Hur ligger den här sadeln?

MissOnly

Trådstartare
Provade en GS på min kille idag. Nu vill jag höra lite åsikter från er som kan det här med sadel bättre än jag. Har en bekant som är sadelutprovare, men han har inte tid på nån vecka, så jag tänkte höra vad ni tycker så länge!

Bilderna blev väl inte de bästa. Försökte klämma in 4 fingrar vid manken, dock så skulle jag väl säga att det är 3 ;)

18606923.jpg

18606922.jpg

18606924.jpg

18606925.jpg

Sv: Hur ligger den här sadeln?

För mig känns det som om den ligger lite i framvikt, alltså är lite för vid. Dock tycker jag att den verkar ligga bra längs med ryggen.

Till att börja med måste du spänna fast den, går inte att avgöra om en sadel ligger bra eller inte om den ligger löst.

Den ligger nästan exakt likadant fastspänd. Dock spelar det ingen roll, provade att rida i den nu ikväll och den gled bak.

Förmodligen för att den var för vid. Kanske att en smalare hade fungerat.

Jo, när vi mätte vinkeln gentemot min andra så var det nästan exakt samma, även fast vidderna skulle vara rätt mycket olika. Menmen, det är bara att leta vidare.

Du kan lägga på en sadel sådär för att få en liten aning om hur den ligger.

Sen måste du spänna fast den och rida med den i ca 20 min för att den ska lägga sig ordentligt.

Dessutom så är det ju viktigt att sadeln ligger bra när hästen går i form, alltså med lite lyft rygg, och det ser du ju inte när du har den så där.

Får du inte in mer än 3 fingrar i det läget så kommer den ligga platt på manken efter en halvtimmes ridning med ryttare i sadeln. Men det märkte du ju själv!

Hoppas det löser sig, det är inte lätt!

Nja, platt på manken låg den inte, den gled bak och kom i framvikt, precis som alla andra sadlar jag provat på honom.. suck.

jag tycker inte den ser ut att ligga i framvikt, snare tvärtom, prestige har sin tyngdpunkt rätt långt fram. Vilken vidd testade du?

Jag är osäker på vidden, det är en kompis sadel som inte används. Ville mest se om han kunde ha den tills jag köper en ny då min andra sadel visade sig vara sne i bommen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs