
dvärgväduren är mer satt i exteriören och har en annan vinkling på bakbenen, vilket gör dem till goda hoppare men också att de lättare 'får' dubbelhaka pga sin hållning.

kaniner lagrar inte något extra fettlager på vintern eftersom DE INTE GÅR I IDE - djur som går i ide måste lagra mycket fett för att överleva.

att ge växande ungdjur fri tillgång på kraftfoder är intelligensbefriat - eftersom det utbud som idag finns på marknaden ingalunda är lämpligt för sådan utfodring.
pellets med 30% fiberhalt - då börjar det likna något och man kan börja fundera på fri tillgång vintertid för växande ungdjur om det finns ett bra hö till det.

och för sista gången 90% AV KANINENS DAGLIGA NÄRINGSINTAG SKA UTGÖRAS AV HÖ OCH GRÖNFODER.
något utrymme för fri tillgång på pellets finns rimligen inte.
ytterligare en jävligt bra aspekt på det hela är att kaniner är liksom männikskan liksom alla levande varelser inställda på att överleva och föröka sig - socker och fett betyder överlevnad för vildkaniner och stenåldersmänniskor. för tamkaniner och dataåldersmänniskor är det likamed död.

på agrias hemsida finns riktmått för pelletsutfodring av kaniner. en bra sida förutom en del patetiska råd (3/4 msk äpple eller vad det står, suck)

en del av vad du säger stämmer..
men...äsch...jag orkar inte ge mig in i en disskussion just nu... :crazy: ;)

jaja, du får tycka vad du vill. men jag vet av egen erfarenhet att det finns smala kaniner med hakpåse samtidigt som det finns feta utan någon. I min kull fick hälften hakpåse och den andra hälften fick ingen. Av de som fick hakpåse var hälften smala, hälften feta.
Alla dessa fick exakt samma mat, så det har inget med fodringsrutinerna att göra!!!

Överlag anser jag att de flesta normer förespråkar för lite mat för en kanin. Dessutom är det bättre med lite för mycket hull än för lite, av olika anledningar!!!!

En kanin som inte används i avel eller
ska prestera något klarar sig utan pellets.
Att mänskligt skönhetsideal påverkar kanindomare
tror jag knappast på, snarare är det så att man
felaktigt tror att djur ska vara runda.

"En älskad hund är inte tjock" passar in på alla
djur.

ok, då har jag och du olika erfarenheter. Jag har mött oerhört många människor som klagar på att deras kanin, hund, häst är för tjock trots att de varit normalviktiga.

Dessutom är det oerhört viktigt att särskilt gräsätande djur har hull att ta av och inte är slimmade.

Vad ska tamdjur med reserver till? de kan vara slimmade till skillnad från vilda kaniner då de får en jämn tillgång till bra foder året runt...

Liknande trådar

O
Övr. Djur Ger jag mina marsvin för lite mat? Läste i tråden ovanför och ni verkar verkligen ge era mycket mera mat än vad jag ger mina! jag ahr...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Kilauea
·
I
Hästvård Varning... Lite väl långt ;) Har en tre årig halblodsvalack som har haft kolik tre gånger på två veckor nu... Har under dessa 13 åren...
Svar
6
· Visningar
1 389
Senast: Indian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama