Hur lättsålt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Papaya
  • Startdatum Startdatum
P

Papaya

Jag har kollat på ett sto nu som jag gillar men funderar på stammen. Stoet är e: Irco Marco 662 och morfar fullblod. Om jag nu köper/lånar hästen och tar föl och vill sälja fölet, hur lättsålt är det med tanke på stoets stam? Är Irco Marco något som man vill ha som morfar även idag?

Sv: Hur lättsålt?

Hur långt är ett snöre?

Eller hur lätt är det att sälja föl öht idag...

//Waern

Lite beror det på vad för fullblod stoet har på mödernet och vad hon själv gjort och mödernet lämnat, men den som är lite insatt borde ha koll på vilket inflytande han haft och hur hans ättlingar presterar idag.
Den som kollar blup ser att han toppar vad gäller hoppning och tvåa är en son till honom, så man kan inte klaga på att han blivit gammaldags och inaktuell!

Vad jag vet har stoet inte gjort så mycket. Hon fick ett föl 1997. Morfar är King Cavalier xx.
Stoet är väldigt trevligt, lite nervig men det gillar jag. Jag har pratat med deras hovslagare som en del i processen och han säger att hon har en fin benställning och mycket bra hovar. Jag ska även ta med mig/ta bilder på henne till den hovis jag använt innan.

Jag har inte bestämt mig alls om stoet.

Som tävlingsryttare hade jag vart intresserad om avkomman såg bra ut och du valt en hingst som förärver sig bra enligt statistiken, dvs tagit en hingst som ligger högt upp på bluplistan. Och lite beronde på hur bra avkomman som är född 97 har blivit.

Stoet har inte gjort mycket men hennes bror ser ut att ha gått mkt bra1

Jag tror du faktiskt får en relativt lättsåld avkomma om du väljer en matchande modern hingst.

Frågan är om stoet är fertilt? Hon är inte jätteung så se till att hitta en bra veterinär och gör gärna en gynkoll innan du köper/lånar på längre tid!

tack, kostar det extra att göra en gynkontroll? Kan man göra den vid den ev besiktningen då?

Jag har snokat lite mer och det verkar som hon haft kotledsinflammation, är det något som kommer tillbaka lättare när de haft det? Det var ett par år sedan.

Jag har försökt ta reda på varför hon inte tävlat men bara fått svar att hon tävlat i ridsportallsvenskan men inte mer.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka