Jag har haft kaniner i över 10 år och känner många uppfödare med många djur, själv har jag oxå uppfödning men i mindre skala. De allra flesta djur, även utställningsdjur som får utmärkta poäng på kroppsform-känns ryggraden på o revbenen lite lätt-även hundar ska man känna men inte SE revbenen på-allt annat är välmenat men skadligt hull.
Förr gav jag mina små kaniner ½ dl pellets morgon o kväll-samtliga fick dubbelhaka tidigt, nu på råd av Empty ger jag hermelinen 1 msk sommartid ,2-3 msk vinetrtid , dvv 2 msk sommartid och 4 =½ dl vintertid (beror lite på individ) + mycket blandade grönsaker på kvällen. Inga har dubbelhakor längre!
Grönsaker mättar otroligt men innehåller ej fett.
Pelletsarna idag innehåller en proteinhalt som krävs för djur i avel samt växande ungdjur men är för hög för vuxna djur spec om de INTE tävlar. I det vilda äter kaniner större delen av året en oerhört protein, fett o vitaminfattig kost och våra kaniner är inte annorlunda skapta! De har ett mag-tarm system som klarar av bara hö, kvistar och löv o annat fiberkraftigt.
Ger man inte mycket grönsaker så får man ju ge mer pellets naturligtvis, men man blir chockad när man märker hur lite de eg behöver!
MEN DET ÄR SKILLNAD PÅ PELLETS O PELLETS! Har man ett dåligt pellets så krävs mer för att de ska bli mätta o fina.
Jag rekommenderar EDELS pellets, Rabbfor el Zoomans oblandade-endast dessa har så hög fiberhalt som kaniner kräver för att bli mätta utan att bli feta.
Har ni oxå sett taxar som ser ut som en korv på ben...samma sak där-de får mycket mat i förhållande till str o motion.
Ja, din kanin har nog inte så stor dubbelhaka då. Och mat ger värme ja, men inte fettet -det är överskottsmat som blir til fett alltså mat som inte gör ngn nytta.