hur lätt är det att få en häst utlånad till avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 138
M

mysis

Ja, jag funderar på att låna ut mitt sto till avel. Är det lätt att hitta någon om vill låna stoet då "låntagarna" betäcker och sedan blir det naturligtvis deras föl. Men är någon villig att stå för kostnaderna under tiden liksom... jag undrar eftersom jag ska vara mammaledig och inte har råd att försörja ha mitt fina sto efter Bellini-Imperator-Chagall under det mammalediga året :cry:.

Sv: hur lätt är det att få en häst utlånad till avel?

jag ville låna ut mitt fullblodssto förra året, fick 1 miljon oseriösa svar.
Tillslut hittade jag en, men hon kunde inte ta kort på stallet osv, kändes inte SÅ kul att skicka hästen tvärs över landet och inte ens få veta hur det såg ut där... så det sket jag i...

Min var inte ridbar, vilket jag skrev, men ändå frågade folk om de kunde rida henne i skogen och lättare pass osv... en annan "kunde tänka sig att ta för om man måste"...

så jag gav upp. kanske lättare med ett halvblod med fin stam?

lycka till

Som Messy skriver så kan det svåra vara stt hitta en bra fodervärd som tar henne. Jag har själv lånat ut ett av mina avelsston i år. Råkar ha lite många efter som jag också lånat in ston av olika anledningar.
Fick bara ett enda svar på annonsen med det var rätt med en gång. Så för min del var det inte svårt.

En tanke är att pröva en annan väg, att kanske ringa runt till lite stuterier som har brett kontaktnät och höra sig för om de vet nån som är intresserad.. Om det är ett bra sto.. ? Men pröva att lägga ut en annons nu i god tid. Jag tror att många seriösa vill vara lite förberedda och ha tid på sig med hingstval mm. Själv ringde jag till mitt stos uppfödare och frågade om de ville låna henne en avelssäsong och de tackade ja på en gång, så har du avelsintresserade uppfödare så hör dig för med dem!

Mvh Maria

Jag har satt ut annons nu iallafall. Så får vi se. Fick även tips om en uppfödare som jag har mailat. Bra tips om att ringa runt annars. Känns lite svårt att marknadsföra henne för jag kan inte så mycket. Men jag vet att hon rör sig fint när hon VILL, vilket inte är så ofta... att benen är bra osv, huvudet och halsen fin men tyvärr är hon lågställd och aningen framtung i typen. Men det är ju inte hennes förfäder så kanske dör den genen ut. Tycker ändå hon borde vara värd en chans för ett föl iallafall.

Jag hade planer på att låna ut mitt halvblodssto till avel för ett par år sedan och lade ut annons och allt. Jag fick massor av svar, både verkligt seriösa och mindre seriösa. Jag vill inte säga vem, men det var en mycket välkänd uppfödare som ringde mig flera gånger. Jag drog tillbaka min annons då jag ångrade mig, men denna uppfödaren lämnade sitt nummer och allt om jag i framtiden skulle ångra mig. Det var smickrande i alla fall, att någon som verkligen är insatt i avel och är duktig på det, berömmer ens häst. :)

Lycka till med ditt sto! Var beredd på både seriösa och oseriösa spekulanter och kolla upp dom noga. Be om referenser? :crazy:

Tack så mycket för alla tips i tråden. Fler som har tips om vad man kan göra och var man kan vända sig?

Är hon visad nånting? på premiering, treårstest eller liknande?

Det är ofta intressant för de som vill satsa på avel, vad hon har för exteriörpoäng (även om det nu inte säger allt)
Har hon några andra meriter?

Sätt dig ner och fundera på vad hennes starka resp svaga sidor är och försök tänka dig vilken typ av hingst som skulle passa henne. Då får du kanske fram vad för typ av föl det skulle kunna bli och det är lite lättare att hitta rätt målgrupp. Nu vet jag inte ens vad det är för ras, men många raser går ju att korsa och ändå få renrasig eller partbred avkomma som kan passa tex distans eller fälttävlan.

Man kan ta kontakt med avelsorganisationer och höra om de har en egen annonsmarknad. Är det en mindre ras känner många varandra och vet om den eller den är på jakt efter ett bra sto.

Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Undrar om det är några som har haft svampinfektion i livmodern på sitt sto men ändå fått dräktigt? Jag försökte betäcka förra året men...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: peven
·
Avel Hej! Vet inte om jag postat denna rätt men hoppas det :P Jag har ett sto som jag tagit ett föl på tidigare, föddes 09. Stoet har varit...
Svar
5
· Visningar
1 853
Senast: Zimzalabim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare